Zmeny registračných poplatkov
Od 1. júla dochádza k zmene registračných poplatkov. Kvôli úprave informačných systémov Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky upozornilo, že počas tohto víkendu (1. a 2. júla 2023) nebudú k dispozícii elektronické služby Národnej evidencie vozidiel. Systém bude znova spustený od pondelka (3. júla) od 8:00 hodiny.
K zmenám malo dôjsť už od 1. apríla, no pôvodný návrh poslanca Mariána Viskupiča (SaS) slovenský parlament neschválil, pretože by došlo k výraznému predraženiu registračných poplatkov v prípade starých áut. V niektorých prípadoch by bol poplatok dokonca vyšší ako samotná hodnota auta.
Chybu si nakoniec priznal aj samotný Viskupič. „Úprimne priznávam, že v prvom kroku sa mi nepodarilo nastaviť poplatky správne. Hlavne pri starších vozidlách sa poplatky zvýšili nad mieru, ktorú považujem za únosnú. Zmena by tak priniesla ľuďom iba minimálnu úsporu,“ uviedol na svojom blogu.
Najvyšší poplatok znížený na 1 000 eur
Finálna verzia, platná od pondelka, prináša nový spôsob výpočtu na báze výkonu motora násobeného takzvaným emisným koeficientom na základe emisnej normy Euro. Poplatok už nebude závisieť od zostatkovej hodnoty vozidla, ale od dátumu jeho výroby, respektíve jeho prvej registrácie. V tomto prípade nebude potrebný znalecký posudok hodnoty automobilu.
Maximálna výška registračného poplatku sa od pondelka zníži z 3 990 eur na 1 000 eur (sadzba pre veľmi staré autá s výkonom nad 210 kW). Minimálny registračný poplatok aj naďalej ostáva na hodnote 33 eur (elektromobily). Ľudia a firmy by mali vďaka zmenám ročne dokopy ušetriť 27 až 30 miliónov eur.
Zmeny určite potešia záujemcov o kúpu plug-in hybridov, pretože v ich prípade bude základný poplatok násobený emisným koeficientom 0,2. Tabuľku s novými poplatkami a koeficientmi nájdete TU.
Čo je cieľom zmien
Zmeny by mali prispieť k tomu, aby sa na Slovensko dovážalo menej starých ojazdených áut. Ešte v marci sa pre agentúru SITA vyjadril výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Pavol Prepiak, že Slovensko poskytlo úľavy zo základnej hodnoty poplatkov na základe veku automobilu. Jednoducho čím staršie auto, tým vyššia zľava od štátu pre vlastníka a držiteľa. Naopak novšie a ekologickejšie vozidlá mali nižšiu zľavu a tým pádom vyšší poplatok. Aktuálna zmena pozitívne otočila systém z pohľadu zľavy.
Slovensko má dlhodobý problém s dovážaním starých ojazdených vozidiel. Najčastejšie sa zo zahraničia dovážajú autá vo veku do 10 rokov. Za celý rok 2022 ich na Slovensku pribudlo asi 15 600 a predstavovali tak viac ako štvrtinu všetkých dovozov. Na ďalších dvoch priečkach sú autá do päť a do pätnásť rokov. Obe tvoria niečo viac ako pätinu všetkých dovozov. Slováci si však zo zahraničia doviezli aj vozidlá staršie ako 15 rokov. Spolu ich bolo približne 9 600 , čo predstavuje asi 16 % podiel.
Dúfame, že sme vám pripomenuli dôležitú a pozitívnu správu a prajeme príjemné letné prázdniny a veľa šťastných kilometrov.
zakúpené na filtreaoleje.sk 06.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 06.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.12.2024