Formula E vznikla v roku 2014 ako prvý plne elektrický šampionát súťažných monopostov. Jej založenie iniciovala Medzinárodná automobilová federácia FIA s cieľom podporiť technologický pokrok v oblasti elektromobility. Táto séria spája moderné technológie s dynamickými pretekmi a ide o určitú obdobu známej Formuly 1.
Hlavnou myšlienkou Formuly E je ukázať, že elektrické autá môžu byť nielen ekologické, ale aj výkonné a preto použiteľné na pretekanie. Súťaž prebieha najmä na okruhoch v centrách veľkých miest po celom svete, čo prináša unikátnu atmosféru.
Mestské trate zároveň kladú na jazdcov mimoriadne nároky, pretože si vyžadujú precízne riadenie, stratégiu a efektívne hospodárenie s energiou.
Súťaže sa zúčastňujú tímy a v nich jazdci, pričom každý tím pracuje na vývoji vlastného hnacieho ústrojenstva, no ostatné časti monopostu zostávajú štandardizované. Tento formát zabezpečuje rovnováhu medzi inováciami a férovými podmienkami. Počas jednej sezóny sa koná 12 až 16 pretekov, nejde teda iba o jednorazový pretek.
Tak, ako aj v známejšej F1, aj Formula E ponúka počas víkendu voľný tréning, špeciálnu kvalifikáciu aj samotný pretek. Zároveň prináša aj prvky, ktoré nie sú v iných motoristických sériách bežné, najmä rôzne bonusy pre výkon či divácke hlasovanie.
Formula E priniesla do motoristického športu nový formát, ktorý spája rýchlosť, technológie a strategické rozhodnutia. Preteky sa konajú na dočasných mestských okruhoch v známych metropolách, pričom celý program prebieha v jednom dni. Intenzívny harmonogram udržuje vysoké tempo a napätie a to prakticky počas celého podujatia.
Tak, ako aj iné formulové súťaže, aj tu je kvalifikácia. Tá je rozdelená do niekoľkých skupín a končí eliminačným duelom najrýchlejších jazdcov, ktorí bojujú o pole position a bonusové body. Kvalifikácia určí, kto bude z akého miesta v pretekoch štartovať.
Ak ide o preteky, počas nich je kľúčové hospodárenie s energiou batérie. Na ich závere získa body prvých 10 jazdcov, no bonusy sú udeľované aj najrýchlejšie kolo.
Špecifikom Formuly E je Attack Mode, ktorý jazdci aktivujú prejazdom špeciálnou zónou mimo ideálnej stopy, čím získajú dočasné zvýšenie výkonu. Taktické načasovanie jeho využitia môže rozhodnúť o úspechu. Ďalším unikátnym prvkom je Fanboost, kde fanúšikovia hlasovaním udeľujú vybraným jazdcom krátkodobé zvýšenie výkonu.
Formula E predstavuje perfektnú kombináciu modernej technológie, interaktívnych prvkov a vzrušujúceho pretekárskeho formátu, ktorý dokáže zaujať nielen tradičných fanúšikov motoršportu, ale aj úplne novú generáciu divákov a to je aj cieľom.
Monoposty vo Formule E prešli od svojho vzniku v roku 2014 výrazným technologickým vývojom. V prvých štyroch sezónach 2014 až 2018 sa používali monoposty Gen1, ktoré boli štandardizované pre všetky tímy. Poháňal ich jeden jediný elektromotor s výkonom 200 kW a 270 koní v kvalifikácii a 150 kW, čiže 200 koní, v pretekoch.
Batéria s kapacitou však 28 kWh nevydržala celé preteky a preto museli všetci jazdci v polovici podujatia rýchlo meniť auto. Maximálna rýchlosť dosahovala v tom čase približne 225 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo iba 3 sekundy.
Od sezóny 2018/2019 Formula E predstavila novú generáciu monopostov označovanú ako Gen2. Tieto autá už predstavujú výrazný technologický skok vpred.
Výkon sa zvýšil na 250 kW v kvalifikácii a na 200 kW počas pretekov. Významným krokom bolo zväčšenie kapacity batérie na 54 kWh, čo umožnilo monopostom odjazdiť celé preteky bez výmeny a maximálna rýchlosť sa zvýšila až na 280 km.
Okrem výkonu a bezpečnosti bol zavedený aj Attack Mode, ktorý umožňuje jazdcom krátkodobo zvýšiť výkon na 235 kW prejazdom špeciálnou zónou mimo ideálnej stopy. Monoposty Gen2 súčasne posunuli technologické hranice Formuly E a ukázali, že elektrický pohon môže ponúknuť výkon, vzrušenie aj ekológiu súčasne.
Formula E od svojho vzniku priniesla množstvo dramatických súbojov a z jej štartového poľa vzišlo aj mnoho známych mien v iných motoršportoch, napríklad Formuly 1. Prvým majstrom sa stal Nelson Piquet Junior, prvý tímový titul získal e.dams Renault.
Nasledujúce dva roky vo Formule E dominoval pretekár Sébastien Buemi za tím Renault e.dams, takže samotný team pokračoval vo svojej víťaznej sérií.
V 2016 až 2017 získal titul Lucas di Grassi za Audi Sport ABT Schaeffler, no tímový titul si opäť odniesol Renault e.dams. O rok neskôr triumfoval Jean-Éric Vergne, zatiaľ čo tímový titul patril Audi Sport ABT Schaeffler. Sezóna 2018/2019 priniesla éru s monopostmi Gen2, titul však obhájil Jean-Éric Vergne pod značkou DS Techeetah.
Sezóna 2020/2021 priniesla triumf Nycka de Vriesa a tímu Mercedes-EQ, ktorý v následnej sezóne zopakoval úspech, tentoraz už s jazdcom Stoffelom Vandoornom. Posledná sezóna priniesla titul Jakeovi Dennisovi, tímový šampionát ovládol Envision Racing.
Medzi najúspešnejších jazdcov doterajšej histórie patria Jean-Éric Vergne, Stoffel Vandoorne a António Félix da Costa. V súťaži tímov dominujú značky ako Renault e.dams, DS Techeetah a Mercedes-EQ. Formula E si s každým pribúdajúcim ročníkom získava čoraz viac záujmu a zároveň sa stále zlepšuje, takže prináša aj viac zážitkov.
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 26.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 25.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.12.2024