Skôr, než začneme rozvíjať tému paliva, zamerajme sa na to, čo je spaľovací motor a ako funguje, vrátane toho, aký je rozdiel medzi benzínom a naftou.
Hoci oba typy využívajú vnútorné spaľovanie na generovanie energie, líšia sa v kľúčových aspektoch fungovania. Benzínový motor využíva tzv. Otto cyklus. Ten začína nasatím zmesi vzduchu a benzínu do komory, kde je zmes stláčaná piestom.
Tento proces generuje expanziu plynov, ktorá poháňa piest a v konečnom dôsledku aj vozidlo. Benzínové motory sú obľúbené pre svoju schopnosť dosahovať vysoké otáčky a sú typicky používané v osobných automobiloch pre ich plynulý chod a výkon. Naopak, naftový motor, známy aj ako motor na princípe Dieselovho cyklu, funguje inak.
Do spaľovacej komory je nasávaný len vzduch, ktorý je následne stlačený na vyššiu mieru, než v benzínovom motore. To spôsobí zahriatie vzduchu na teplotu, ktorá je dostatočne vysoká na to, aby automaticky zapálila naftu vstreknutú do komory.
Vysoká účinnosť stlačenia zmesi a samozápalný proces umožňujú naftovým motorom poskytovať výrazne vyšší krútiaci moment. To ich robí ideálnymi pre ťažké nákladné vozidlá či použitie vyžadujúce veľkú ťahovú silu. Benzínové motory tak ponúkajú hladký chod a rýchle zvýšenie otáčok, kým naftové motory oveľa silnejší ťah.
Na pohon spaľovacieho motoru sú používané tekuté palivá, čiže benzín a nafta. Ich vlastnosti, kvalita a výkonnosť sú definované presnými normami, ktoré zabezpečujú ich spoľahlivé použitie po celom svete a vo všetkých spaľovacích motoroch.
Parametre bežných palív, ako sú oktánové číslo pre benzín a cetánové číslo pre naftu, určujú ich schopnosť odolať samovznieteniu a ich výkon v rámci pohonu.
Vyššie oktánové číslo znamená lepšiu odolnosť benzínu proti klepaniu motora, čo je dôležité pre vysokovýkonné motory. Naopak, vyššie cetánové číslo značí rýchlejšie samovznietenie nafty, čo zlepšuje štartovanie motora a redukuje emisie. Normy pre palivá stanovujú limitné hodnoty pre rôzne chemické zložky a fyzikálne vlastnosti.
Samotný proces spracovania palív začína destiláciou ropy v rafinériách, kde sa surová ropa rozdelí na rôzne frakcie. Tieto sú následne upravované chemickými a fyzikálnymi procesmi a to tak, aby sa tak dosiahli požadované vlastnosti hotových palív.
Výsledkom týchto prísnych procesov spracovania a regulácií je široká paleta štandardných palív, ktoré sú optimalizované pre rôzne typy motorov. Samozrejme, palivá sú neustále vylepšované v reakcii na technologický pokrok a environmentálne požiadavky. To isté platí aj pre motorové oleje dôležité pre hladký chod motora.
Oproti štandardným palivám sú tie prémiové, či už prémiový benzín alebo diesel, na omnoho vyššej kvalitatívnej úrovni a to hneď z viacerých dôvodov.
Jedným z hlavných rozdielov medzi prémiovým a štandardným benzínom je predovšetkým oktánové číslo. Prémiový benzín má typicky vyššie oktánové číslo, čo znamená lepšiu odolnosť proti samovznieteniu a nižšie klepanie motora.
Táto vlastnosť je obzvlášť dôležitá pre vysokovýkonné motory, kde môže vyššie oktánové číslo zlepšiť jeho výkon a efektivitu. Cetánové číslo pri naftových palivách zas indikuje schopnosť paliva samovznietenia a prémiový diesel má vyššie cetánové číslo. To mu umožňuje rýchlejšie štartovanie, tichší chod motora a lepšiu efektivitu.
Prémiové palivá tiež obsahujú špeciálne aditíva a vylepšovacie prísady. Tie pomáhajú čistiť a chrániť palivový systém a spaľovacie komory motora. Tieto aditíva tiež zlepšujú mazanie a znižujú usadeniny a koróziu, čím predlžujú životnosť motora.
Z hľadiska environmentálneho dopadu sú prémiové palivá prispôsobené tak, aby produkovali menej emisií. Napriek všetkým týmto výhodám nie je použitie prémiových palív vždy nutné pre všetky vozidlá. Áno, majú svoj zmysel, ale vo väčšine prípadov je štandardné palivo od overeného výrobcu či distribútora plne postačujúcou voľbou.
Alternatívou k používaniu prémiových palív sú aditíva. Ide o chemické prísady, ktoré majú zlepšiť vlastnosti štandardných palív. Ide najmä o zvýšenie účinnosti, zlepšenie čistoty spaľovania, zlepšenie výkon motora a zníženie emisií a spotreby.
Aditíva majú význam pre udržanie optimálnej funkčnosti vozidla a motora počas celého roka, vrátane náročných zimných podmienok. Pri benzínových aditívach ide hlavne o zlepšenie oktánového čísla a čistenie palivového systému. Zabraňujú tiež tvorbe usadenín v palivovom systéme a takto zabezpečujú hladšie spaľovanie paliva.
Okrem toho pomáhajú tieto aditíva predchádzať aj korózii a zlepšujú odolnosť paliva proti oxidácii a zhoršovaniu. Naftové aditíva sa zas zameriavajú na zlepšenie cetánového čísla, znižovanie bodu tuhnutia paliva a čistenie vstrekovacích trysiek.
Týmto prispievajú k efektívnejšiemu štartovaniu v chladnom počasí, redukcii dymivosti a zníženiu hladiny hluku motora. Podobne ako pri benzínových aditívach, aj naftové aditíva pomáhajú v boji proti korózii a zlepšujú celkovú účinnosť spaľovania. Aditíva do palív teda predstavujú veľmi účinný nástroj pre všetkých vodičov.
Ak chcete maximalizovať výkon vozidla a predĺžiť životnosť motora, no nechcete tankovať prémiové palivá, aditíva budú pre vás skvelým pomocníkom!
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024