Motorový olej je najdôležitejšou prevádzkovou kvapalinou pre vaše auto. Jeho primárnou funkciou je mazanie vnútra motora a jeho pohyblivých komponentov mazivom, čo znižuje mieru trenia a teda aj opotrebenia, takže predlžuje ich životnosť.
Okrem toho olej zabraňuje vnútornej korózii motora, pomáha rozložiť vnútorné teplo a pôsobí preventívne voči prehrievaniu vnútra motora a v neposlednom tesní miesta medzi piestami a valcami. Má tiež čistiacu funkciu, viaže na seba nečistoty, drobné úlomky a častice vo vnútri a odvádza ich buď do filtra alebo do olejovej vane.
Aby všetky tieto svoje funkcie mohol olej plniť, je potrebné, aby ho bolo dostatok. Dnešné nové autá už obvykle nemajú veľký problém s jeho „stratou“, no napriek tomu sa odporúča pravidelne na mesačnej báze kontrolovať jeho hladinu v motore.
Takúto kontrolu by ste mali robiť aspoň raz za mesiac, no ak tak budete robiť častejšie, nebude to určite na škodu, najmä ak jazdíte prevažne po meste.
Kontrola hladiny oleja sa vykonáva pri vypnutom motore. Ak ste na ňom predtým jazdili, treba počkať niekoľko minút, aby olej naspäť z motora stiekol do olejovej vane. Kontrolu vykonávate na to určenou mierkou, ktorú najskôr vyberte a očistite handričkou, potom vložte naspäť a až následne vyberte znova a skontrolujte rysku.
Okrem dostatočnej hladiny oleja je pre plnenie jeho funkcií dôležitá aj čistota a 100 % vlastnosti. Oba tieto parametre sa dajú dosiahnuť iba tým, že starý olej, ktorý ich stratí vplyvom opotrebenia či veku, vymeníte za nový. Iba taký dokáže plniť dostatočne svoju mazaciu, tesniacu, termoregulačnú a samozrejme čistiacu funkciu.
Najčastejším a najviac „počuteľným“ signálom je neprirodzený zvuk motora počas jazdy. Ak olej stratil väčšinu svojich pôvodných vlastností, bude hluk o niečo silnejší a intenzívnejší. K tomu sa môžu pridať klepanie, dunenie alebo „pazvuky“.
Ďalším signálom pre nevyhnutnosť výmeny oleja je jeho sfarbenie. Pôvodne jantárový a priesvitný olej sa zmení na tmavý, špinavý a nepriehľadný.
Medzi už vážnejšie príznaky, že niečo nie je v poriadku nielen s motorovým olejom, ale ani s motorom, patrí konzistencia a sfarbenie výfukového dymu. Ak sa pôvodne jemná para sfarbí na tmavo a zmení konzistenciu na dym, je čas na kontrolu motora aj motorového oleja. To isté platí, ak budete priamo vo vnútri auta cítiť olejový zápach.
Najviditeľnejším signálom, že niečo nie je v poriadku s hladinou či funkciou motorového oleja, je rozsvietenie príslušnej kontrolky na prístrojovom panely. V tomto prípade odporúčame skontrolovať jeho hladinu a zájsť s autom do servisu.
Okrem vyššie spomínaných signálov sa treba pri otázke, ako často meniť motorový olej v aute, držať najmä dvoch parametrov. Prvým je počet najazdených kilometrov s predošlým motorovým olejom, druhým uplynutý čas od jeho poslednej výmeny.
Bežne udávaná životnosť motorových olejov je do 2 rokov a do 20.000 až 25.000 kilometrov, výnimkou sú tzv. longlife oleje so životnosťou až 30.000 km.
V oboch prípadoch však platí, že ide o maximálne intervaly a riadiť sa treba v prvom rade tým, čo hovorí výrobca vášho auta. Tu sa už, najmä pri novších ročníkoch, väčšina značiek zhoduje v kratších intervaloch výmeny. Ak ide o hľadisko kilometrov, štandardom sa stáva výmena motorového oleja každých prejdených 15.000 km.
Pokiaľ ide o hľadisko časové, motorový olej by sa mal meniť maximálne raz za 12 mesiacov. Tento interval je určený pre tie prípady, ak by ste za rok nenajazdili viac, než spomínaných 15.000 km, takže olej aj olejový filter by ste mali vymeniť aj tak.
V závislosti od prevádzkových podmienok, spôsobu jazdy a podmienok okolia však odporúčame v prípade potreby tieto intervaly skrátiť, napríklad na výmenu každých 10.000 až 12.000 km. To, čo rozhodne neodporúčame, je výmenu „naťahovať“. Minimálne vám hrozí skrátenie životnosti motora, v tom horšom prípade jeho poškodenie.
Medzi faktory, ktoré ovplyvňujú to, ako často meniť olej, patrí jednoznačne vek auta. Čím je auto staršie a má viac najazdených kilometrov, tým častejší by mal byť aj interval výmeny oleja v ňom. Ak už pre nič iné, pomôže to predlžiť životnosť.
Ďalším zásadným vplyvom je zvýšená záťaž na motor. Pod týmto pojmom sa myslí jazda prevažne v meste s častým štartovaním, rozbiehaním a brzdením, športová jazda pri vyšších otáčkach, jazda v nadmerne zaprášenom prostredí alebo jazda pri extrémnych teplotných podmienkach. V týchto prípadoch olej rýchlejšie degraduje.
V prípade niektorých starších benzínových motorov TSI tiež platí, že motor mohol „spotrebovať“ olej aj počas bežnej prevádzky, na mieste je preto jeho častejšia kontrola. Nemusíte ho však vždy meniť celý, stačí ho iba pravidelne „dolievať“.
Pri dolievaní alebo výmene samozrejme záleží na tom, aký olej použijete. Tu sa treba riadiť odporúčaniami výrobcu ohľadom viskozity aj výkonnostnej triedy
To prvé znamená mieru vnútorného trenia kvapaliny, to druhé zas určenie motorového oleja pre konkrétny druh motora či jeho ďalšie vlastnosti. Kým na oboch týchto parametroch záleží a sú viditeľné aj na obale, na značku až tak pozerať nemusíte. Každopádne aj tu však platí, že za málo peňazí získate iba málo muziky a to sa môže vypomstiť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024