Ayrton Senna da Silva, čo je jeho celé meno, sa narodil 21. marca 1960 v São Paule v Brazílii. Svoju kariéru na pretekárskych dráhach začal už vo veku štyroch rokov na motokárach, kde rýchlo ukázal svoj talent a odhodlanie pre pretekanie.
Senna prešiel cez rôzne úrovne motokárových pretekov v Brazílii, kde dominoval a získaval skúsenosti, ktoré boli základom pre jeho neskoršiu úspešnú kariéru. V polovici 80. rokov 20. storočia sa presunul do Európy, aby sa zúčastnil na pretekoch v britskej Formule Ford. Práve tento jeho príchod bol rozhodujúcim krokom v kariére.
Umožnil mu totiž súťažiť na vyššej a technicky náročnejšej úrovni a jeho výkony v britskej Formule Ford boli ohromujúce. Senna nielenže vyhrával preteky, ale aj lámal rekordy okruhov, čím si získal pozornosť tímov vo vyšších sériách.
Jeho úspech v tejto kategórii mu otvoril cestu k účasti v britskej Formule 3, kde pokračoval v rekordných výkonoch a to nemohlo uniknúť pozornosti expertov.
Neustále výzvy, ktoré prinášali preteky na neznámych tratiach a v náročných podmienkach, mu zároveň umožňovali zdokonaľovať svoje schopnosti a vybudovali jeho reputáciu ako vytrvalého a technicky zručného pretekára. Toto obdobie pripravilo pôdu pre jeho budúce úspechy vo Formule 1, kde sa doslova zapísal do histórie.
Ayrton Senna začal svoju kariéru vo Formule 1 v roku 1984, keď podpísal zmluvu s tímom Toleman-Hart. Hneď v jeho prvej sezóne Senna ukázal svoj výnimočný talent. Aj napriek obmedzeniam, ktoré mala technika jeho tímu, dokázal upútať pozornosť svojou schopnosťou vyniknúť aj v menej konkurencieschopnom aute čo v zlom počasí.
Slávny bol napríklad jeho výkon v pretekoch na Veľkej cene Monaka, kde za daždivého počasia takmer zvíťazil, ak by preteky neboli predčasne ukončené. Týmto výkonom ukázal, že ak by mal k dispozícii lepšie auto, dokázal by víťaziť.
Svoj sen si mohol Senna splniť už o rok neskôr. V sezóne 1985 sa presunul do tímu Lotus-Renault, kde dostal príležitosť pretekať s lepším automobilom.
V Lotus-Renault sa mu podarilo vyhrať svoje prvé preteky v F1 počas Veľkej ceny Portugalska. Táto výhra však bola len začiatkom jeho úspechov, pretože v priebehu nasledujúcich pretekov až do roku 1987 získal celkovo 6 víťazstiev.
Obdobie od roku 1984 do roku 1987 bolo pre Sennu obdobím rýchleho vzostupu a upevnenia pozície vo svete Formuly 1. S rastúcim počtom úspechov rástla aj jeho popularita a reputácia ako jedného z najtalentovanejších a technicky najschopnejších pretekárov. To najlepšie však každopádne ešte len malo prísť a to prestupom do tímu McLaren.
V roku 1988 Senna dosiahol jeden z vrcholov svojej kariéry, keď získal svoj prvý titul majstra vo Formule 1. Nastúpil do tímu McLaren-Honda, ktorý bol v tej dobe na vrchole svojich možností. On a jeho tím pracovali na vyvinutí konkurencieschopného vozidla, výsledkom čoho bola dominancia a víťazstvo až v 8 pretekoch sezóny.
To však nie je všetko, pretože jeho tím dosiahol tzv. double, keďže okrem titulu majstra sveta získal aj Pohár konštruktérov. Spojenie Senna - McLaren sa tak ukázalo byť mimoriadne úspešné a položilo základ pre všetky jeho budúce triumfy v F1.
Áno, prelom 80. a 90. rokov bol pre Sennu obdobím úspechov. V rokoch 1990 a 1991 získal ďalšie dva majstrovské tituly, pričom toto obdobie bolo v znamení jeho rivality s Alainom Prostom. Táto dvojica sa stala snáď najslávnejšou v histórii Formuly 1 a ich súboje boli o napätí, technickej ekvilibristike a Sennovej túžbe víťaziť.
V priebehu tohto obdobia Senna potvrdil svoju pozíciu jedného z najlepších pretekárov svojej doby, ale tiež ukázal svoje schopnosti ako lídra a inovátora celej F1.
Bol známy svojou schopnosťou vytlačiť z auta maximum a rozumel sa aj technike. Týmto svojim prístupom pripomínal napríklad slávneho Rakúšana, Nikiho Laudu. Senna sa tiež angažoval v bezpečnosti vo Formule 1, čím sa dostávame k jeho nehode.
Ayrton Senna vstúpil do sezóny 1994 s veľkými očakávaniami, tentoraz už vo farbách britskej stajne Williams-Renault. Napriek tomu, že Williams bol považovaný za jeden z najlepších tímoch v šampionáte, Senna začal sezónu s technickými a výkonnostnými problémami, ktoré mu bránili nielen dosiahnuť víťazstvá, ale aj dokončiť preteky.
Jeho začiatok v novom tíme bol náročný, Senna totiž nedokončil prvé dve preteky sezóny kvôli technickým závadam alebo haváriám. To najhoršie ale ešte len malo prísť a to v tretích pretekoch tejto sezóny na Veľkej ceny San Marína v Imole.
Dňa 1. mája 1994, na sedemnástom kole pretekov, Sennovo auto Williams FW16 vo veľkej rýchlosti vyšlo z trate v zákrute Tamburello a narazilo do betónovej bariéry. Nehoda bola veľmi vážna, Senna utrpel fatálne zranenia hlavy a hoci bol rýchlo transportovaný do nemocnice, napriek snahám lekárov zomrel na následky zranení.
Okolnosti Sennovej nehody boli predmetom vyšetrovania. Výsledky ukázali, že príčinou mohla byť zlomená časť riadiaceho mechanizmu, ktorá spôsobila, že Senna stratil kontrolu nad vozidlom a nedokázal v zákrute dostatočne rýchlo zatočiť.
Napriek smutnému koncu kariéry si však svet Formuly 1 zapamätal Ayrtona Sennu ako človeka plného životného optimizmu a energie. Česť jeho pamiatke!
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024