Čelné sklo, ako aj ostatné okná a spätné zrkadlá, tvoria neoddeliteľnú súčasť motorového vozidla. Jeho stav najviac ovplyvňuje bezpečnosť a rozhľad vodiča.
Právne predpisy vo väčšine krajín vyžadujú a definujú, čo sa myslí pod 100 % stavom. Väčšina právnych predpisov stanovuje, že závažné poškodenie čelného skla, ktoré negatívne ovplyvňuje vodičov výhľad, si vyžaduje opravu či výmenu.
Naša vyhláška to upresňuje tak, že ak sa v zóne stierania čelného skla pred vodičom nachádza poškodenie väčšie ako 20 mm, výhľad je považovaný za zhoršený a vozidlo za technicky nespôsobilé pre premávku na pozemných komunikáciách. To isté platí, ak sa v tej istej zóne, ale mimo priameho výhľadu vodiča, nachádza viac ako 5 poškodení.
Tieto poškodenia však musia byť vo veľkosti od 20 mm do 50 mm. Výhľad sa považuje za zhoršený a vozidlo za nespôsobilé aj vtedy, ak je jednotlivé poškodenie väčšie ako 50 mm a to aj vtedy, ak sa nachádza mimo zorného poľa výhľadu vodiča.
Vyhláška teda jasne definuje z pohľadu čelného skla to, či vozidlo spĺňa bezpečnostné normy pre cestnú premávku. Ignorovanie tohto stavu môže viesť k vysokej pokute, zakázaniu používania vozidla, takéto vozidlo neprejde technickou kontrolou a zhoršený výhľad môže v najhoršom prípade viesť až k dopravnej nehode.
Bežné poškriabanie alebo prasklina na čelnom skle nie sú teda len estetickým problémom a preto treba takýto stav riešiť. Ak ide o menej závažné poškodenie, existujú metódy, ktoré vám umožnia opravu takéhoto poškodenia v pohodlí domova.
Pri poškriabaní čelného skla je dôležité najskôr zhodnotiť hĺbku a rozsah poškodenia. Mierne poškriabania možno opraviť rýchlo so špeciálnymi pastami.
Proces tejto opravy spočíva v nanesení špeciálnej pasty na poškodené miesto a jeho jemné leštenie pomocou mäkkej handričky. Pri oprave prasklín je situácia komplikovanejšia, ale stále zvládnuteľná. Na trhu sú k dispozícii špeciálne sady na opravu čelných skiel, ktoré obsahujú všetko pre opravu doma a to špeciálnym lepidlom.
Oprava väčších prasklín si vyžaduje vyčistenie poškodeného miesta, nanášanie lepiacej zmesi priamo do praskliny a jej vytvrdnutie pomocou UV svetla. V tomto prípade je najdôležitejšia čistota skla, vrátane jeho vysušenia od akejkoľvek vody a vlhkosti.
Prv, než sa pustíte do čistenia a lepenia, pamätajte, že domáce opravy sú vhodné pre menšie poškodenia čelného skla. Veľké praskliny alebo poškodenia v zóne vodičovho výhľadu by mali byť vždy opravené profesionálmi a to preto, že môžu ohrozovať integritu čelného skla a oprava musí byť 100 % estetická vzhľadom na výhľad.
Vážnejšie alebo viac rizikové poškodenie si vyžaduje profesionálnu opravu. Tá začína diagnostikou, či je sklo možné opraviť alebo ho treba vymeniť.
Toto rozhodnutie závisí od veľkosti, hĺbky a umiestnenia praskliny. Opraviteľné sú praskliny, ktoré nie sú príliš dlhé či hlboké a nezasahujú do okrajov skla alebo do zorného poľa. Každý prípad je individuálny a preto sa nedá všeobecne vopred zhodnotiť.
Oprava začína vyčistením skla a v prípade, ak bolo auto vystavené vode, dažďu, snehu alebo ľadu, nasleduje vysušenie skla nahrievaním. Následne sa do praskliny aplikuje špeciálne lepiaci materiál, ktorý je štruktúrou a priehľadnosťou podobný sklu. Tento materiál sa do praskliny vtláča presne a pod vysokým tlakom.
Tak sa zaistí jeho rovnomerné rozloženie a eliminujú sa možné vzduchové bubliny, ktoré by mohli vzniknúť pri bežnej aplikácii doma. Po aplikácii materiálu nasleduje jeho vytvrdnutie, ktoré si vyžaduje použitie UV svetla či iného tepelného zdroja.
Vďaka tomu materiál stuhne a stane sa pevnou súčasťou skla. Na záver sa povrch skla mierne prebrúsi, vďaka čomu sa odstránia častice, ktoré by zostali nad povrchom pôvodného skla v mieste praskliny. Potom sa sklo doleští a môže sa umyť. Profesionálna oprava však nie je 100 % istotou, že sa prasklina v budúcnosti neobnoví.
Nie vždy sa dá čelné sklo opraviť, existujú okolnosti, pri ktorých je nevyhnutná jeho výmena. To platí najmä pri rozsiahlych prasklinách, napríklad cez celé sklo.
Takéto poškodenie môže výrazne obmedziť vodičov výhľad a ohroziť bezpečnosť. Výmena môže byť nevyhnutná aj v prípade, ak je síce poškodenie skla menšie, ale prasklina alebo poškriabanie sa nachádzajú priamo v zornom poli pred vodičom. To isté platí aj pre situáciu, ak je poškodenie v mieste senzoru z vonkajšej strany spätného zrkadla.
Vyhnúť sa vysokým nákladom na výmenu čelného skla môžete vďaka poisteniu. Poisťovne ponúkajú pokrytie nákladov tak na opravu, ako aj na výmenu skla a to nielen čelného, ale aj bočných skiel, zadného skla, spätných zrkadiel či strešného okna.
Táto možnosť môže byť štandardnou súčasťou poistnej zmluvy, čo je obvykle v prípade havarijného poistenia, alebo aj ako doplnkové poistenie k povinnému zmluvnému poisteniu. Dôkladne si však prečítajte všetky podmienky poistnej zmluvy, aby ste pochopili, čo presne v nej je a čo nie je kryté, prípadne aké sú výluky a obmedzenia.
Niekedy môže totiž poisťovňa pokrývať náklady na výmenu skla len v prípade, že poškodenie bolo spôsobené nehodou, poistenie nemusí pokrývať poškodenie vlastnou vinou, napríklad pri umývaní v zime. Niekedy bude potrebná aj finančná spoluúčasť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024