expedicia-img
Expedujeme do 24 hod 

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA 

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme 

aby balík došiel v poriadku


Jazda autom v zime: rady, tipy, ako jazdiť a na čo dať pozor




Čo treba urobiť skôr, než sa vyberiete na cestu

Prv, než sa vôbec pohnete z parkoviska alebo z garáže, treba auto na zimu pripraviť a to tak po stránke technickej, ako aj po stránke bezpečnosti a pohodlia.

Základom je výmena letných pneumatík za zimné. Tie poskytujú lepšiu trakciu na snehu a na ľade a to dezénom, ako aj špeciálnou zmesou zvyšujúcou priľnavosť. Okrem správneho obutia nezabudnite skontrolovať tlak v pneumatikách, pretože ten sa môže meniť v závislosti od teploty. Správny tlak má tiež vplyv na ich trakciu.

Druhou zásadou je mať skontrolovať stav stieračov a doplniť zimnú kvapalinu do ostrekovačov. Vďaka tomu budete mať istotu, že vždy budete mať z auta dokonalý výhľad a čelné sklo bude čisté, vrátane prevencie voči tvorbe námrazy.

Dôležité je skontrolovať stav akumulátora, pretože práve chladné počasie sa môže podpísať pod pokles jeho výkonu. V aute by ste mali mať aj štartovacie káble, prípadne rovno autonabíjačku, ktorá vás nenechá stáť a umožní batériu nielen nabíjať, ale pomôže aj s jej naštartovaním. Nikto predsa nechce zostať bezradne stáť!

Nezabudnite tiež skontrolovať chladiacu kvapalinu a pokiaľ chcete svojmu motoru pomôcť, odporúčame pridávať do paliva príslušné aditíva pre benzín alebo naftu. Vďaka nim bude štart aj chod motora hladší a predĺžite jeho životnosť.

Ako správne akcelerovať a brzdiť na ceste v zime

Zima je obdobím, kedy treba zmeniť svoje bežné vodičské návyky už pri výjazde z parkoviska alebo garáže. V zásade platí, že nikam sa neponáhľate.

Vaše vozidlo totiž bude mať na snehu, mokru aj ľade oveľa vyššiu zotrvačnosť a súčasne bude mať tendenciu prekĺzavať. Vyhýbajte sa teda prudkej akcelerácii, snažte sa o plynulý rozjazd bez agresívneho pridávania plynu alebo zmeny jazdy.

Ak máte manuálnu prevodovku, púšťajte spojku pomalšie a pozvoľna. V prípade potreby, ak by prišlo k prekĺzvaniu kolies na mieste, sa nebojte zaradiť druhý stupeň a rozbiehať na ňom. To isté platí aj všeobecne počas jazdy, kde môžete mať zaradený vyšší stupeň, vďaka čomu sa zníži riziko prudkej akcelerácia a s ňou spojené riziko šmyku.

Ak ide o brzdenie, pamätajte najmä na dlhšiu brzdnú dráhu na klzkom povrchu. Tomu prispôsobte odstup od vozidla pred vami a predvídajte možné riziko pripojenia iného vozidla do vášho pruhu. Ak sa dá, snažte sa čo najviac brzdiť motorom.

Brzdenie by vo všeobecnosti nemalo byť prudké alebo náhle, inak hrozí riziko šmyku. To však neplatí pre autá vybavené systémom ABS, čo je systém zabraňujúci zablokovaniu kolies počas brzdenia práve na zimnom povrchu. V tomto prípade sa nemusíte báť v prípade potreby aj prudkého zabrzdenia, no ak sa dá, radšej sa tomu vyhýbajte.

Dostali ste sa do šmyku? Toto robte a toto naopak nie

Tak, ako rozbiehanie a brzdenie, aj zatáčanie a odbáčanie by mali byť čo najviac plynulé a bez agresívnych, náhlych a trhaných momentov. Platí to obzvlášť na ľade a snehu, kde je ovládateľnosť vozidla omnoho nižšia, ako „iba“ na mokrej ceste.

Pred zákrutou sa snažte spomaliť, zaraďte si nižší stupeň a až potom začnite meniť smer jazdy. Nikdy do zákruty prudko nebrzdite, to isté platí aj pre prudkú akceleráciu. V opačnom prípade vám hrozí šmyk a to buď nedotáčavý alebo pretáčavý. Ten prvý sa týka vozidiel s predným pohonom, ten druhý je typický naopak pre zadný pohon.

Pri nedotáčavom šmyku sa šmýka predná náprava a vozidlo sa stáva neovládateľné jeho „nosom“. Vtedy dajte nohu dole z plynu a vyrovnajte kolesá.

Naopak, pri nedotáčavom šmyku sa treba vyhnúť prudkému brzdeniu, to by totiž celý proces šmýkania viac urýchlilo. Pri pretáčavom šmyku naopak ľahká zadná náprava, čiže „zadok“, stráca trakciu a začne akoby dobiehať prednú nápravu vozidla.

V prípade tohto šmyku treba zatočiť kolesá v protismere šmyku a jemne pracovať s plynovým pedálom, aby ste získali na zadnej náprave potrebný záber. Aj v tomto prípade si treba dávať pozor na prudké brzdenie, ktorý celý proces iba zhorší. Pokiaľ máte vozidlo vybavené systémom ESP, bude sa vám šmyk v zime zvládať oveľa ľahšie.

Predbiehanie, jazda v horách a na čo nezabudnúť

Ak ide o predbiehanie v zime, tu sa treba riadiť vyššie spomínanými zásadami o rozbiehaní, zatáčaní a brzdení. Predbiehajte plynulo, pokiaľ možno tak, aby ste počas manévru nemuseli prudko pridávať alebo brzdiť, čo by ohrozilo vás aj druhé auto.

Pri jazde v horách treba pamätať na to, že pokiaľ nemáte vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies, tak zastavenie v kopci na snehu či ľade pre vás znamená, že bez cudzej pomoci sa ďalej nepohnete. Preto platí aj to, že ten, kto ide do kopca, má prednosť. Snažte sa prípadné riziko predvídať a do kopca radšej stúpajte plynulo a pomalšie.

Aby ste sa vyhli riziku zastavenia s nemožnosťou pokračovať v jazde, môžete ešte pred kopcom obuť na pneumatiky zimné reťaze zlepšujúce ich trakciu.

Všeobecne potom platí, že v rámci zimnej výbavy treba mať v aute po ruke metličku na odpratávanie snehu, škrabku na ľad a rozmrazovač zámkov alebo okien. Ide o doplnky, ktoré vo vozidle nezaberú príliš veľa miesta, no ich pomoc je neoceniteľná.

Pri čerstvo napadanom snehu na ceste si dávajte pozor na záveje v zákrutách, kde by ste mohli zapadnúť. Ak je cesta čiastočne už vyjazdená, držte sa v koľajách. Pozor, ak by ste z nich chceli prudko vyjsť, hrozí znova riziko šmyku, pamätajte preto na to pri zatáčaní, odbáčaní alebo predbiehaní. V zime vždy platí: pomalšie zájdete najďalej!

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku