Ak patríte medzi fanúšikov F1 a zaujíma vás aj dávnejšia história tohto kráľovského motošportu, meno Nelson Piquet vám určite nebude cudzie. Tento Brazílčan sa zapísal do dejín F1 nielen svojím jazdeckým štýlom, ale aj osobnosťou, ktorá vedela zaujať na trati aj mimo nej. Poďte si spolu s nami pozrieť jeho profesionálny životopis.
(Zdroj: depositphotos.com)
Nelson Piquet sa narodil v Riu de Janeiro v roku 1952, no vyrastal v hlavnom meste Brasília. Jeho otec bol vážený politik a lekár, takže aj od svojho syna očakával skôr seriózny životný smer. Lenže Nelson mal od malička iné záujmy a namiesto tenisu, ktorý mu otec predurčil, ho viac priťahoval hluk motorov. To však musel tajiť.
Hoci s tenisom začal, keď mal 11 rokov, viac ho zaujímali motokáry. S pretekaním začal ako tínedžer vo veku 14, no svoje ambície tajil pred otcom a používal počas pretekov priezvisko po matke. Každopádne, v motokárach sa mu dosť darilo.
V roku 1971 už mal v rukách titul brazílskeho šampióna a bolo viac ako jasné, že nejde len o chvíľkové hobby a Nelsom v tomto smere bude pokračovať.
O rok neskôr titul obhájil a keď v roku 1976 získal prvenstvo aj v miestnom šampionáte Formula Super Vee, zamieril do Európy, konkrétne do Británie. Tu sa dostal do sveta Formuly Ford a v roku 1978 dokonca predčil v počte víťazstiev za sezónu legendárneho Jackieho Stewarta. Vyhral titul a porazil Dereka Warwicka.
Ten bol v tej dobe považovaný za neprekonateľného a tak Brazílčan pochopiteľne zaujal odborníkov aj v kráľovskej Formule 1. Bol tak iba otázkou času, kedy sa tento talent presadí aj v F1. Veľmi krátkeho času, ako sa neskôr aj ukázalo.
Nelson sa do F1 dostal ešte v tom istom roku, hoci absolvoval iba niekoľko pretekov za tímy Ensign, Ensign, McLaren a Brabham. Práve Brabham mu ale pre sezónu 1979 ponúkol miesto na celú sezónu a to po boku slávneho Nikiho Laudu.
V nej síce získal iba 3 body, no o rok neskôr sa mu už darilo nepomerne viac. Nelson vyhral Veľké ceny v USA, Holandsku a Taliansku, získal 54 bodov a skončil druhý v šampionáte, len 13 bodov za Alanom Jonesom. Už o rok neskôr sa už stal majstrom sveta s 50 bodmi pred Carlosom Reutemannom, keď znova vyhral 3 preteky.
Sezóna 1982 bola už však problematická. Auto bolo rýchle, ale po technickej stránke nespoľahlivé a tak Piquet nazbieral v celom ročníku iba 20 bodov.
Napriek tomu sa nenechal odradiť a o rok neskôr, znova v Brabhame, ale tento krát už so silným turbomotorom od BMW, získal znova majstrovský titul. Vyhral 5 Veľkých cien, získal 59 bodov a porazil veľmi silného Alaina Prosta.
Piquet sa dokonca stal prvým jazdcom s titulom s využitím turbomotora, čo otvorilo tejto technológii dvere do sveta F1 naplno. Nie však už pre Piqueta, nakoľko v ďalších dvoch sezónach šiel Brabham výkonnostne nadol. Piquet vyhral už len raz v Kanade v roku 1984, v sezóne získal iba 29 bodov, o rok neskôr dokonca iba 21.
(zdroj: depositphotos.com)
Po úspešných rokoch v Brabhame prestúpil Piquet v roku 1986 do tímu Williams, ktorý v tej dobe už mal tiež monopost s turbomotorom a to od Hondy. Jazdil po boku Nigela Mansella a ich vzájomná rivalita sa stala v histórii F1 legendárnou.
Hoci tímová spolupráca medzi nimi škrípala, výsledky boli viac, ako boli silné. Piquet vo svojej úvodnej sezóne vyhral 4 Veľké ceny a celkovo získal 69 bodov, takže skončil tretí. O rok neskôr však už svojho tímového kolegu predbehol a s 3 víťazstvami, ale najmä pravidelným bodovaním, získal svoj tretí majstrovský titul.
V roku 1988 sa presunul do Lotusu, ktorý prešiel na nové motory Renault, no tie už neboli tak schopné, ako Honda. Získal tak len 22 bodov a 6. miesto.
Ani o rok neskôr to nebolo lepšie, práve naopak, situácia sa zhoršila, Lotus zaostával a Nelson nazbieral iba 8 bodov a obsadil až 12. priečku. Po dvoch nevydarených rokoch tím opustil a v roku 1990 sa usadil v Benettone, kde znova zažiaril.
Vyhral posledné dve Veľké ceny v Japonsku a Austrálií, získal 43 bodov a skončil celkovo na 3. mieste šampionáte. V roku 1991 ešte pridal niekoľko pódií a s 26 bodmi obsadil 6. miesto, čím oficiálne ukončil svoju kariéru vo Formule 1. Pretekársku prilbu zavesil na klinec, pričom odišiel s veľmi dobrým renomé a úspešnými štatistikami.
Po sezóne 1991 tak Nelson Piquet ukončil svoju kariéru vo F1 po 14 sezónach. Za ten čas dosiahol naozaj úctyhodné čísla konkrétne 3 tituly majstra sveta, 23 víťazstiev a 60 pódiovych umiestnení. To všetko získal v neuveriteľných 204 pretekoch.
V čase odchodu mal 39 rokov a cítil, že už nastal správny moment rozlúčiť sa bez okázalosti, ale ako rešpektovaný veterán. Na preteky ale úplne nezanevrel.
V roku 1992 sa rozhodol skúsiť slávny závod Indianapolis 500, no ešte pred kvalifikáciou mal vážnu haváriu, ktorá ho vyradila so zraneniami nôh. Aj napriek tomu sa do Indianapolisu vrátil o rok neskôr v roku 1993, kde už štartoval a dokončil preteky na 32. mieste. Indy tak síce nedobyl, ale ukázal, že má stále odvahu a rýchlosť.
Okrem Formuly 1 počas svojho života štartoval aj na Le Mans a v rokoch 1996 a 1997 pretekal so svojim synom v sériách GT a na vytrvalostných podujatiach. Naposledy sa objavil za volantom v roku 2006 počas 6-hodinových pretekov v São Paule.
Jeho kariérne štatistiky sú naozaj pôsobivé, no preslávil ho aj jeho štýl jazdy. Ten bol najmä technický, takticky premyslený a často nekonvenčný. Výsledky však za seba hovoria jasnou rečou. Dnes Nelson Piquet žije v Brazílii, podniká a podporuje motoršport. Jeho syn, Nelson Piquet Junior, sa dokonca už stal šampiónom aj vo Formule E.
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.05.2025