David Coulthard sa narodil 27. marca 1971 v malom škótskom mestečku Twynholme. Jeho otec bol vášnivým motoršportovým nadšencom a členom miestneho automobilového klubu, čo dalo Davidovi poskytlo skoré zoznámenie sa s pretekaním.
Už vo veku 8 rokov začal Coulthard súťažne jazdiť na motokárach, kde sa mu podarilo veľmi rýchlo ukázať svoju prirodzenú rýchlosť a výnimočné technické zručnosti. Jeho zápal pre súťaženie ho doviedli k trom titulom škótskeho šampióna v rokoch 1982 až 1988. To však nebolo všetko, nakoľko sa predstavil aj v kategórii Formula Ford.
V roku 1989, ešte ako tínedžer, sa Coulthard prihlásil do Škótskeho šampionátu Formuly Ford. V juniorskej kategórii si dokázal vyjazdiť v tomto roku titul.
Tento úspech mu následne otvoril dvere k novým príležitostiam a zviditeľnil ho v očiach väčších pretekárskych tímov. To mu umožnilo prestúpiť vyššie , konkrétne do kategórie Formuly 3000, kde debutoval prvý krát už v sezóne 1991.
Coulthard sa zúčastnil Európskeho šampionátu Formuly 3000, kde mal možnosť súťažiť proti niektorým z najlepších mladých talentov tej doby. Aj keď nezískal titul šampióna v tejto sérii, jeho konzistentné a konkurencieschopné výkony upútali pozornosť tímov F1. Kým v roku 1991 skončil celkovo deviaty, o rok neskôr už získal 3. miesto.
Coulthardova cesta v F1 sa začala v roku 1994, keď sa stal súčasťou tímu Williams. Spočiatku bol iba testovacím jazdcom, no keď prišlo v priebehu sezóny k tragickej nehode a smrti ďalšej legendy, Ayrtona Sennu na Veľkej cene San Marína, potreboval tím náhradu za svojho hlavného jazdca. Voľba tak padla na Coulthard.
V roku 1994 sa tak celkovo zúčastnil ôsmich pretekov v sezóne. Napriek tomu, že to bol jeho debutový rok, ukázal slušný výkon a získal celkovo 14 bodov, čo mu v konečnom poradí majstrovstiev sveta zabezpečilo 8. miesto. Siahol si aj na pódium.
Rok 1995 bol pre Coultharda už rokom, kedy sa stal naplno súčasťou Williamsu. Kým predošlú sezónu sa striedal s Mansellom, tento rok už odjazdil naplno.
Coulthard túto príležitosť využil získal celkovo 49 bodov, čo mu vynieslo celkovo 3. miesto v poradí pretekárov majstrovstiev sveta. Jeho výsledky už zahŕňali niekoľko pódiových umiestnení a dokonca získal aj svoju pole position v kariére.
Tieto dva roky boli kľúčové pre Coulthardovu kariéru, keďže ukázali, že v monoposte F1 je oprávnene. Už nešlo iba o to, aby sa dostal do Formuly 1, ale aj o to, aby dokázal konkurovať na najvyššej úrovni. Tak sa aj stalo a David v kolotoči F1 zostal.
V ďalšej sezóne, v roku 1996, prišiel Coulthardov prestup do tímu McLaren. V McLarene strávil značnú časť svojej kariéry, až do roku 2004, pričom dosiahol viaceré významné úspechy. Jeho pôsobenie v McLarene je často považované za vrchol jeho kariéry, hoci prvá sezóna nevyzerala príliš dobre, keď si vyjazdil iba 18 bodov.
Tie nasledujúce však už boli omnoho úspešnejšie. V roku 1997 skončil vďaka diskvalifikácii Michaela Schumachera na 3. mieste, počas sezóny si pripísal 2 víťazstvá. O rok neskôr, v sezóne 1998, 3. miesto zopakoval a celkovo získal 56 bodov.
Rok 1999 bol už naopak slabší, nakoľko boj o titul zvádzali nielen Mika Häkkinen a Michael Schumacher, ale aj Eddie Irvine. Coulthard tak skončil až štvrtý.
O rok neskôr ale ukázal svoju silu naplno. Nielen, že už dokázal konkurovať Häkkinenovi, ale získal aj 3 víťazstvá v sezóne. Hoci to znova stačilo iba na 3. miesto v celkovom poradí, vyjazdil si Coulthard v sezóne 73 bodov, čo je jeho maximum.
Jeho najúspešnejším rokom však bol rok 2001, keď skončil na 2. mieste v majstrovstvách sveta jazdcov. V roku 2001 David vyhral niekoľko pretekov a konzistentne zbieral body, čo mu umožnilo udržať sa v boji o titul až do konca sezóny. Nasledujúce ročníky však už boli slabšie a jeho výkonnosť klesala, čo viedlo k odchodu do Red Bullu.
Za tento tím odjazdil David ešte 4 plné sezóny, no počet získaných bodov postupne klesal. Kým v roku 2005 nazbieral 24 bodov, v poslednej sezóne 2008 to bolo už len 8. Počas nej zároveň ohlásil koniec svojej aktívnej pretekárskej kariéry.
Coulthardove skúsenosti a pretekárske znalosti boli pre Red Bull neoceniteľné. Hoci sa mu už v tomto štádiu kariéry nedarilo dosahovať pódiové umiestnenia s takou pravidelnosťou, ako v minulosti, jeho prínos tímu bol cenný najmä v mentoringu mladších jazdcov a v pomoci pri technologickom vývoji vozidiel. To sa prejavilo aj po jeho kariére.
Keď skončil s jazdením, zostal v tíme Red Bull ako konzultant, čím sa výrazne pričinil o viacero úspechov. Navyše, stal sa uznávaným televíznym komentátorom.
V tejto novej úlohe využíval svoje bohaté skúsenosti a znalosti, čím sa stal obľúbenou tvárou v televíznom vysielaní Grand Prix. Coulthardov prechod od jazdca až do médií umožnil fanúšikom vychutnávať si pohľad na preteky z pohľadu skúseného jazda.
Celkovo má David Coulthard za svoju kariéru úctyhodnú bilanciu. Z 247 pretekov, kde štartoval, vyhral 13 krát. Až 62 krát bol na stupni víťazov a celkovo získal 535 bodov. 12 krát si vyjazdil pole position a 18 krát mal najrýchlejšie kolo. Za 14 rokov jazdenia vo Formule 1 si titul síce nevyjazdil, má ale aspoň jeden titul vicemajstra sveta.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024