Čo spôsobili neprimerané registračné poplatky?
Ako sme už spomenuli vyššie, neprimerané registračné poplatky zvýhodňovali staršie autá. Horná hranica poplatkov bola v sadzobníku nastavená až na 3 900 eur. Okrem iného príliš vysoké poplatky museli motoristi platiť pri vozidlách s hraničným výkonom max. 80 kW. Takto nastavený systém spôsoboval nezáujem motoristov o kúpu novších vozidiel (priemerný vek vozidiel na našich cestách je 15 rokov). Väčšina novších vozidiel na našich cestách tvoria práve firemné vozidlá, a preto vekový priemer automobilov v osobnom vlastníctve je ešte nižší. Táto situácia spôsobuje vyššie emisie, vyššie prevádzkové náklady a nižšiu bezpečnosť.
Aké zmeny môžeme čakať?
Plénum sa rozhodovalo medzi dvoma pozmeňujúcimi návrhmi. Jedným z nich bol návrh poslancov zo strany OĽANO, ktorý mal platiť od začiatku budúceho roka a tabuľka dávala do pomeru výkon motora s výškou správneho poplatku (sadzby od 33 do 2 400 eur). S druhým návrhom prišiel už spomínaný Marián Viskupič (SaS), v ktorom zmeny mali platiť od júla tohto roka s nižšími sadzbami (od 33 do 1 000 eur). Viskupičov návrh bol nakoniec schválený.
Okrem zmeny výšky registračného poplatku (z 3 900 eur na 1 000 eur) sa mení maximálny poplatok za nové auto na 400 eur. Veľmi staré a zároveň výkonné autá budú mať poplatok maximálne 1 000 eur. Ľudia by mali vďaka zmenám ročne ušetriť 27 až 30 milión eur. O úspešných zmenách informovala na svojich sociálnych sieťach strana Sloboda a Solidarita.
„Z 370-tisíc prepisov ročne klesne (alebo pri 33 eur zostane rovnaký) registračný poplatok vo viac ako 95-percentách prípadoch," dopĺňajú liberáli.
Upozorňujeme, že stále sa však nemení to, že štát od motoristov bude aj naďalej vyberať poplatky pri každej zmene majiteľa automobilu.
K úspešným zmenám sa na blogu SME vyjadril aj samotný Marián Viskupič, kde argumentoval prečo sú pre Slovensko tieto zmeny nevyhnutné. „Zároveň boli dva ďalšie ciele - aby poplatky mali v sebe environmentálny aspekt (ekologickejšie vozidlo platí menej) a aby sa odstránila diskriminácia nových a novších vozidiel. Priemerný vek slovenského vozidlového parku, aj vďaka pôvodne platným pravidlám, sa stále zvyšuje. Systém vysokých poplatkov na nové vozidlá a ich znižovanie s rastúcim vekom sa používa iba v dvoch krajinách EÚ - Na Malte a práve na Slovensku. V oboch krajinách tento systém spôsobuje postupné starnutie vozidlového parku. " Okrem toho pán poslanec Viskupič priznal, že návrh z decembra minulého roka bol príliš vysoký: „Dlhšie som avizoval, že na úprave pracujeme. Taktiež som si priznal, že pôvodný návrh bol príliš vysoký, a preto som robil všetko čo bolo v mojich silách, aby sme sumy znížili,"
Uvádzame tabuľku kde si môžete pozrieť prijaté zmeny platné od 1. júla 2023.
Tak čo na to hovoríte vážení motoristi? Na našich sociálnych sieťach očakávame pozitívne príspevky plné radosti z toho, že konečne na Slovensku došlo k poklesu cien! Aj keď nie tých najdôležitejších.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024