Skôr, než si porovnáme výhody a nevýhody pre vozidlá s elektrickým pohonom, treba si definovať, o aké vozidlá ide. Prvou kategóriou sú elektromobily, ktoré sú poháňané čisto iba motorom na elektrickú energiu. Tá je uložená v samostatných batériách.
Tieto vozidlá sú navrhnuté tak, aby boli účinným a ekologickým spôsobom dopravy, pričom majú nulové emisie a dobíjanie prebieha pomocou externých zdrojov.
Druhým typom sú hybridné vozidlá. Ide o taký typ vozidla, ktoré kombinuje tradičný spaľovací motor s jedným alebo viacerými elektrickými motormi. Tento štýl má za cieľ zvýšiť palivovú účinnosť a znížiť emisie v porovnaní s konvenčnými vozidlami s výlučne spaľovacím motorom a kombinuje tak dvojitý pohon vozidla.
Ak ide o elektrickú energiu pre elektromotor, tá je ukladaná v batériách. Tie sa však dobíjajú rekuperáciou energie počas brzdenia, čiže tzv. regeneratívným brzdením, prípadne priamo spaľovacím motorom a to v dobe, keď elektromotor nepracuje.
V kategórii hybridov existujú viaceré typy. Zaujímavé sú tzv. mild hybridy, ktoré umožňujú jazdu čisto iba na elektrický pohon. Ešte populárnejšie sú však tzv. plug-in hybridy, ktoré majú väčšiu batériu a tá môže byť nabíjaná nabíjacím káblom aj z externého zdroja. Ich jazda v čisto elektrickom režime je taktiež možná omnoho dlhšie.
Popularita automobilov na jeden z vyššie spomínaných typov elektrického pohonu je daná ich výhodami v oblasti ekológie, prevádzky, komfortu aj výkonnosti.
Prvou výhodou je zníženie emisií. Elektromobily počas jazdy produkujú nulové výfukové emisie, hybridy zas produkujú menej emisií, ako tradičné vozidlá so spaľovacím motorom. Druhou výhodou sú nižšie prevádzkové náklady, keďže elektrická energia je často lacnejšia ako benzín alebo nafta, čo znižuje náklady na kilometer jazdy.
To isté platí aj pre náklady na údržbu, najmä elektromobily majú menej pohyblivých častí a omnoho jednoduchšie prevedenie motora, čo znamená menej vecí, ktoré by sa mohli pokaziť alebo vyžadovať údržbu. Vyšší je aj ich výkon a najmä zrýchlenie.
Všeobecne platí aj to, že jazda na elektrický pohon, či už v elektromobile alebo v hybride, je výrazne komfortnejšia. Môže za to nižší hluk ako je pri klasickom spaľovacom motore. Ak ide o hybridy, medzi ich výhody treba pripočítať zvýšenú palivovú účinnosť, nakoľko ich prevádzka kombinuje spaľovací motor s jazdou na elektrinu.
Ak sa rozhodnete kúpiť si plug-in hybrid, jeho zásadnou výhodou bude možnosť flexibilnej zmeny pohonu. Na kratšie cesty môžete vozidlo používať čisto na elektrinu, pri dlhšej zas aj jeho spaľovací motor. Plusom je možnosť externého nabíjania.
Pokiaľ ide o nevýhody vozidiel s elektrickým pohonom, tou prvou bude vyššia vstupná cena v porovnaní s klasickým modelom so spaľovacím motorom.
Platí to najmä pre čisto elektrické vozidlá, ktoré majú stále vyššie počiatočné náklady v porovnaní s tradičnými vozidlami. V mnohých prípadoch tomu nepomáhajú ani príspevky a dotácie od štátu a rozdiel v cene je niekedy stále aj 100 % a viac.
Druhou zásadnou nevýhodou je obmedzený dojazd. V prípade elektrických áut je to stále reálne okolo 300 až 400 km, pričom to závisí od spôsobu jazdy, ale aj od poveternostných podmienok. Táto nevýhoda je najviac viditeľná v zimnom období alebo naopak v lete, kedy je príliš teplo a pre komfort je potrebné využívať klimatizáciu.
Problémom je aj nedostatočná dobíjacia infraštruktúra, najmä u nás, pričom táto nevýhoda ide ruka v ruke práve s obmedzeným dojazdom. Platí tiež, že výkon batérie sa môže zhoršovať spolu s jej kapacitou a výmena batérie je potom drahá.
Ak ide o hybridy, tak tie majú obmedzený dojazd na čisto elektrický pohon a to platí aj vtedy, ak ide o plug-in hybrid, u ktorého je tento dojazd o niečo dlhší. Pri hybridných modeloch je veľkým problémom aj cena, keďže dotácie na ne sú v porovnaní s čisto elektrickými obmedzené. Problémom môže byť aj náročnejšia údržba.
Porovnanie výhod a nevýhod nevyhnutne vedie k otázke, či sa kúpa elektromobilu alebo hybridného vozidla oplatí viac, ako kúpa auta so spaľovacím motorom. Odpoveď nie je jednoduchá a treba ju hľadať v komplexe viacerých faktorov.
V prvom rade, elektromobil sa oplatí najmä mestským vodičom, kde sú kratšie vzdialenosti a je dostupná dobíjacia infraštruktúra. To isté platí pre vodičov, ktorí majú doma alebo v práci možnosť pravidelného nabíjania a vedia tak využiť lacnejšiu elektrickú energiu. O jeho kúpe by mali uvažovať aj vodiči, ktorí môžu dostať dotáciu.
Ak ide o hybridy, tie sa oplatia tomu, kto jazdí aj v meste aj mimo neho a najmä má väčší kilometrový nájazd, úspora na prevádzke bude výraznejšia.
Samozrejme, zabúdať netreba ani na ľudí, ktorí si elektromobil alebo hybrid kúpia kvôli svojmu postoju k ochrane životného prostredia. Na druhú stranu, treba počítať najmä s tým, že aby sa elektromobil oplatil aj z tohto hľadiska, treba jazdiť vyšší počet kilometrov za rok. Ideálne je, ak je nájazd vysoko cez 40.000 kilometrov ročne.
To, komu sa naopak kúpa čisto elektromobilu zatiaľ neoplatí alebo bude skôr komplikáciou, sú vodiči absolvujúci dlhé trasy počas krátkej doby. Tu sú nevýhodou zatiaľ stále pomerne krátky dojazd a nutnosť dlhšieho nabíjania počas prestávok.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024