Harald Frentzen je rodák z Mönchengladbachu, kde sa narodil 18. mája 1967. Už od útleho detstva bolo zrejmé, že jeho život bude úzko spätý s rýchlosťou, hlavne keď sa ešte ako junior začal objavovať v pretekoch motokár, kde všetko vlastne začalo.
Jeho ambície ho postupne viedli do organizovanejších pretekárskych sérií. Jeho druhou zastávkou na ceste za profesionálnou kariérou bol prechod do nemeckej formuly Ford 2000 a to už vo veku 18 rokov, čiže hneď, ako dokončil plnoletosť. V tejto náročnej sérii sa rýchlo stal jedným z výrazných pretekárov a dosahoval úspechy.
Ďalším krokom v jeho kariére bola účasť v Opel Lotus, kam prestúpil v roku 1988. Tu jazdil za tím Junior, ktorému šéfoval bývalý pilot F1 Jochen Mass.
Tu demonštroval svoje zručnosti a vybudoval si reputáciu jedného z najperspektívnejších mladých pretekárov. Keď hneď vo svojej úvodnej sezóne získal titul, otvorili sa mu dvere k ešte prestížnejšej nemeckej Formule 3, kde jazdil v roku 1989.
V F3 sa Frentzen etabloval ako dominantná sila, získaval víťazstvá a pravidelne obsadzoval popredné miesta, čo výrazne zvýšilo jeho hodnotu. Mal tiež možnosť zmerať si sily s Michaelom Schumacherom alebo Karlom Wendlingerom. Tieto skúsenosti mu nakoniec umožnili urobiť kľúčový skok na vrchol, čiže do sveta Formuly 1.
Frentzen vstúpil do F1 v roku 1994, keď sa stal súčasťou tímu Sauber. Jeho prvé roky v najvyššej triede automobilového pretekania boli obdobím učenia sa a prispôsobovania, pričom v Sauberi strávil spolu tri sezóny a to od roku 1994 do roku 1996. Zaujímavosťou je, že do neho nastúpil práve s Karlom Wendlingerom z Formuly 3.
V roku 1997 nastal zásadný zvrat v jeho kariére, keď sa pridal k tímu Williams, ktorý bol v tom čase jedným z dominantných tímov na scéne. Frentzenove výkony a talent si totiž v Sauberi všimol Frank Williams a rozhodol sa ho angažovať.
V prvej sezóne nahradil Damona Hilla a ukázalo sa, že ak má k dispozícii špičkový monopost, dokáže bodovať. Zároveň získal prvé víťazstvo na VC San Marina.
Sezónu 1997 zakončil ako druhý v celkovom poradí majstrovstiev sveta, čo bolo jeho najlepším výsledkom v kariére. Tento úspech nebol však len výsledkom jeho schopností, ale aj dôkazom silnej technickej podpory, ktorú mu Williams poskytoval.
V sezóne 1998 tak pokračoval v pretekaní za tento tím a opäť ukázal svoje umenie, aj keď nedosiahol také významné úspechy. Napriek niekoľkým dobrým finišom sa Frentzen v tejto sezóne nestretol a najlepším výsledkom bolo 3. miesto v Austrálii. To viedlo k tomu, že sezóna 1998 bola pre Frentzena poslednou v stajni Williams.
Po troch sezónach sa tak Heinz Harald Frentzen v roku 1999 presunul do tímu Jordan a tým otvoril novú kapitolu svojej kariéry. Sezóna 1999 v Jordane bola mimoriadne úspešná. Získal víťazstvá v dvoch veľkých cenách, vo Francúzsku a v Taliansku. Tieto výkony ho umiestnili na vynikajúce 3. miesto v konečnom hodnotení šampionátu.
Nasledujúca sezóna 2000 však bola pre Frentzena a tím Jordan náročnejšia. Napriek tomu, že mal aj niektoré dobré výsledky, vrátane dvoch pódiových umiestnení, nedosiahol podobný úspech ako v predchádzajúcom roku a v poradí skončil až na 9. mieste.
Jeho pokles formy bol však ovplyvnený aj technickými problémami a neschopnosťou tímu udržiavať krok s technologickým vývojom dominantných tímov F1.
V roku 2001 Frentzenova sezóna začala v Jordane, ale po rôznych interných problémoch v tíme sa jeho kariéra v žltom monoposte nečakane skončila. V polovici sezóny prestúpil do tímu Prost, kde dokončil zvyšok pretekárskeho ročníka.
Tento prechod znamenal pre Frentzena veľkú zmenu a prispôsobovanie sa novému prostrediu, čo ovplyvnilo jeho výkony na trati. Napriek okolnostiam sa však snažil ukončiť sezónu čo najlepšie, aj keď výsledky neboli na úrovni jeho predchádzajúcich sezón. V konečnom hodnotení v sezóne 2001 tak získal iba 6 bodov a 13. miesto.
S príchodom sezón 2002 a 2003 nastala ďalšia zmena v jeho kariére. V roku 2002 začal sezónu s tímom Arrows, ale kvôli finančným problémom tímu sa jeho účasť v šampionáte skončila predčasne. Dokázal však počas sezóny končiť aj na bodovaných pozíciách, ale umiestnenia, ktoré predtým dosahoval, už boli hudbou minulosti.
Na dva záverečné preteky tak nastúpil v tíme Sauber. V roku 2003 sa do neho aj vrátil, symbolicky na miesto, kde začal svoju púť vo Formule 1. Aj keď sa tento návrat javil ako príležitosť na oživenie kariéry, nakoniec to jeho labutia pieseň.
Vo svojej poslednej sezóne v F1 však dokázal získať 13 bodov a vyjazdil si aj jedno pódiové umiestnenie. Rok 2003 tak bol v rámci Formule 1 jeho posledným.
Frentzen počas svojho pôsobenia v F1 odjazdil celkovo 156 pretekov. Dosiahol 3 víťazstvá, viacero pódiových umiestnení a v sezóne 1997 skončil na 2. mieste. Po ukončení kariéry v F1 však neopustil motoršport úplne. Pridal sa k rôznym pretekárskym sériám, vrátane DTM alebo Le Mans, kde si napríklad v roku 2008 vyjazdil tretie miesto.
V ďalších rokoch sa venoval aj testovaniu vozidiel. Dnes sa Frentzen okrem sporadického pretekania venuje aj iným aktivitám, najmä projektom na podporu mladých talentov v motoršporte. Isté je, že vo Formule 1 zanechal trvalú stopu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024