Niki Lauda sa narodil 22. februára 1949 vo Viedni, v Rakúsku. Vyrastal v prosperujúcej podnikateľskej rodine, ktorá však jeho záujem o motoršport nepodporovala. Mladý Lauda čelil významnej rodinnej opozícii voči svojmu snu stať sa pretekárom.
S nepodporou zo strany rodiny sa Lauda rozhodol ísť svojou vlastnou cestou. Aby si mohol dovoliť svoje prvé preteky, vzal si na seba finančné riziko a požičal si peniaze, aby si kúpil svoje prvé závodné vozidlo. Tento krok bol pre mladého Laudu významným zlomom, pretože mu umožnil vstúpiť do sveta profesionálnych pretekov.
Jeho začiatky v závodných vozidlách neboli bez prekážok. Čelil finančným ťažkostiam a musel sa rýchlo učiť zložitosti závodného športu na vysokej úrovni. Napriek týmto výzvam Lauda rýchlo upútal pozornosť svojou technickou zručnosťou.
Jeho schopnosť zlepšovať a prispôsobovať svoje vozidlá ho odlišovala od mnohých jeho súperov, ktorí mali väčšiu finančnú a technickú podporu.
Postupne si vybudoval meno v pretekárskom svete, čo mu otvorilo dvere do prestížnejších súťaží a nakoniec aj do Formuly 1, kde jeho kariéra nabrala vzostup. Toto obdobie mladého Laudu definovalo jeho budúcu kariéru, ale aj ukázalo jeho odvahu a nezlomnú vôľu. Tie boli typické aj pre ďalšiu legendu, nemeckého šampióna Michaela Schumachera.
Niki Lauda vstúpil do sveta Formuly 1 v roku 1971, keď prvýkrát nastúpil v domovskej Veľkej cene Rakúska. Jeho prvé roky v pretekoch boli predovšetkým obdobím intenzívneho učenia a adaptácie na najvyššiu úroveň motoršportu. V roku 1974 sa Lauda pridal k tímu Ferrari, ktorý bol v tom čase jedným v pretekoch F1.
Jeho technické schopnosti a systematický prístup k pretekaniu mu rýchlo zabezpečili miesto medzi špičkovými jazdcami. Svoj prvý majstrovský titul vo Formule 1 získal už o rok neskôr, v roku 1975, čo potvrdilo jeho postavenie ako elitného pretekára.
Rok 1976 však už bol pre Laudu plný extrémov. Počas Grand Prix Nemecka totiž došlo k jednej z najhrozivejších nehôd v histórii Formuly 1.
Lauda utrpel vážne popáleniny a inhaloval toxické plyny, keď jeho auto vybuchlo. Napriek tomu sa neuveriteľne rýchlo vrátil do kokpitu, len šesť týždňov po nehode, aby pokračoval v boji o majstrovský titul, ktorý nakoniec prehral len o jeden bod.
Laudova nezlomnosť a odhodlanie boli plne odmenené v roku 1977, keď získal svoj druhý majstrovský titul. Tento triumf nebol len dôkazom jeho schopností, ale aj jeho mentálnej odolnosti. Opätovne dokázal svoju silu, túžbu víťaziť a dôraz na prácu, ktorá mu priniesla ovocie. Presne tak, ako vždy už od úvodu jeho kariéry.
Počas 80. rokov sa Niki Lauda zapísal do histórie Formuly 1 ako jeden z najodolnejších pretekárov. Po krátkom odchode z pretekov v roku 1979 sa rozhodol pre nečakaný návrat do Formuly 1 v roku 1982. Tento návrat bol motivovaný jeho nesmiernou vášňou pre pretekanie, ale aj potrebou dokázať, že stále má čo ponúknuť.
Lauda sa vrátil ako súčasť tímu McLaren, kde spojil sily s inžiniermi a technikmi na vývoji výkonnejších a efektívnejších vozidiel. Jeho schopnosť pracovať s tímom a jeho technické znalosti pomohli McLarenu stať sa jedným z najlepších v sezóne.
V roku 1984 sa jeho úsilie vyplatilo, keď získal svoj tretí majstrovský titul F1 a to dokonca iba o pol bodu, čo bol najtesnejší rozdiel v histórii šampionátu. Po zisku svojho tretieho titulu pokračoval v pretekárskom svete ešte dva roky, kým sa v roku 1985 definitívne rozhodol ukončiť svoju aktívnu kariéru a to vtedy, keď bol na vrchole.
Jeho odchod bol poznačený mnohými poctami a uznaním za jeho prínos k motoršportu a za jeho neochvejného ducha, ktorý inšpiroval mnohých pretekárov.
Po ukončení pretekárskej kariéry sa Niki Lauda venoval svojmu predovšetkým leteckému podnikaniu a neskôr sa zapojil aj do samotného riadenia tímu Formuly 1, čím pokračoval v ovplyvňovaní sveta motoršportu z pozície mimo kokpitu.
Po svojej slávnej kariére v pretekoch Formuly 1 sa Niki Lauda zameral na svoju druhú vášeň a to lietanie Založil svoju vlastnú leteckú spoločnosť s názvom Lauda Air, ktorá začala oficiálne pôsobiť už v roku 1979. Počiatočné výzvy prekonával s rovnakou odvahou a odhodlaním, ktoré prejavoval aj na pretekárskych okruhoch.
Pod jeho vedením sa Lauda Air stala úspešnou medzinárodnou leteckou spoločnosťou, ktorá ponúkala pravidelné lety do exotických destinácií. Po predaji Lauda Air založil ďalšiu leteckú spoločnosť, Niki, ktorá mu však už toľko úspechu nepriniesla.
Jeho život a rovnako aj kariéra boli zvečnené vo filme "Rush" z roku 2013, ktorý režíroval Ron Howard. Film detailne opisuje jeho rivalitu s Jamesom Huntom počas sezóny Formuly 1 v roku 1976, vrátane jeho slávnej nehody a nevídaného návratu do pretekov. Film bol oslavou Laudovej nezlomnosti a jeho schopnosti prekonávať výzvy.
Jeho vášeň a neustále hľadanie vylepšení navždy zmenili svet Formuly 1. Aj po skončení aktívnej kariéry ho tieto dve vlastnosti neopustili a v motoršportovej komunite zostal pôsobiť ako konzultant a manažér. Neskôr dokonca aj ako komentátor.
Niki Lauda zomrel 20. mája 2019 po dlhšom období zdravotných problémov. Jeho meno sa navždy zapísalo do histórie nielen F1, ale celkovo motošportu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024