Hmlové svetlá sú svetlá, ktoré sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu viditeľnosť vodičom počas náročných poveternostných podmienok, najmä ako sú hmla, sneženie, dážď či prach. Podľa typu poznáme predné hmlové svetlá a zadné hmlové svetlá.
Úlohou tých prvých je zabezpečiť, aby cesta priamo pred vozidlom bola dostatočne osvetlená, čím sa znižuje riziko nehôd spôsobených zlou viditeľnosťou. Na rozdiel od štandardných svetlometov, ktoré sú navrhnuté na osvetlenie dlhej vzdialenosti , hmlové svetlá vytvárajú široký a plochý lúč, ktorý efektívne osvetľuje okolie.
Ich história sa začína v raných dňoch automobilizmu, kedy boli vodiči vystavení podmienkam bez dostatočných prostriedkov na zlepšenie viditeľnosti.
Pôvodné dizajny boli často primitívne a zahŕňali jednoduché žiarovky, ktoré mali obmedzený účinok na zlepšenie viditeľnosti. S postupom času však vývoj technológií umožnil vznik lepších riešení, vrátane halogénových a neskôr LED svetiel.
Princíp ich funkcie je založený na ich schopnosti produkovať nízko smerovaný svetelný lúč, ktorý sa rozkladá horizontálne. Tento typ svetla sa snaží "pretnúť" hmlu, sneh, dážď alebo prach a znížiť ich odlesk. Naproti tomu tie zadné majú za cieľ zvýšiť vašu viditeľnosť v týchto podmienkach pre vozidlá, ktoré idú za vami.
Na Slovensku sú pravidlá používania hmlových svetiel presne definované zákonom, konkrétne Zákonom o cestnej premávke. Ten hovorí, že hmlové svetlá ste ako vodič povinný používať počas zníženej viditeľnosti. Zapínať by sa mali len vtedy, keď je viditeľnosť obmedzená a bežné svetlomety nedokážu osvetliť cestu.
Predné hmlové svetlá možno používať spolu s obrysovými svetlami, ale aj samostatne, ak hlavné svetlomety neposkytujú dostatočnú viditeľnosť. Zadné hmlové svetlá sú intenzívnejšie a zapínať ich možno len vtedy, keď viditeľnosť klesne pod 50 metrov.
Význam správneho používania týchto svetiel určite netreba podceniť, lebo ich cieľom je znížiť riziko nehody, no ak sú použité nesprávne, je to naopak.
Vyhláška preto jasne určuje, že hmlové svetlá by sa mali zapínať iba vtedy, keď sú poveternostné podmienky skutočne nepriaznivé a viditeľnosť je výrazne znížená. Používanie týchto svetiel pri dobrej a dostatočnej viditeľnosti môže byť dokonca pokutované, v blokom konaní môžete dostať pokutu až do výšky 50 Eur.
Špecifickou situáciou je potom odstavenie vozidla v zníženej viditeľnosti. Aj tu Zákon o cestnej premávke jasne hovorí, že vozidlo, ktoré tvorí prekážku, musí byť osvetlené. Nehovorí sa síce, že hmlovkami, ale určite to bude užitočné.
Hmlové svetlá majú na rozdiel od tých štandardných fungovať v režime zníženej a horšej viditeľnosti, čo znamená, že sa v nich používa mierne odlišná technológia osvetlenia. Ak ide o typ, na trhu sú dostupné viaceré druhy žiaroviek pre hmlové svetlá, vrátane halogénových, čoraz viac používaných LED a High Intensity Discharge žiaroviek.
Halogénové žiarovky sú cenovo najdostupnejšie a jednoducho sa vymieňajú. LED žiarovky sú známe svojou dlhou životnosťou a energetickou efektívnosťou, HID žiarovky zas poskytujú mimoriadne silné svetlo.
Konkrétne označenie žiarovky vždy závisí aj od značky a modelu auta, preto treba pri kúpe vychádzať hlavne z týchto dvoch parametrov. Aby žiarovky mohli dobre slúžiť a plniť svoju funkciu, musia byť nielen funkčné, ale aj čisté. Základom ich údržby je pravidelné čistenie, najmä od prachu počas leta a od soli počas zimy.
Dôležité je tiež kontrolovať praskliny alebo iné poškodenia povrchu, ktoré by mohli narušiť svetelný lúč. V prípade tých predných si dajte pozor aj na zarovnanie svetiel do výšky, aby mohli nielen plniť svoju funkciu, ale aj aby neoslňovali autá oproti.
V prípade, že svetlo slabne, je to znak toho, že žiarovku je potrebné vymeniť. Nespoliehajte sa na to, že vám bude stačiť jedna hmlovka, nemusí to tak byť.
Jazda v náročných poveternostných podmienkach, ako sú hmla, silný dážď či snehová víchrica si vyžaduje od vodičov nielen zapnutie hmloviek, ale aj celkovú zmenu spôsobu jazdy. Ide najmä o zníženie rýchlosti a zvýšenie odstupu.
Vodiči by mali využívať hmlové svetlá, ktoré pomáhajú lepšie vidieť cestu a sú viditeľnejší pre iné vozidlá, no je dôležité ich vypínať, keď sa viditeľnosť zlepší. V prípade silného dažďa je nevyhnutné spomaliť a byť ostražitý, pretože mokré cesty zvyšujú riziko aquaplaningu, keď vozidlo stráca trakciu a stabilitu kvôli vrstve vody na vozovke.
Veľmi dôležité je aj udržiavanie pneumatík vo výbornom technickom stave a ich pravidelná kontrola, najmä hĺbky dezénu. To isté platí aj pre stierače, ktoré by nemali zanechávať šmuhy a mali by dokonale vyčistiť okno bez podivných zvukov a škrípania.
Zabúdať by ste nemali ani na stav osvetlenia všeobecne. Dnešné autá sú vybavené tzv. denným svietením, pričom v mnohých prípadoch to znamená, že sa automaticky zapínajú spolu s naštartovaním iba predné svetlomety. V prípade zníženej viditeľnosti tak hrozí, že vás zozadu nebude vidno, zapnúť by ste tak mali riadne svietenie.
V každom prípade platí, že ak sa vydáte na cestu v zhoršených podmienkach, mali by ste viac predvídať, neponáhľať sa a nielen vidieť, ale aj byť videný.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024