Keď príde zima a teploty klesnú, je pre vodičov jasné znamenie, že treba prezuť pneumatiky. Kedysi samozrejmosť sa však v poslednej dobe mení a to najmä s príchodom inovatívnych riešení v podobe celoročných pneumatík, ktoré dosahujú čoraz lepšie výsledky. Ako sa teda zorientovať v tejto pneumatickej džungli? Tu je porovnanie.
Zimné pneumatiky sú špeciálne pneumatiky navrhnuté na to, aby auto zvládlo najlepšie podmienky chladu, mrazu a snehu a to najmä počas zimného obdobia.
Spája sa s nimi aj určitý časový rámec, kedy ich obutie dáva zmysel. V našich končinách to býva zvyčajne od 15. novembra do konca marca, ale ak teploty klesnú pod 7°C a cesty sú pokryté snehom či ľadom už skôr, netreba čakať na kalendár.
Samotná výroba zimných pneumatík prebieha trochu inak, ako pri tých letných. Do zmesi gumy sa pridávajú špeciálne prísady, ktoré zvyšujú pružnosť a priľnavosť v mrazoch, no nechýbajú ani drážky a lamely pripomínajúce drobné drážky, ktoré pomáhajú pneumatikám lepšie uchytiť sa na zasneženom či zľadovatenom povrchu.
Na druhú stranu, na mokrom asfalte sú hlučnejšie a zvyšuje sa s nimi aj spotreba paliva. To je daň za bezpečnú jazdu, ktorá bola ešte pred desiatkami rokov riešená úplne inak, nakoľko v minulosti neexistoval žiadny špeciálny zimný dezény.
Keďže zimné pneumatiky sú určené na chladné podmienky, má význam ich používať len vtedy, ak to situácia vyžaduje. Akonáhle teploty stúpnu, ich nevýhody sa dostanú do popredia a to najmä v prípade jazdy na mokrom povrchu. Na druhej strane, keď napadne prvý sneh alebo sa na asfalte objaví námraza, sú nenahraditeľné. Alebo?
Posledné roky vŕtajú v hlave vodičom okrem výberu zimných alebo naopak letných pneumatík aj tie celoročné. Mali by byť ich spojením či kompromisom.
Ich cieľom je, aspoň podľa deklarácií výrobcov, zvládnuť zimu aj leto bez nutnosti neustáleho prezúvania. Zmes pneumatík je navrhnutá tak, aby si poradila s miernym mrazom a slabým snehom, no zároveň nebola príliš mäkká pri vyšších teplotách. V porovnaní so zimnými pneumatikami však nemajú také ostré drážky na ľad alebo sneh.
V lete zas na rozpálenom asfalte neposkytnú takú priľnavosť ako špičkové letné modely, čo v praxi znamená, že sú fajn, ak žijete v oblasti, kde sa striedajú skôr miernejšie letá so skôr miernejšími zimami s takmer žiadnou snehovou pokrývkou.
Vo chvíli, keď sa však teplomer prehupne hlboko pod nulu a vonku zúri snehová kalamita, ukážu sa najvážnejšie a najviditeľnejšie slabiny celoročných pneumatík. Ich dezén sa nikdy nevyrovná zimným pneumatikám, ktoré sú ušité na mieru náročným podmienkam a pokiaľ bude snehu naozaj veľa, je dosť pravdepodobné, že zapadnete.
Na druhú stranu, v lete zas strácate časť výhod oproti letným pneumatikám, ktoré sú ľahšie, tichšie, majú lepšiu priľnavosť aj za mokra a najmä nižšiu spotrebu paliva. To by však nebolo až také zlé, najväčší problém pre jazdu a bezpečnosť je v zime.
V zimnom období majú význam nielen zimné pneumatiky, ale špeciálne v prípade, ak pôjdete do vyššie položených miest, tak aj špeciálne zimné reťaze.
Na prudkých zasnežených kopcoch, zamrznutých horských úsekoch alebo uprostred snehovej fujavice vám pomôžu lepšie udržať kontrolu nad vozidlom. Na trhu je hneď niekoľko typov zimných reťazí podľa materiálu, najčastejšie klasické kovové.
Tie sú dostatočne odolné a poskytujú skvelú trakciu na snehu, pričom pre každú veľkosť pneumatík si viete nájsť aj primeranú veľkosť snehových reťazí. Na druhú stranu, sú hlučnejšie a určené pre používanie iba na zasneženú cestu. Podobne fungujú aj textilné snehové reťaze, nazvané aj ponožky, ktoré sú modernejším typom.
Tie sú tichšie a ľahšie sa s nimi manipuluje, no nevydržia toľko ako kovové a nie sú vhodné na dlhé trasy. Treťou a najviac pohodlnou možnosťou sú tzv. tekuté reťaze, čiže spreje na pneumatiky, ktoré zvyšujú priľnavosť, no majú nízku efektivitu.
Samotný význam reťazí spočíva v tom, že dokážu poskytnúť pevnú oporu a bezpečné prejazdy kritickými úsekmi, kde by bez nich hrozilo šmyknutie a uviaznutie. Ich použitie je už v mnohých krajinách a v určitých obdobiach alebo úsekoch ciest dokonca povinné, pričom vďaka reťazi viete najviac zvýšiť trakciu samotnej pneumatiky.
Hoci zimné pneumatiky a reťaze tvoria základ zimnej výbavy, existuje ešte množstvo ďalších jej súčasťou, ktoré vám môžu v zime výrazne uľahčiť cestovanie.
Dôležité sú napríklad škrabky na ľad a to úplne obyčajných plastových až po tie s rukavicou, ktoré chránia vašu ruku pred ľadovým dotykom. Ak vám však škrabka nestačí, po ruke môžete mať aj špeciálne rozmrazovače na zámky či sklá. Tie pomáhajú získať cenné minúty navyše, nakoľko efekt rozmrazenia je pohodlnejší a rýchlejší.
Zabúdať netreba ani na výmenu textilných kobercov za gumené. Textil v zime dokáže nasiaknuť vodu z roztopeného snehu, ktorá vytvára nepríjemnú vlhkosť a zápach. Gumové koberce sa jednoducho vyberú, umyjú a auto je hneď suché.
Nezabudnite ani myslieť na komfort, keď cestujete na dlhších trasách. Tu je skvelou výbavou elektrická ohrievacia deka, ktorú stačí zapojiť do zapaľovača. Ak sa chystáte do hôr, nezabudnite na malú snežnú lopatku, prípadne aj metlu. Ide o pomocníkov, ktorých oceníte pred cestou po poriadnej snehovej nádielke na aute aj na ceste.
Dôležité je mať v zime v aute po ruke aj pár reflexných prvkov a svetlo navyše. Budú sa hodiť v prípade uviaznutia na ceste, podobne, ako núdzová zásoba energie v podobe snackov, sušeného ovocia, energetických tyčiniek a nejakého nápoja.
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.01.2025