Klimatizácia je systém navrhnutý na reguláciu teploty, vlhkosti a čistoty vzduchu v priestore. Od svojho vzniku na úvod 20. storočia si prešla významným technologickým vývojom a dnes je neodmysliteľnou súčasťou moderného života.
Pôvod klimatizačných zariadení siaha do roku 1902, kedy Willis Haviland Carrier, mladý inžinier, vyvinul prvé moderné klimatizačné zariadenie v Brooklyne, New Yorku. Jeho systém bol navrhnutý na zlepšenie kontroly vlhkosti vo vydavateľskej tlačiarni, čo malo následne vedľajší efekt v podobe zlepšenej regulácie teploty.
Odvtedy táto technológia zažila množstvo vylepšení, čo umožnilo jej použitie nielen v komerčnej, ale aj v súkromnej sfére, vrátane automobilov.
Klimatizácie v aute sú špeciálne navrhnuté tak, aby vyhovovali obmedzenému priestoru a požiadavkám mobilného prostredia. Pracujú na princípe, ktorý sa podobá domácim klimatizáciám, ale sú optimalizované pre efektivitu a kompaktnosť.
Hlavné komponenty zahŕňajú kompresor, kondenzátor, expanzný ventil a parník. Kompresor, ktorý je poháňaný motorom vozidla, tlačí chladič cez systém, kde sa stláča a expanduje, čo umožňuje odoberať teplo z interiéru vozidla a uvoľňovať ho von. To znižuje teplotu, odvádza vlhkosť zo vzduchu a zároveň zvyšuje komfort cestovania.
Správne používanie klimatizácie v aute je kľúčom k pohodlnej jazde a zároveň k udržaniu optimálneho prostredia. Prvou zásadou je voľba teploty, kde platí, že ideálna teplota v aute by mala byť nastavená na 21 až 23 °C. Takáto teplota zabezpečí príjemný chlad, no bez extrémnej zimy, ktorá je nekomfortná a pre systém zaťažujúca.
Ďalej platí, že pred použitím klimatizácie treba najprv auto vyvetrať, najmä ak bolo parkované na slnku. Otvorením okien a vetraním horúceho vzduchu na niekoľko minút pred zapnutím klimatizácie značne zjednodušíte ochladenie vzduchu.
Po samotnom zapnutí klimatizácie je vhodné teplotu postupne znižovať, čo pomáha klimatizačnému systému udržať stabilné a efektívne chladenie.
Nemenej dôležitá je aj pravidelná údržba, najmä kontrola a čistenie filtrov a chladiacich systémov. Ich 100 % stav je zárukou, že ak použijete recirkuláciu vzduchu vo vozidle, nielen, že sa interiér rýchlejšie ochladí, ale vzduch v ňom bude zdravší a čistejší. Vnútorná recirkulácia vzduchu sa však odporúča používať iba na úvod.
Všetky tieto praktiky a zásady vám pomôžu využiť klimatizáciu vo vašom aute na 100 %, zvýšia pohodlie cestovania a zabezpečia, že efekt ochladenia vzduchu bude zdravý a optimálny. Nemenej dôležité je však aj technicky stav klimatizácie.
V tomto ohľade sú základom jej pravidelná údržba a čistenie. Využiť na to môžete profesionálne servisné firmy, ale aj produkty vhodné pre použitie na doma. Tu je dôležité jednak prečistenie celého systému klimatizácie, ale aj naolejovanie niektorých mechanických častí. To zabezpečí optimálny výkon a čerstvý vzduch.
Pri čistení klimatizácie je dôležité zamerať sa na odstránenie nečistôt, baktérií a plesní, ktoré spôsobujú nepríjemné pachy aj zdravotné problémy. K tomu sú určené čistiace prostriedky, ako je napríklad táto dezinfekcia alebo čistič klimatizácie Carlson.
Tento produkt využíva prémiové zložky, ktoré penetrájú do všetkých kútov systému a odstraňujú nečistoty a baktérie. Používať by ste však mali aj špeciálne oleje určené pre klimatizačné systémy. Tie udržiavajú mechanické časti systému mazané a chránia ich pred opotrebením, čo prispieva k lepšej efektívnosti chladenia vzduchu.
Dobrým príkladom je olej LIQUI MOLI na báze polyalkylenglykolu, ktorý je vynikajúci pre tieto účely. Navrhnutý je tak, aby bol kompatibilný s najbežnejšími chladivami a zabezpečil hladký chod kompresorov a celého chladiaceho systému v aute.
Oba spomenuté produkty sú jednoduché na použitie aj v domácom prostredí a zvládne ich každý motorista, pričom sú základom dlhodobej údržby klimatizácie.
Ak vám prestala klimatizácia v aute chladiť úplne, je možné, že potrebuje doplnenie chladiaceho média. Nemusíte sa obávať, ide o bežný problém, ktorý sa dá ľahko vyriešiť, no môže významne to výkon vášho klimatizačného systému.
Chladivo je látka v klimatizačnom systéme, ktorá absorbuje teplo z interiéru auta a uvoľňuje ho do exteriéru. V priebehu času sa môže úroveň chladiva znížiť kvôli prirodzenému úniku alebo kvôli úniku spôsobenému poškodením systému. Keď úroveň klesne pod určitú hranicu, účinnosť klimatizácie klesá a systém prestane efektívne chladiť.
Doplnenie chladiva by malo vykonať vždy iba a len odborné servisné stredisko. Tento proces zahŕňa elimináciu starého chladiva, kontroly únikov, opravy poškodení a doplnenie nového chladiva. Je dôležité, aby túto prácu vykonal certifikovaný technik.
Doplnenie chladiva viete realizovať v autoservisoch, pneuservisoch a strediskách špecializovaných na autoklimatizácie. Pri výbere sa uistite, že majú potrebné certifikácie na prácu s chladivami. Cena za doplnenie chladiva sa môže líšiť v závislosti od typu vozidla, chladiva aj jeho množstva, no nemala by byť najdôležitejšia.
Ceny sa obvykle pohybujú približne od 50 do 150 Eur. Ak je potrebné opraviť aj úniky a systém pretesniť, treba počítať s vyššou finančnou investíciou.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024