Berieme ho ako samozrejmosť a on ňou skutočne je. Motorový olej je základ, ktorý udržiava vaše auto, no najmä jeho motor, v pohybe. V tomto článku sa pozrieme na to, prečo je olej taký dôležitý, ako si vybrať správny typ, aké varianty sú na trhu dostupné a prečo sa niekedy môže stať, že ho treba doliať. Čítajte a dozviete sa!
Motorový olej je základná technická kvapalina a zohráva kľúčovú rolu pri fungovaní motora. Nie je to len obyčajné mazivo, ale zmes s viacerými úlohami.
Ide o zmes základových olejov a rôznych prísad, ktorá je starostlivo namiešaná tak, aby váš motor šiel ako hodinky. Jeho primárnou úlohou je mazanie, nakoľko v motore sa neustále pohybujú tisíce súčiastok, ktoré sa o seba trú a bez oleja by sa rýchlo opotrebovali a poškodili. Olej vytvára medzi nimi tenký film, ktorý znižuje trenie.
Okrem mazania olej odvádza aj teplo. Spaľovanie paliva v motore totiž produkuje obrovské teplo, a olej ho absorbuje a odvádza ho preč. Tak pomáha udržiavať motor v optimálnej teplote, jeho prehriatie by mohlo spôsobiť vážne poškodenie.
Ďalšou dôležitou funkciou oleja je čistenie. Pri spaľovaní paliva totiž vznikajú nečistoty a usadeniny. Olej tieto nečistoty zachytáva a odnáša ich do olejového filtra, ktorý ich odfiltruje, vďaka čomu zostáva motor čistý. V neposlednom rade olej chráni motor pred koróziou, ktorá pochádza najčastejšie z vlhkosti alebo rôznych chemikálií.
Celkovo olej vytvára ochrannú vrstvu, ktorá zabraňuje všetkým týmto škodlivým vplyvom. Je teda jasné, že motorový olej je oveľa viac, ako len mazivo. Ide o kvapalinu s komplexným vplyvom na výkon motora, jeho životnosť a teda aj prevádzku.
Keď hovoríme o motorovom oleji, nemáme na mysli jednu univerzálnu tekutinu do auta. Podľa zloženia a vlastností s ním súvisiacich existujú tri základné typy oleja a to minerálny, syntetický a polosyntetický. Každý z nich má svoje vlastnosti, výhody a nevýhody, pričom nie každý z týchto typov sa hodí pre každý motor.
Minerálny olej je najzákladnejší typ, ktorý získavaný priamo z ropy. Je to najekonomickejšia voľba, no s najkratšou životnosťou a iba základnými vlastnosťami. Je vhodný pre staršie autá s jednoduchšími motormi, ktoré nemajú vysoké nároky.
Naopak, syntetický olej predstavuje vrchol v technológii motorových olejov. Vyrába sa chemickou syntézou, čo mu umožňuje dosiahnuť vynikajúce vlastnosti. Je mimoriadne odolný voči teplotám, má dlhú životnosť a poskytuje maximálnu ochranu vášho motora, takže je ideálny pre moderné autá s výkonnými motormi.
Výhody oboch typov potom spája polosyntetický olej. Spojením minerálnych a syntetických zložiek poskytuje lepšiu ochranu a stabilitu, ako čisto minerálny olej, pričom si zachováva aj výhodnejšiu cenu v porovnaní s plne syntetickým olejom.
Pre mnohých predstavuje polosyntetický olej riešenie s najlepším pomerom ceny a kvality, no rozhodovať sa treba aj podľa odporúčaní výrobcu.
Keď už máte vybraný typ oleja, prichádza tá ťažšia časť a to zváženie vlastností. Orientovať sa treba podľa viskozity a dvoch skratiek ACEA a API.
Viskozita znamená v podstate hustotu oleja. Predstavte si ju ako rozdiel medzi vodou a medom, najmä ak ide o rozdiel hustoty. Motorový olej má podobne rôznu hustotu, ktorá sa mení s teplotou. Preto na obale oleja nájdete dve čísla, napríklad 5W-30. Prvé číslo za písmenom W hovorí, ako sa olej správa pri nízkych teplotách.
Čím je toto číslo nižšie, tým je olej redší a ľahšie sa dostane k súčiastkam motora pri studenom štarte. Druhé číslo naopak hovorí, ako sa olej správa pri vysokých teplotách. Čím je toto číslo vyššie, tým viac si olej udrží svoju hustotu v lete.
ACEA a API sú organizácie, ktoré stanovujú normy pre motorové oleje. Tieto normy hovoria, aké vlastnosti musí olej mať, aby bol vhodný pre rôzne typy motorov. ACEA je európska norma a API je americká. Na obale oleja nájdete označenia ako A3/B4 alebo SN a tieto vám povedia, pre aký typ motora je olej určený a aký má výkon.
Napríklad A znamená benzínový motor a B dieselový. Čím vyššie je písmeno alebo číslo, tým je olej novší a výkonnejší. Aj tu však platí, že najlepšie je orientovať sa podľa odporúčaní výrobcu vášho auta a vybrať si ním predpísaný motorový olej.
Ak ide o olej, otázka, ako často by ste ho mali meniť, je jedna z najčastejších. Vždy záleží na type vášho vozidla, spôsobe jazdy a type použitého oleja. Všeobecne platí, že by ste mali motorový olej meniť najneskôr každých 12 mesiacov alebo po prejdení maximálne 15.000 kilometrov, vždy podľa toho, ktorý faktor nastane skôr.
V minulosti, keď boli motory menej náročné, ste mohli meniť olej aj menej častejšie, no dnes sú motory modernejších áut zložitejšie a pracujú v náročnejších podmienkach. Meniť preto olej napríklad každých 25.000 kilometrov nemusí stačiť.
Čo sa týka takzvaných long life olejov, ktoré sľubujú výmenu až po 300.00 kilometroch, tu buďte opatrní. Hoci tieto oleje môžu byť kvalitné, 30.000 kilometrov je pre motorový olej aj motor naozaj už príliš veľa. Počas tejto doby olej stráca svoje vlastnosti a hromadí nečistoty. Okrem toho, s olejom sa vždy musí meniť aj olejový filter.
Nezabúdajte ani na pravidelnú kontrolu hladiny oleja, ktorý by set mali sledovať buď pred každou dlhšou jazdou alebo aspoň raz za mesiac či dva.
Ak zistíte, že hladina klesla pod predpísanú úroveň, dolejte olej rovnakého typu a viskozity. Ak sa to nestáva príliš často a iba v menšom objeme, nemusí to ešte nič znamenať. Ak je však táto situácia častejšia, je najlepšie navštíviť odborný servis.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.03.2025