V minulosti výnimka a iba ako súčasť najvyššej výbavy v aute, dnes už štandard. Klimatizácia v aute je v lete veľký pomocník a často krát aj najlepším priateľom. Ako ju ale používať správne, aké má v lete špecifiká, aké má využitie celkovo a aké sú najčastejšie chyby, ktorých sa vodiči dopúšťajú? Tu nájdete odpovede.
(Zdroj: depositphotos.com)
Klimatizácia v aute je dnes takmer neoddeliteľnou súčasťou výbavy. Už dávno nejde len o luxus, ale o praktickú súčasť základného pohodlia jazdy v lete.
Základ fungovania spočíva v cirkulácii chladiva cez uzavretý okruh. Kompresor ho najprv stlačí, čím sa zahreje, následne sa schladí v kondenzátore a potom sa odparuje vo výparníku. Práve tam sa odoberá teplo z kabíny a do priestoru sa vháňa studený a suchší vzduch. Tento cyklus prebieha neustále, kým je klimatizácia zapnutá.
V moderných autách sa dnes používajú chladivá ako R134a alebo ekologickejšie R1234yf, ktoré sú menej škodlivé pre životné prostredie. Novšie systémy sú navrhnuté tak, aby boli účinnejšie, tichšie a predovšetkým energeticky úspornejšie.
Klimatizácia však dnes nie je len o ochladení. Je to prepracovaný systém, ktorý pracuje podľa podmienok počas celého roku. Dôležitým účinkom je vysušovanie vzduchu, vďaka čomu sa v aute menej tvorí vlhkosť a to pomáha predchádzať zahmlievaniu okien. Zapnutie klimatizácie tak urýchľuje odhmlenie čelného skla a to aj v zime.
Kým v minulosti bola klimatizácia iba manuálna, dnes už môže byť aj automatická. Taká si sama reguluje teplotu a rozdelenie vzduchu v kabíne. Vy nemusíte nič nastavovať a systém pracuje sám, čím sa stáva inteligentným pomocníkom.
Áno, najväčší zmysel má klimatizácia v lete. Každú jazdu vie spraviť oveľa príjemnejšou no iba vtedy, ak sa používa správne a poznáte jej špecifiká v lete.
Prvá vec, ktorú sa oplatí spraviť ešte pred zapnutím klímy, je vyvetrať auto a nechať teplý vzduch uniknúť. Klíma tak nebude musieť zo začiatku pracovať na obrátky a požadovanú teplotu dosiahnete rýchlejšie, čím ušetríte jej výkon aj palivo.
Druhou vecou je nastavenie teploty počas jazdy. Rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou by nemal byť extrémny, inak riskujete teplotný šok po vystúpení. Dobrým pravidlom je držať teplotu v kabíne o 6 až 8 stupňov nižšie, než je vonku. Klimatizácia tak nebude zbytočne preťažovaná a vy sa budete cítiť komfortne.
Ďalšia vec, ktorú si veľa ľudí neuvedomuje, je smer prúdu vzduchu. Fúkanie priamo do tváre a na hrudník je príjemne, no môže spôsobiť bolesti hlavy, stuhnutý krk aj prechladnutie. Lepšie je nasmerovať výduchy nahor či do stredu kabíny.
Ak chcete dosiahnuť čo najlepšiu efektívnosť, prepínajte tiež medzi vnútornou a vonkajšou cirkuláciou. Pri horúčave pomáha vnútorná cirkulácia udržať už ochladený vzduch v kabíne, no pri dlhšej jazde sa odporúča občas prepnúť aj na vonkajší prívod, aby sa vzduch vymieňal. V opačnom prípade hrozia znova bolesť hlavy a malátnosť.
(Zdroj: depositphotos.com)
Mnohí vodiči v lete po nastúpení okamžite zapnú klimatizáciu na plný výkon. V praxi ide o jednu z najčastejších chýb, no nie jedinú, ktorá vedie k zaťaženiu systému. Pokiaľ je interiér veľmi prehriaty, najprv vozidlo vyvetrajte cez dvere a okná
Takto sa rýchlejšie zbavíte najhorúcejšieho vzduchu a klimatizácia po zapnutí bude efektívnejšie pracovať, vrátane rýchlejšieho vychladenia kabíny.
Ďalšou častou chybou je dlhodobé používanie vnútornej cirkulácie vzduchu. Hoci to pomáha rýchlejšie schladiť kabínu, časom sa začne zvyšovať vlhkosť a hladinu CO2. To spôsobuje únavu u vás a najmä nadmerné zahmlievanie okien a to aj v lete. Ďalšou častou chybou je nesprávne smerovanie vzduchu a to najmä na tvár a hrudník.
Na chvíľu to môže pôsobiť príjemne, no často to vedie k bolesti hlavy a môžete si privodiť aj prechladnutie. Oveľa lepšie je preto nasmerovať vzduch nahor alebo do priestoru, aby sa rozptýlil rovnomerne po kabíne a príjemne ju celú vychladil. Ak je vonku extrémne teplo, voľte rozptyľ na všetky smery, čiže nahor, nadol aj vás.
Dôležitá je aj pravidelná údržba. Kabínový filter by sa mal meniť aspoň raz ročne alebo každých 20 tisíc km. Ak je zanesený, zníži sa účinnosť klimatizácie a zhorší aj kvalita vzduchu. V takom prípade klíma viac uškodí, ako pomôže.
Aby mohla počas leta klimatizácia fungovať, nestačí ju zapnúť a dúfať, že bude chladiť. Po dlhej zimnej prestávke môže byť zanesená, zapáchať, môžu v nej byť baktérie alebo mohlo uniknúť chladivo z klimatizačného systému, problémov je viac.
Najčastejším problémom býva nepríjemný zápach po zapnutí. Ten spôsobujú baktérie a plesne usadené vo výparníku a v potrubí. Riešením je dezinfekcia systému, ktorú môžete spraviť jednoducho aj svojpomocne cez špeciálnu autokozmetiku. Dôležité je tiež pred letom skontrolovať chladivo, či už jeho únik alebo aktuálnu hladinu.
Aj keď klimatizácia môže na prvý pohľad technicky fungovať, pri nízkej hladine chladiva sa jej výkon znižuje, ochladenie trvá dlhšie a systém sa viac namáha.
Navyše, dlhodobá prevádzka s nedostatkom chladiva môže poškodiť kompresor, čo už nie je lacná záležitosť na opravu alebo výmenu. Doplniť chladivo môžete prakticky v každom servise, nakoľko prístroje na to určené sú totiž čoraz rozšírenejšie.
Zabúdať netreba ani na spomínaný kabínový filter, ktorý je dôležitý nielen pre kvalitu vzduchu ako takého, ale aj klimatizáciu. Ak je zanesený, klíma síce chladí, ale vzduch, ktorý dýchate, môže byť plný baktérií. Znižuje sa tým aj prietok vzduchu a klimatizácia teda nedosahuje maximálnu efektivitu, čo má vplyv na spotrebu aj teplotu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 26.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.07.2025