Ak si dnes vyberáte auto, už to nie je len o farbe, výbave či dizajne. Jedna z prvých otázok, ktorú si treba položiť je, aký pohon a palivo sú najlepšie? Benzín, nafta, LPG či CNG, každé má svoje výhody aj nevýhody, no vybrať si správne môže ušetriť veľa financií, starostí aj energie. Vždy závisí od toho, kde a ako často budete jazdiť.
Benzínové autá sú stálicou na cestách a pre mnohých motoristov stále prvou voľbou. Ich fungovanie je v princípe jednoduché, spaľovací motor premieňa energiu z benzínu na pohyb pomocou zapaľovania palivovej zmesi v piestoch motora.
Tento pohon je dobre známy, spoľahlivý a dlhodobo overený, čo robí z benzínových motorov pomerne bezstarostnú voľbu pre každodenné jazdenie.
Jednou z hlavných výhod benzínových áut je ich prevádzka. Motory sú tiché, majú hladký priebeh výkonu a nevibrujú tak výrazne, ako dieselové agregáty. Navyše, benzínové autá sú často svižnejšie, čo ocenia najmä vodiči, ktorí si užívajú dynamickú jazdu. Výhodou je aj široká dostupnosť paliva, benzín natankujete naozaj všade.
Na druhej strane, benzínové motory majú aj svoje slabšie stránky. V porovnaní s dieselom či plynovými alternatívami býva spotreba vyššia a to najmä v zime alebo v meste. Navyše, benzín je drahší ako nafta, čo znamená aj vyššie náklady.
K tomu sa pridáva aj fakt, že benzínové motory majú vo všeobecnosti kratšiu životnosť, ako diesely. Ich údržba je však jednoduchá, netreba sa trápiť s problémami typickými pre naftové motory typu zanesené filtre pevných častíc. Pravidelný servis zahŕňa hlavne výmenu oleja, filtrov, zapaľovacích sviečok a kontrolu vstrekovacieho systému.
Dieselové autá boli vždy symbolom úspornej a výkonnej jazdy, predovšetkým pre vodičov, ktorí trávili hodiny na cestách a prešli množstvo kilometrov.
Naftový motor funguje na princípe samovznietenia. Palivo sa vstrekuje do valcov, kde sa vznieti pod vysokým tlakom, čím sa dosahujú efektívnejšie spaľovanie a nižšia spotreba oproti benzínovým motorom. Práve preto sú dieselové autá častou voľbou vodičov, ktorí najazdia veľa kilometrov, napríklad pri ceste na diaľnici.
Jedným z najväčších lákadiel nafty je nízka spotreba. Moderné diesely dokážu ponúknuť vynikajúcu efektivitu a to dokonca aj v meste, ak teda ide o konštantnú jazdu. Majú tiež vyšší krútiaci moment, čo znamená lepší ťah pri nízkych otáčkach.
Nevýhodou naftových áut je ich vyššia obstarávacia cena a náročnejší servis. Moderné diesely sú vybavené rôznymi systémami na znižovanie emisií, ako napríklad DPF filter, systém vstrekovania AdBlue alebo turbodúchadlo. Tie si vyžadujú pravidelnú starostlivosť a pri poruchách aj drahú opravu. Diesel navyše nie je ideálny do mesta.
Z hľadiska servisu je nutné pravidelne meniť olej a filtre, tankovať kvalitnú naftu a dbať na to, aby motor pravidelne dosiahol prevádzkovú teplotu. Pri zlej údržbe môžu nastať problémy so vstrekovačmi, turbodúchadlom aj dvojhmotovým zotrvačníkom.
LPG, čiže skvapalnený ropný plyn, je populárna alternatíva ku klasickým palivám, ktorá dokáže výrazne znížiť náklady na jazdu. Auto s LPG má dvojitý palivový systém, kde okrem primárneho paliva obsahuje aj zásobník na plyn. Motor môže spaľovať obe palivá, pričom prepínanie medzi nimi môže byť automatické, ale aj manuálne.
Hlavnou výhodou vozidiel s LPG je nižšia cena paliva, vďaka ktorej viete znížiť bežné prevádzkované náklady až o polovicu v porovnaní s benzínom či naftou.
Navyše, LPG produkuje výrazne menej emisií, takže je ekologickejšie. Spaľovanie plynu je zároveň oveľa čistejšie, čo znamená menšie zanášanie motora. Motory na LPG sú tichšie a vďaka plynulejšiemu spaľovaniu netrpia tak vibráciami pri jazde.
Na druhú stranu, LPG systémy si vyžadujú pravidelné revízie, ktoré sú povinné aspoň raz ročne. Kontroluje sa tesnosť systému, tlakové nádoby aj funkčnosť bezpečnostných ventilov. LPG tiež spôsobuje väčšie tepelné namáhanie ventilov, čo znamená, že je potrebné častejšie meniť zapaľovacie sviečky a pravidelne kontrolovať ventily.
Ďalšou nevýhodou je nižšia dostupnosť čerpacích staníc s LPG v porovnaní s benzínom a naftou. Okrem toho, parkovanie v podzemných garážach býva zakázané, keďže v prípade úniku plynu by mohlo prísť k výbuchu a poškodeniu okolitých áut.
CNG, čo je stlačený zemný plyn, je ekologická a ekonomická alternatíva k tradičným palivám. Funguje podobne ako LPG, no namiesto ropného plynu využíva zemný plyn, ktorý sa skladuje v tlakových nádobách. Väčšina áut na CNG má aj benzínovú nádrž ako zálohu, pričom motor spaľuje plyn efektívne a čistejšie.
Najväčšou výhodou je nízka cena paliva, ktorá dokáže výrazne znížiť prevádzkové náklady. CNG je zároveň ekologickejšie než benzín, nafta alebo dokonca aj LPG. Čisté horenie navyše znižuje zanášanie motora, čo predlžuje jeho životnosť.
Nevýhodou CNG je obmedzená dostupnosť čerpacích staníc, najmä mimo väčších miest. Ďalším mínusom je kratší dojazd, pretože tlakové nádrže zaberajú veľa miesta a súčasne pojmú menej energie, ako kvapalné palivá. Okrem toho sú CNG vozidlá drahšie na kúpu a niektoré modely môžu mať nižší výkon oproti benzínovým verziám.
Povinnosťou je tiež pravidelná revízia tlakových nádob, ktorá sa vykonáva každých pár rokov. V niektorých podzemných garážach platia obmedzenia pre parkovanie CNG áut, hoci moderné bezpečnostné systémy riziko úniku plynu minimalizujú.
Vozidlá na CNG sa hodia pre tých, ktorí jazdia dlhé trasy, chcú šetriť na palive a v okolí majú dostupnú čerpaciu stanicu, takže sa maximalizujú ich výhody.
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 06.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.02.2025