Preteky 24h Le Mans sa prvýkrát konali v roku 1923 v malebnom francúzskom mestečku Le Mans. Ich názov je tak zložený z časovej dĺžky a názvu mesta.
Táto udalosť bola založená s cieľom testovať rýchlosť, ale aj spoľahlivosť vozidiel. Tým sa líšila od tradičných rýchlostných pretekov svojej doby a rýchlo sa stala podujatím s ročnou tradíciou, ktorá lákala fanúšikov a pretekárov z celého sveta.
V období medzi svetovými vojnami začali preteky Le Mans ukazovať, že práve na nich sa budú rodiť legendy. Ich náročnosť zároveň priťahovala inovácie a snahu prekonať dovtedy neprekonateľné limity. Počas druhej svetovej vojny boli prerušené, no práve po nej a v roku 1949 sa vrátili v plnej sile a začalo sa ich zlaté obdobie.
S nástupom nových technológií a zvyšujúcej sa konkurencie v 60. a 70. rokoch sa preteky Le Mans etablovali ako neoddeliteľná súčasť medzinárodnej motoristickej scény. V tomto období sa zároveň na trati stretávali legendárne vozidlá a pretekári.
Spoločne s rastúcimi technologickými inováciami sa zvyšovali aj nároky na bezpečnosť, podobne ako napríklad vo Formule 1, čo viedlo k prísnejším pravidlám. Ich základný charakter sa ale nikdy nemenil: ide o vytrvalostné preteky s trvaním 24 hodín, ktoré sú unikátne kombináciou rýchlych a viac technickejších častí.
V pretekoch 24h Le Mans sa súťaží v štyroch kategóriách, každá je s vlastnými pravidlami a špecifikáciami vozidiel. Cieľom rozdelenia do kategórií je, aby mohli spolu na jednej trati súťažiť rozličné typy áut a technológií v netradičnom porovnaní.
Kategória LMP1 predstavuje vrchol technológie a inovácií v endurance pretekoch. Vozidlá LMP1 sú navrhnuté pre maximálnu rýchlosť a efektivitu na dlhé trate. Obsah spaľovacieho motora môže byť až do 5500 cm3, pri hybridnom motore to nie je obmedzené. Na túto kategóriu nadväzuje LMP2, kde sú autá na prvý pohľad rovnaké.
Kategória má však dostupnejšie podmienky a menej obmedzujúce pravidlá. Atmosférický motor môže mať do 5500 cm3, preplňovaný s turbom do 3200 cm3.
GTE Pro kategória zahŕňa vozidlá, ktoré sú bližšie sériovo vyrábaným prototypom. Musia spĺňať špecifikácie týkajúce sa váhy, výkonu a aerodynamiky. Objem nádrže je do 9 litrov, atmosférické motory majú do 5500 cm3, preplňované do 4000 cm3.
Poslednou je kategória označená ako GTE Am. Tej sa zúčastňujú súkromné tímy, pričom vozidlá sú blízke autám sériovej výroby, ale sú tu určité obmedzenia, ktoré majú zabezpečiť rovnaké podmienky pre menej skúsených alebo amatérskych pretekárov. Tímy totiž musia počas pretekov nasadeného aspoň jedného amatérskeho jazdca.
Preteky 24h Le Mans sú známe svojím náročným formátom, ktorý začína kvalifikačnými jazdami a vrcholí samotnými pretekmi trvajúcimi celých 24 hodín.
Celý proces začína niekoľko dní pred hlavným podujatím a je navrhnutý tak, aby zistil nielen rýchlosť, ale aj odolnosť a strategické schopnosti tímov a ich vozidiel. Kvalifikácia je rozdelená do niekoľkých fáz nazývaných aj kvalifikačné obdobia.
Každé má za úlohu určiť štartovacie pozície pre každú kategóriu. Počas tohto kvalifikačného obdobia je cieľom každého tímu dosiahnuť čo najlepší čas. Ten určí, na akej pozícii bude dané vozidlo štartovať. Po kvalifikácii nasledujú preteky, ktoré sa oficiálne začínajú slávnym "Le Mans štartom", ktorý sa však počas histórie musel zmeniť.
V minulosti totiž tradícia velila, aby jazdci po odštartovaní utekali zo zázemia tímov k svojim autám, nasadli do nich odštartovali z pit lane. V rámci zmeny pravidiel však bol tento typ štartu nahradený bezpečnejším štartom priamo z úvodu okruhu.
Preteky trvajú 24 hodín, počas ktorých tímy musia plánovať zastávky v boxoch, výmeny jazdcov a riadiť spotrebu a opotrebenie pneumatík. Úspech teda nie je len o tom, kto prejde cieľovú čiaru prvý, preteky sú testom vytrvalosti, technickej schopnosti a tímovej práce. Výsledok tak závisí od nepretržitej práce na trati aj mimo nej.
Ak ide o zaujímavosti, k tým patria najmä legendárne autá. Na pretekoch sa predstavili napríklad aj Audi R8, Peugeot 908, Porsche 917 či Jaguar D-Type.
Jedným z najvýznamnejších rekordov je najväčší počet víťazstiev dosiahnutý jedným jazdcom. V tomto ohľade je najúspešnejším jazdcom v histórii Le Mans Tom Kristensen z Dánska s deviatymi víťazstvami medzi rokmi 1997 a 2013.
Okrem Toma Kristensena je ďalšou historickou legendou Jacky Ickx, ktorý vyhral Le Mans šesťkrát, pričom je známy najmä svojimi jazdeckými schopnosťami v extrémnych podmienkach počasia. Ak ide o rekordné štatistiky tímov, tu drží primát Porsche s najvyšším počtom víťazstiev značky auta, dominoval najmä v 80. rokoch.
Preteky neunikli ani tragédiám. Najzávažnejšia nehoda sa udiala v roku 1955, keď Pierre Levegh a jeho Mercedes-Benz havarovali, čo malo za následok smrť 83 divákov aj jazdca. Táto udalosť viedla k zmenám v bezpečnostných pravidlách.
Preteky Le Mans boli zvečnené aj na filmovom plátne. Najvýznamnejšie spracovanie je „Le Mans“ z roku 1971, kde hlavnú úlohu stvárnil Steve McQueen. Film je známy autentickou prezentáciou pretekov aj používaním skutočných záberov. Zaujímavým je aj film „Ford v Ferrari“ so zobrazením historickej rivality týchto dvoch značiek.
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024