Na úvod si treba povedať, čo hovorí na používanie pneumatík na našom území zákon o cestnej premávke. Ten určuje povinnosť používať pneumatiky so špecifickým označením pre zimné podmienky a to v čase od 15. novembra do 15. marca.
V praxi ide o skratky „M+S“, „M.S.“ alebo „M&S”, pričom použitie pneumatík s týmto označením je v prípade áut povinné aspoň na jednej z hnacích náprav. Povinnosť ich použitia sa vzťahuje na situácie, ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu, prípadne námraza. Ide teda o tie najviac náročné podmienky pre trakciu.
Všeobecne sa potom z odborného hľadiska odporúča používať zimné pneumatiky vždy vtedy, ak vonkajšie teploty dlhodobo počas dňa klesnú pod hodnotu 7 °C.
Zimné pneumatiky sú súčasťou zimného programu pre auto a sú navrhnuté pre nízke teploty a pre cestu, na ktorej sa môže nachádzať sneh alebo poľadovica. Majú hlbší dezén, záberové hrany a mäkkú zmes, ktorá je pružná a k ceste najviac priľnavá.
Naopak, celoročné pneumatiky kombinujú tieto vlastnosti tak, aby predstavovali vyvážené parametre medzi zimnými a letnými modelmi. Ak ich chcete používať v našich podmienkach, musia mať zhodné označenie, ako zimné, no okrem písmen „M“ a „S“ musia obsahovať aj symbol vločky a slniečka. Alternatívou je označenie „All season“.
Celoročné majú dezén tvorený niekoľkými blokmi pod určitým uhlom, pričom hĺbka dezénu je v tomto prípade kompromisom medzi zimným a letným typom.
Zmes je tvrdšia, no nie až tak, ako pri letných typoch. Menej hrán a väčšie bloky dávajú pneumatikám lepšiu trakciu na ľade a v hlbšom snehu, no daňou za to je horšia ovládateľnosť pri zatáčaní do strán a zvyčajne aj dlhšia brzdná dráha a to v zime aj v lete.
Pri výbere celoročných pneumatík sa treba riadiť v prvom rade rozmermi, ktoré potrebujete pre vaše auto. Z tohto pohľadu treba pozerať na určenie, čiže či ide o pneumatiky pre osobné, SUV, off-road alebo dodávkové vozidlo. Potom sledujte šírku, výšku a priemer pneumatiky tak, aby sedeli s diskom a boli schválené v technickom preukaze.
V druhom rade je dôležité sledovať technické parametre, ktoré sú dnes povinnou súčasťou informačného štítku ku každej pneumatike. Z týchto vlastností je najdôležitejšia priľnavosť na mokrom povrchu, ktorá súvisí s bezpečnosťou prejazdu zákrutami a brzdnou dráhou. Práve mokré podmienky sú najväčšou výzvou pre celoročné pneumatiky.
V treťom rade treba sledovať nielen teoretické charakteristiky a čísla, ale aj skúseností z praxe. V tomto ohľade poslúžia profesionálne testy celoročných pneumatík, ktoré každoročne vykonávajú motoristické magazíny aj testovacie inštitúcie.
Lacné pneumatiky, či u ide o letné, zimné alebo celoročné, sú síce finančne atraktívne, no ako to býva v takmer každom prípade, výhodná cena sa prejaví v úžitkovej hodnote. Tá je v prípade celoročných pneumatík zosobnená ich vlastnosťami.
Tie najlacnejšie modely celoročných gúm sú obvykle veľmi nehospodárne z pohľadu spotreby paliva, čo v praxi znamená ich zaradenie do kategórií D alebo E.
Vyššia je obvykle aj hladina hluku, ktorá súvisí s použitím zmesi, kde má každý výrobca mierne odlišnú receptúru jej zloženia. Tie najlacnejšie modely sú obvykle aj najhlučnejšie a bez problémov sa dostane hladina ich hluku aj nad 72 dB. Naopak, kvalitnejšie pneumatiky sa vám odvďačia nižším hlukom hlboko pod 70 dB.
Príliš nízka cena je tiež odrazom bezpečnosti a to práve v oblasti priľnavosti pneumatiky na vlhkom povrchu. Tie najlacnejšie modely sú zaradené do kategórie C alebo D, ktorá môže byť v prípade náročnejších podmienok v lete aj zime nedostatočná.
Ak ide o značku, orientovať sa podľa všeobecných vedomostí nemusí byť v prípade celoročných gúm najlepšie kritérium. Prémioví výrobcovia, ktorí excelujú v zimných alebo naopak v letných zmesiach pneumatík, nie sú automaticky zárukou kvality aj pri celoročných. Aj v tomto prípade najviac pomôžu profesionálne testy.
Okrem vhodného obutia by ste mali v rámci príprav na zimu a jej motoristické zvládnutie pozerať aj na ostatné časti zimnej výbavy. Ak sa aj rozhodnete pre zimné pneumatiky, stále sa môže stať, že nemusia zvládnuť všetky podmienky na vozovke.
V horských a vyššie položených oblastiach sa vám k pneumatikám budú hodiť aj snehové reťaze. Tie zabezpečia lepšiu trakciu na snehu aj ľade a to najmä v prípadoch, ak sa budete musieť rozbiehať, stúpať aj klesať v kopcovitom teréne. Pokiaľ chcete mať istotu, že vám auto neuviazne, siahnite po kovových zimných reťaziach.
Ďalšou súčasťou zimnej výbavy by mala byť aj škrabka na ľad a metlička na očistenie auta od snehu. Doplniť ich môže aj menšia lopatka na odhrabanie snehu.
Aby ste mali istotu, že sa vôbec do auta dostanete a budete s ním môcť odísť, nezabudnite si pribaliť rozmrazovače okien a zámkov. Samozrejmosťou musí byť zimná zmes do ostrekovača v nádrže, na toto pamätajte už s predstihom na jeseň.
Súčasťou výbavy by mali byť aj štartovacie káble, no ak chcete mať 100 % garanciu, lepšou voľbou budú autonabíjačky na batérie a to aj so štartovacou funkciou. Vďaka tomu nebudete závislí od pomoci ostatných a budete vedieť naštartovať vždy. Počas celého zimného obdobia nezabúdajte ani na zimné aditíva do olejov a najmä paliva.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024