Začiatky obmedzení motorových vozidiel nevznikli v Európe, ako by si to možno väčšina motoristov myslela, no majú svoj pôvod v USA. Prvé limity na škodliviny boli totiž zavedené v štáte Kalifornia a to už skoro pred 50 rokmi, v roku 1968.
Európa teda v tomto mierne zaostala a hoci už v 70. rokoch boli pokusy o zavedenie nejakých obmedzení, prvé emisné normy prišli až v 90. rokoch.
Pod pojmom emisná norma sa pritom myslí záväzná norma pre hodnoty škodlivín, ktoré vznikajú pri používaní motorových vozidiel. V prípade noriem Euro sa upravujú limity týchto škodlivín pre vozidlá predávané a registrované v krajinách Európskej únie a v krajinách Európskeho hospodárskeho priestoru a to od roku 1992.
Emisné normy Euro sa zameriavajú na oxid uhoľnatý, uhľovodíky, oxidy dusíka a pevné častice, naopak, nesledujú parametre pre oxid uhličitý a sírne zlúčeniny. Limity sú udávané v gramoch na prejdený kilometer v prevádzke motorového vozidla.
Tieto limity stanovujú normy pre osobné vozidlá a ľahké úžitkové vozidlá, pričom pre tento typ vozidiel sú označené arabskými číslicami, ako aj pre autobusy, autokary a ťažké nákladné vozidlá, kde sú normy označené rímskymi číslicami. Kým prvé pokusy o limity v Európe sa mali týkať iba nákladnej dopravy, dnes platia pre všetky vozidlá.
Prvá emisná norma v krajinách EÚ a EHP teda vstúpila do platnosti v roku 1992 a to pre naftové motory. Táto norma je Euro I a zaviedla limity pre oxid uhoľnatý na 3,16 g / km, uhľovodíky na 1,13 g / km a pevné častice na 0,18 g / km.
Pre benzínové motory vstúpila norma do platnosti v roku 1993 a stanovila limity pre oxid uhoľnatý tiež na 3,16 g / km a na pevné častice na 1,13 g / km.
Ďalšou normou bola Euro II od roku 1996. Limity sa sprísnili, u benzínov na 2,2 pre oxid uhoľnatý a na 0,5 pevné častice, u nafty na 1,00 pre oxid uhoľnatý, na 0,7 pre oxidy dusíka a na 0,08 pre pevné častice. Od roku 2000 prišla norma Euro 3, ktorá už u benzínov neriešila pevné častice, no začala riešiť uhľovodíky a oxidy dusíka.
Tá stanovila pre benzínové motory limity 2,3 pre oxid uhoľnatý, 0,15 pre oxidy dusíka a 0,2 pre uhľovodíky. Pre naftové motory boli limity 0,64 pre oxid uhoľnatý, 0,5 pre oxidy dusíka, 0,56 pre uhľovodíky a 0,05 pre pevné častice. V roku 2005 bola zavedená Euro 4, ktorá znamenala ešte prísnejšie sprísnenie limitov oxidu uhoľnatého.
Tieto hodnoty sú platné až doteraz, konkrétne 0,5 g / km pre naftové motory a 1,00 g / km pre benzínové. Ďalšie emisné normy, konkrétne Euro 5 a Euro 6, sa potom zameriavali už iba na znižovanie limitov a to najmä pre oxidy dusíka a uhľovodíky.
Už pred niekoľkými rokmi začala Európska únia diskutovať o zavedení novej emisnej normy Euro 7. Zástupcovia členských krajín a Európskeho parlamentu prijali len nedávno záverečnú verziu, ktorá by mala začať platiť od polovice roku 2025.
Kým prvotný plán počítal s výrazným obmedzením škodlivín spaľovacích motorov, konečný kompromis je miernejší a bude sa týkať aj áut na elektrický pohon alebo na vodík. Norma Euro 7 totiž prvý krát zavádza limity nielen na škodliviny z výfukových plynov, ale aj na pevné častice, konkrétne z pneumatík a z brzdového systému.
Nové limity a obmedzenia sa budú týkať osobných, úžitkových aj nákladných áut, pretože práve tie tvoria väčšinu emisií oxidov dusíka a tuhých častíc PM10.
Emisná norma Euro 7 v rámci kompromisu v podstate zachováva súčasne parametre pre štandardné emisie z výfukových plynov a to pre osobné vozidlá a dodávky, čiže pre kategórie M1 a N1. Pre autobusy, autokary a ťažké úžitkové vozidlá v triedach N2 a N3 dochádza k miernemu sprísneniu emisných limitov a skúšobných podmienok.
Novinkou sú limity práve pre tuhé častice. Tomu sa budú musieť prispôsobiť výrobcovia zmesí pneumatík, ako aj výrobcovia brzdových systémov. Norma tiež zavádza minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérií aj celého vozidla.
Bez ohľadu na to, v ktorej emisnej norme je vaše vozidlo a aké emisné parametre či limity spĺňa, základom jeho čo najviac ekologickej, spoľahlivej a bezpečnej prevádzky je dôkladná starostlivosť. O to viac to platí najmä v zimnom období.
Pre zabezpečenie dlhodobej prevádzky, istotu naštartovania aj v nízkych teplotách a ako prevencia voči poškodeniu slúžia prísady do paliva, čiže aditíva.
V našej ponuke máme prísady pre benzínové aj pre naftové motory, ktoré splnia aj tie najnáročnejšie požiadavky. V prvom rade zabraňujú tvorbe kryštálov mrazu, v druhom chránia palivový a motorový systém pred koróziou, v treťom rade predlžujú životnosť a nemenej dôležitý je aj ich pozitívny vplyv na spotrebu paliva.
Ak vaše vozidlo disponuje systémom AdBlue a SCR katalyzátorom, nájdete u nás nielen samotnú náplň a močovinu, ale rovnako tak aj zimné aditíva. Aj v tomto prípade je ich účelom prevencia tvorby kryštálov, ale aj prečistenie vstrekovačov.
Nezabudnite tiež na pravidelné výmeny motorového oleja a filtra, chladiacej kvapaliny alebo prevodového oleja. Nielen zimné, ale aj prečisťovacie prísady máme rovnako tak to do motora, prevodovky, diferenciálu, chladiča, posilňovača riadenia či LPG systému. Ich používanie je prevenciou, ktorá sa vyplatí a predĺži životnosť!
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024