Jackie Stewart sa narodil 11. júna 1939 v Miltone, v Škótsku, kde vyrastal v rodine, ktorá už mala korene v motošporte. Jeho otec bol majiteľom autosalónu a jeho starší brat Ian sa tiež venoval pretekaniu, čo Jackieho od malička lákalo k rýchlosti.
V detstve často a rád trávil čas v otcovej garáži, kde sa učil o autách, ich údržbe a vylepšeniach. Tento ranný kontakt s automobilovým svetom položil základy jeho technického porozumenia a lásky k rýchlosti. Jackieho prvým pretekárskym vozidlom bol Austin Mini, ktorý si sám upravil a s ktorým sa zúčastňoval pretekov.
Stewartov talent a odhodlanie neprehliadol ani Ken Tyrrell, vplyvná postava v motoršporte, ktorý mu dal príležitosť ukázať svoje schopnosti na vyššej úrovni. Jackie sa tak dostal do Formuly 3, kde jeho kariéra doslova nabrala na obrátkach.
Vo Formule 3 Stewart exceloval, čo si vyslúžilo rešpekt a obdiv aj u jeho konkurentov. Jeho schopnosť ovládať vozidlo v náročných podmienkach a jeho porozumenie dynamiky pretekov ho rýchlo vyprofilovali ako hviezdu. V tejto sérii dosiahol niekoľko významných víťazstiev a tie mu otvorili dvere do prestížnej a kráľovskej Formuly 1.
Navyše, jeho výkony vo Formule 3 boli zásadné nielen pre jeho kariéru, ale aj pre jeho reputáciu ako pilota schopného dosahovať konzistentné výsledky.
Jackie Stewart vstúpil do sveta Formuly 1 v roku 1965, keď podpísal zmluvu s tímom BRM, čiže British Racing Motors. Jeho prvá sezóna v tejto elitnej motoristickej sérii bola pozoruhodná, hneď vo svojom druhom preteku na Grand Prix Monaka dosiahol svoje prvé pódium, čo bolo potvrdenie jeho nadania aj budúcich úspechov.
Počas celého roka Stewart kontinuálne bodoval a zakončil svoju prvú sezónu na treťom mieste v celkovom poradí majstrovstiev sveta s úctyhodnými 33 bodmi. Už o rok neskôr sa však Jackieho kariéra stretla s vážnou prekážkou v podobe nehody.
Počas pretekania na belgickom okruhu Spa-Francorchamps sa jeho BRM šmyklo na mokrej trati, čo viedlo k vážnej nehode, ktorá ovplyvnila jeho kariéru.
Stewart bol totiž uväznený vo vraku svojho monopostu príliš dlho, čo vyvolalo diskusie o bezpečnostných štandardoch. Nasledujúce roky, 1967 a 1968, boli pre Stewarta už o niečo menej úspešné, v roku 1967 dosiahol v sezóne iba 9 bodov.
Rok 1968 však už bol pre Stewarta o niečo úspešnejší. S tímom Matra získal svoje prvé víťazstvo vo Formule 1 na holandskom okruhu Zandvoort a celkovo 36 bodov, čo mu dalo titul vicemajstra sveta. Tento rok bol významný aj tým, že ukázal Stewartovu schopnosť rýchlo sa prispôsobiť novým technológiám a stratégiám.
Už o rok neskôr sa Stewart dočkal a získal svoj prvý titul majstra sveta F1. Sezóna bola pre neho mimoriadne úspešná, keďže s tímom Matra dosiahol niekoľko víťazstiev, vrátane Grand Prix Španielska, Holandska, Francúzska, Veľkej Británie a Talianska. Vďaka konzistentným výkonom a 63 získaným bodom suverénne ovládol šampionát.
Nasledujúci rok, 1970, bol pre Stewarta znova ten náročnejší. Aj keď sa mu podarilo vyhrať niekoľko pretekov, vrátane závodu na okruhu v Španielsku, celkovo to bol pre neho rok plný technických problémov a tak svoj titul nedokázal obhájiť.
O rok neskôr sa však sen znova stal skutočnosťou a Stewart ukázal návrat do formy, keď získal svoj druhý titul majstra sveta. V tomto roku vyhral šesť veľkých cien, vrátane Monaka, Francúzska a Nemecka, čo mu zabezpečilo celkovo 62 bodov. Tento rok bola jeho dominancia v F1 takmer absolútna, no zároveň aj plne zaslúžená.
Sezóna 1972 už bola menej úspešná a hoci predviedol niekoľko solídnych výkonov, získal v celom šampionáte 45 bodov, čo stačilo len na druhé miesto.
V roku 1973 vo svojej poslednej sezóne získal Jackie svoj tretí a posledný titul majstra sveta. Získal 71 bodov, zvíťazil na veľkých cenách Argentíny, Monaka, Holandska či Nemecka a potvrdil svoju sily. Po tomto triumfe sa rozhodol ukončiť kariéru.
Tak, ako sa predpokladalo, Stewart ani po ukončení svojej aktívnej pretekárskej kariéry neprestal byť súčasťou sveta Formuly 1. Jeho bohaté skúsenosti a veľké odborné znalosti v motošporte ho prirodzene priviedli k novým úlohám v F1.
Jedným z jeho významných príspevkov po odchode bol jeho vlastný tím, Stewart Grand Prix, ktorý založil spolu so svojím synom Paulom v roku 1997. Hoci tém pôsobil na scéne Formuly 1 len krátko, do roku 1999, dosiahol pozoruhodné úspechy a to vrátane pamätného víťazstva na Grand Prix Európy v 1999 s pilotom Johnny Herbertom.
Neskôr sa rozhodol Stewart tím predať spoločnosti Ford a v sezóne 2000 bol premenovaný na Jaguar Racing, pričom do neho vstúpil bývalý jazdec stajne Ferrari a kolega Michaela Schumachera, írsky pilot a vicemajster sveta Eddie Irvine.
Stewart istú dobu pôsobil aj ako odborný komentátor F1, keďže mu jeho hlboké znalosti a schopnosť prenášať komplexné aspekty Formuly 1 zrozumiteľne získali obdiv divákov po celom svete. Jeho kariéra bola tak inšpiratívna, že o ňom vznikol film Lietajúci škót, ktorý zachytáva jeho začiatky, úspechy aj rolu v zlepšovaní bezpečnosti.
Odkaz a prínos dnes už Sira Jackieho Stewarta v motošporte sú jasnou ukážkou, ako sa rodia legendy a čo všetko spravili bývalí piloti F1 pre súčasný motošport.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024