Nigel Mansell sa narodil v roku 1953 v Anglickom Upton-on-Seern. Svoju pretekársku kariéru začal tak, ako aj mnoho iných rovesníkov, vo svete motokár, kde si počas mladých rokov upevňoval zručnosti a budoval sebavedomie počas jazdy.
Po úspešnom období v motokárach prešiel Mansell do Formuly Ford, kde sa v roku 1976 umiestnil na významných pozíciách v britskom šampionáte. Jeho výkony boli také dobré, že si vyslúžil možnosť prejsť do F3, kde pokračoval v napredovaní. V roku 1977 dokázal získať štvrté miesto v britskej Formule 3 a to mu otvorilo možnosti.
Okrem toho práve vo Formule 3 získal Nigel Mansell cenné skúsenosti, ktoré mu umožnili postúpiť do kráľovskej disciplíny motoršportu, Formuly 1. Po skončení aktívnej kariéry v F1 ich dokonca zúročil aj v sérii CART a pretekoch GP Masters.
Jeho prvé sezóny neboli jednoduché, ale každým rokom sa jeho výkony zlepšovali. Počas svojej kariéry dokázal v rokoch 1986 a 1987 získať titul vicemajstra sveta a v roku 1992 aj majstra sveta. To však už nastupovala nová legenda, brazílska superhviezda Ayrton Senna. V každom prípade, Mansell patrí do skupiny velikánov F1.
Vďačí za to aj celkovým štatistikám, vrátane 191 odjazdených Veľkých cien a zisku celkovo 480 bodov. Všetko však má začiatok a ten prišiel v tíme Lotus.
Prvý rok vo Formule 1 v roku 1980 bol pre Mansella plný výziev. Po úspešnom pôsobení v nižších formulových kategóriách si zabezpečil miesto v tíme Lotus, kde mal príležitosť ukázať svoje schopnosti na najvyššej úrovni. Jeho debut v Grand Prix Monaka bol však náročným začiatkom a musel odstúpiť pre technické problémy.
Tento rok pre neho predstavoval sériu podobných skúšok, keďže sa v priebehu sezóny stretol s viacerými technickými problémami, ktoré mu zabránili dosiahnuť významnejšie umiestnenia. Mansell dokončil svoju debutovú sezónu bez získania bodu.
Napriek týmto nepríjemným počiatočným prekážkam Nigel Mansell nezanevrel na svoje sny a pretekárske ambície v kráľovskej kubatúre a pokračoval v F1.
V nasledujúcich rokoch, stále pod hlavičkou tímu Lotus, už začal Nigel postupne ukazovať svoj potenciál. V roku 1981 sa mu preto podarilo získať prvé body vo svojej kariére vo Formule 1 a s celkovým počtom 8 bodov skončil na 14 mieste.
V rokoch 1982 a 1983 Mansell pokračoval vo vývoji a zlepšovaní, získavajúc viac bodov a dokonca aj pódiové umiestnenia. Do roku 1984 sa Nigel stal stálicou na bodovaných pozíciách a zaznamenal niekoľko významných výsledkov, vrátane niekoľkých šiestych miest. To mu vynieslo v roku 1983 10 bodov a roku 1984 až 13.
Po týchto rokoch nastal v jeho kariére veľký obrat, vrátane dôležitého prestupu v roku 1985, keď sa pridal k tímu Williams. Toto partnerstvo sa ukázalo byť mimoriadne úspešným, pretože Mansell a Williams spolu dosiahli výrazné úspechy. V roku 1985 získal 31 bodov a v roku 1986 Mansell vybojoval prvé víťazstvo v Grand Prix.
Neskôr v tejto sezóne vyhral aj v Británii a Portugalsku, čím ukázal, že patrí medzi významnú elitu. Tento rok skončil v boji o titul druhý po dramatickej finálnej pretekárskej nehode v Austrálii, kde jeho pneumatika praskla v záverečných kolách.
Mansell pokračoval v silných výkonoch aj v roku 1987, kedy získal šesť víťazstiev a opäť skončil druhý v majstrovstvách sveta. Jeho vzťah s Williamsom bol však už napätý a tak v roku 1989 prešiel do talianskeho tímu Ferrari. Toto obdobie sa ukázalo ako ešte lepšie a hneď si získal srdcia talianskych fanúšikov svojím odhodlaním na trati.
Vo Ferrari zvíťazil v Brazílii a v Maďarsku a hoci tím bojoval s rôznymi technickými problémami, Mansellove výkony boli neustále silnejšie a lepšie.
Toho si opäť všimla stajňa Williams, do ktorej sa v roku 1991 vrátil. O rok neskôr sa ukázalo, že to bol najlepší možný krok, keďže s formulou Williams FW14B získal svoj prvý a jediný titul majstra sveta. Stačilo mu na to 9 víťazstiev a 108 bodov.
Mansellova kariéra v F1 sa však neskončila titulom majstra sveta, no dal si od formuly 1 na jeden rok oddych. V sezóne 1993 tak zamieril do severoamerickej IndyCar, kde okamžite získal titul a celú sezónu prakticky bez konkurencie ovládol.
Avšak túžba po súťažení a láska k Formule 1 ho vrátila späť na pretekárske okruhy F1 v roku 1994. Mansell sa v polovici sezóny vrátil do tímu Williams, kde nahradil tragicky zosnulého Ayrtona Sennu. Aj keď tento návrat nepriniesol mnoho víťazstiev, Mansell predviedol svoje umenie minimálne tým, že vyhral Veľkú cenu Austrálie.
V roku 1995 Mansell prijal výzvu pôsobiť v tíme McLaren, avšak toto obdobie už nebolo úspešné. Aj napriek svojej predchádzajúcej skúsenosti a talentu sa Mansell v McLarene necítil komfortne a preteky, ktoré absolvoval, boli skôr sklamaním.
Po niekoľkých závodoch a vzájomnom nesúhlase ohľadom výkonnosti a kompatibility s vozidlom sa rozhodol definitívne ukončiť svoju kariéru v F1.
Jeho štatistika vo Formule 1 je však pôsobivá. Odjazdil 190 Grand Prix, z ktorých vyhral 31, 59-krát stál na pódiu, získal 32 pole positions a zaznamenal 32 najrýchlejších kôl. Tieto čísla však len čiastočne odhaľujú mieru jeho vplyvu na šport. To, že je legenda s obrovským talentom, dokazuje jeho celá kariéra a to nielen tá v F1.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024