expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Preteky DTM: vznik, založenie, história a ako vyzerajú dnes


30.03.2025
 | 
6 min. čítania.

Preteky DTM sú lahôdkou pre každého fanúšika motoršportu. Možno ste už počuli o adrenalínových bitkách na trati, kde sa stretávajú rýchle autá, talentovaní jazdci a atmosféra nabitá energiou. Ako tento pretek ale vznikol, aká je jeho história, kto v sérii začínal, jazdil alebo končil kariéru a ako to vyzerá dnes? Poďte to zistiť.

Vznik pretekov DTM v roku 1984 a história do roku 1996

Za skratkou DTM sa skrýva označenie Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Ide o preteky na uzatvorených okruhoch, ktorý bol založený v roku 1984.

Preteky spadajú pod nemeckú klub ADAC a tešia sa obľube predovšetkým v domácej krajine, čiže v Nemecku. V prvom období, čiže v rokoch 1984 až 1996, išlo o majstrovstvá cestovných vozidiel. Centrom bolo Nemecko, no v niektorých ročníkoch zavítali preteky aj inde, napríklad v roku 1988 aj do Brna v Československu.

Autá, ktoré v tomto období jazdili, boli cestným modelom blízke, no zároveň upravené a to s výkonom až 450 koní. Fanúšikovia mohli vidieť na trati značky ako Mercedes-Benz s modelom triedy C, Alfa Romeo 155 V6 TI alebo Opel s opravenou Calibrou.

Preteky sa jazdili na legendárnych okruhoch v Nemecku, ako sú Hockenheimring, Nürburgring či mestský Norisring. Ak sa séria objavila na zahraničných tratiach, napríklad v belgickom Zolderi alebo talianskom Mugelle. Medzi najúspešnejšie teamy patrili známe továrenské značky typu Mercedes AMG, Audi či Alfa Romeo.

Pokiaľ išlo o pilotov v tomto prvom období DTM, k hviezdam patrili Klaus Ludwig, Bernd Schneider či Nicola Larini, ktorý bol istú dobu aj pilotom F1 . Aj keď preteky boli populárne, ich pôvodná podoba vydržala iba do sezóny 1996.

Obnovenie v roku 2000 a preteky cestných áut do 2020

Po krátkej prestávke sa DTM v roku 2000 opäť vrátilo na scénu. Obnovená séria dostala nový názov a to Deutsche Tourenwagen Masters. Vozidlá už síce stále pripomínali bežné cestné autá, avšak technicky išlo o špeciálne upravené pretekárske stroje s výkonom až 500 koní, pohonom zadných kolies a značne vylepšenou aerodynamikou.

Na štarte sa opäť objavili známe značky ako Mercedes-Benz, Audi alebo Opel, pričom neskôr sa k nim pripojilo aj BMW, ktoré sa okamžite stalo favoritom pretekov.

Vďaka vyrovnanosti pravidiel však boli súboje dramatické. Jazdilo sa na tradičných okruhoch ako Hockenheimring, Norisring či Nürburgring. Ak sa preteky konali v zahraničí, potom napríklad v Rakúsku na Red Bull Ringu či v Holandsku na trati Zandvoort.

Najúspešnejšími tímami tohto obdobia boli Audi Sport Team Abt Sportsline, Mercedes-AMG HWA a BMW Team Schnitzer. Medzi najväčšie hviezdy patrili Bernd Schneider, Mattias Ekström, Gary Paffett či Timo Scheider. V tomto období si do vozidiel zasadli aj viacerí bývalí piloti F1, napríklad David Coulthard či Heinz Harald Frentzen.

Obdobie od roku 2000 do roku 2020 patrilo medzi najúspešnejšie v histórii série. DTM sa stalo synonymom kvalitného motoršportu s vyrovnanou konkurenciou a atraktívnymi menami pre divákov, čo sa odrazilo aj na zvýšení sledovanosti a popularity.

Najnovšia séria DTM od roku 2021 pre športové autá

Od roku 2021 vstúpila séria DTM do úplne novej éry. Po vyše dvoch desaťročiach prešla na pravidlá kategórie GT3 a otvorila sa tak športovým automobilom.

Dôvodom zmeny boli predovšetkým vysoké finančné náklady na prevádzku doterajších špeciálov a snaha prilákať nové tímy aj značky do štartového poľa. Nová séria tak priniesla na trať aj viaceré známe superšporty, ktoré boli divácky atraktívne.

V najnovšej ére sa na okruhoch DTM objavili športové autá ako Audi R8 LMS, BMW M6 GT3, M4 GT3, Mercedes-AMG GT3, Ferrari 488 GT3, Porsche 911 GT3 R či dokonca Lamborghini Hurracan GT3. Tieto vozidlá priniesli krásu rýchlosti s výkonom až 550 koní, čo sa odrazilo aj na zvýšení atraktívnosti súbojov a predbiehaní.

Preteky sa znova jazdia na okruhoch v Nemecku, napríklad Lausitzring, Nürburgring či Hockenheimring. Okrem toho sa séria pravidelne objavuje aj na atraktívnych zahraničných tratiach, napríklad v Taliansku na okruhoch Monza a Imola.

Medzi najúspešnejšie tímy aktuálne patria známe továrenské značky výrobcov automobilov, napríklad Audi, BMW, McLaren, Mercedes-AMG, Lamborghini, Ferrari alebo Porsche. Ak ide o jazdcov, v posledných sezónach hviezdia na trati najmä Liam Lawson, Sheldon van der Linde, Kelvin van der Linde, Mirko Bortolotti či Thomas Preining.

Celkové štatistiky, zaujímavosti z DTM najúspešnejšie mená

Za viac ako 35 rokov svojej existencie sa DTM stalo jednou z najprestížnejších sérií v Európe. Celkovo sa od roku 1984 konalo viac než 500 pretekov na desiatkach okruhov po celom svete, no absolútnym centrom diania vždy bolo Nemecko.

Najúspešnejším jazdcom v histórii série je jednoznačne Nemec Bernd Schneider. Ten získal celkovo 5 majstrovských titulov a k tomu neuveriteľných 43 víťazstiev.

Ďalšími veľkými legendami sú Klaus Ludwig s troma titulmi a 37 víťazstvami, Mattias Ekström s dvomi titulmi a 25 víťazstvami a Gary Paffett, ktorý tiež získal dva tituly a dokopy 23 víťazstiev. Z novšej generácie jazdcov sa do histórie zapísali jazdci ako René Rast alebo Marco Wittmann, ktorí získali viacero majstrovských titulov.

Medzi najúspešnejšie tímy histórie patria továrenské tímy. Mercedes-AMG, Audi Sport Team Abt Sportsline alebo BMW Team Schnitzer, tie sú dlhodobou špičkou celej súťaže. Mercedes-AMG má historicky najvyšší počet titulov a víťazstiev.

DTM počas svojej histórie zlákalo aj viacero pilotov F1, napríklad Miku Häkkinena či Ralfa Schumachera. Séria bola na krátky čas spojená s japonskou Super GT, čo prinieslo výnimočné zážitky pre pretekárov aj divákov. Počas svojej histórie prešlo DTM niekoľkými zásadnými zmenami, no ako vidieť až do dnes, vždy pozitívnym účinkom.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku