Zimné cesty sú síce krásne, ale zároveň môžu byť aj poriadne zradné a plné nástrah. Stačí jeden nepozorný moment a z krásnej jazdy sa môže stať neplánovaný test vodičských schopností. Čierny ľad, hustá hmla, nečakaná námraza a samozrejme sneh, to všetko sú faktory, ktoré majú zásadný vplyv. Ako ich zvládnuť?
Ľad na ceste môže mať viacero podôb a ani jedna z nich nie je príjemná. Poľadovica vzniká, keď sa dažďové kvapky alebo roztopený sneh rýchlo premenia na tenkú a klzkú vrstvu ľadu pri poklese teplôt pod bod mrazu. Jej prítomnosť často prezradí lesklý povrch vozovky, ktorý sa zradne trblieta vo svetlách áut alebo pouličných lámp.
S týmto rizikom sa dá počítať podľa jeho viditeľnosti, no o to nebezpečnejší je čierny ľad. Na rozdiel od poľadovice je neviditeľný a splýva s asfaltom, takže sa nedá vôbec rozoznať. Objavuje sa na mostoch, tam, kde veľa fúka a v blízkosti vôd.
Jazda po ľade bez ohľadu na jeho viditeľnosť je špecifická. V prvom rade jazdite pomaly, plynulo a vyhýbajte sa prudkým pohybom a zmenám rýchlosti.
Ak už viete, že je cesta zľadovatená, udržujte si dostatočný odstup od vozidiel pred vami, pretože brzdná dráha sa na ľade niekoľkonásobne predlžuje. Používajte nižšie prevodové stupne a ak je to možné, brzdite jemne a najmä postupne.
Špeciálnu pozornosť venujte miestam, kde ľad najčastejšie vzniká, čiže na mostoch, v zákrutách, pri vodných tokoch a v miestach, kde viac fúka vietor. Sledujte teplotu vzduchu na palubnej doske a ak teplomer ukazuje okolo nuly alebo mierne pod ňou, je veľmi pravdepodobné, že sa niekde na ceste ukrýva námraza a ľad.
Sneh na cestách dokáže narobiť poriadny chaos a to nielen v horských oblastiach. Hoci si ho mnohí spájajú práve s vyššími nadmorskými výškami, sneženie dokáže prekvapiť aj v nížinách a mestách, kde naň vodiči často nie sú plne pripravení.
Riziko sneženia je najvyššie pri prudkom ochladení, keď sa vlhkosť vo vzduchu rýchlo mení na snehové vločky. Nevyspytateľné sú najmä ranné a večerné hodiny, kedy sa môže situácia na cestách dramaticky zmeniť v priebehu niekoľkých minút. Keď už sneh napadne, prvým krokom je dôkladne očistiť auto pred samotnou jazdou.
Zasnežené strecha či kapota môžu ohroziť vás aj ostatných vodičov. Preto majte vždy poruke metličku, škrabku na ľad a malú lopatku pre prípad, že zapadnete.
Jazda po zasneženej ceste si vyžaduje trpezlivosť a plynulosť. Prudké brzdenie a náhle zatáčanie vedú k šmyku. Pri menšej vrstve snehu znížte rýchlosť a jazdite s rozvahou. Ak je snehu veľa, použite nižšie prevodové stupne a dodržujte odstup.
Samozrejmosťou sú zimné pneumatiky, bez nich sa na cestu ani nevydajte. V horských oblastiach je dobré mať v kufri aj snehové reťaze ktoré môžu byť dokonca povinné na niektorých úsekoch a dokážu vám zachrániť nielen čas, ale aj nervy. Tu si pamätajte, že nasadiť ich treba vopred, pretože keď už zapadnete, sú na nič.
Hmla je na cestách jednou z najzradnejších prekážok a to nielen v zime. Najčastejšie vzniká pri rýchlom ochladení vzduchu, keď sa vlhkosť mení na drobné vodné kvapky visiace vo vzduchu. Vyskytuje sa v údoliach, pri riekach a na otvorených poliach.
Najkritickejšie sú skoré ranné a večerné hodiny, kedy môže viditeľnosť klesnúť behom pár minút. Najväčším nebezpečenstvom počas hmly je veľmi obmedzená viditeľnosť, ktorá môže klesnúť na pár desiatok metrov alebo dokonca aj menej. Problém je aj skreslené vnímanie vzdialenosti a rýchlosti ostatných vozidiel na cestách.
Častým rizikom je takzvaná hmla v zákrutách. Vtedy sa bežne stáva, že sa vodiči náhle ocitnú v hustej stene bez varovania a nemajú dostatok času na reakciu.
Pri jazde v hmle je kľúčové spomaliť a udržiavať si dostatočný odstup od vozidiel pred vami. Sledujte nielen svetlá vozidiel, ale aj okraje cesty a vodiace pruhy. Vždy majte zapnuté stretávacie svetlá, naopak, diaľkové svetlá sú v hmle nevhodné. Dôvod? Svetlo sa odráža od kvapiek a vytvára pred autom priam bielu stenu.
Predné hmlové svetlá používajte iba pri skutočne zníženej viditeľnosti, keď vám pomôžu osvetliť vozovku. Zadné hmlové svetlá zapínajte, keď je viditeľnosť menšia ako 50 metrov. Ak sa viditeľnosť zlepší, vypnite ich, inak vám hrozí pokuta.
Poslednou zimnou výzvou je námraza. Tá vzniká v momente, keď teploty klesnú pod bod mrazu a vlhkosť vo vzduchu sa usadí na povrchoch auta, kde zamrzne.
Námraza sa najčastejšie objavuje na čelnom skle, bočných oknách, spätných zrkadlách a na zámkoch dverí. Stačí jedna chladná a jasná noc a ráno vás môže čakať nepríjemné prekvapenie, keď na parkovisku nájdete úplne zamrznuté auto.
Tu si treba dať pozor na najčastejšiu chybu: pri námraze na aute nepoužívajte horúcu vodu na sklá ani karosériu. Teplotný rozdiel totiž môže spôsobiť okamžité prasknutie skla, na laku sa zas môžu objaviť mikrotrhliny. Namiesto toho siahnite po kvalitnej škrabke na ľad alebo rozmrazovačoch v podobe sprejov na okná alebo zámky.
Pri odstraňovaní námrazy postupujte trpezlivo. Najskôr zapnite motor a vyhrejte auto, aby sa námraza začala uvoľňovať zvnútra. Potom škrabkou jemne odstráňte ľad z okien a zrkadiel. Večer zas môžete preventívne použiť na čelné sklo špeciálnu fóliu.
Najlepším a najpohodlnejším riešením je prevencia. Ak je to možné, parkujte auto v garáži alebo aspoň na mieste chránenom pred vetrom a otvoreným priestorom. Pravidelne tiež kontrolujte stav tesnení na dverách a oknách. Námraza je síce zimná klasika, ale s trochou prípravy a správnymi nástrojmi vám nemusí spôsobiť žiadny problém!
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.01.2025