expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Mark Webber: životopis, debut a kariéra v F1 a štatistiky


05.05.2025
 | 
6 min. čítania.

Nie každý sa narodí s volantom v rukách, ale Mark Webber k tomu nemal ďaleko. Austrálčan, ktorý sa z malého mesta dostal až na svetové pódiá Formuly 1, je príkladom toho, že tvrdá práca, vytrvalosť a samozrejme aj talent dokážu prelomiť všetky bariéry. Hoci nezískal ani jeden titul, jeho profesionálny životopis stojí za pozornosť.

Narodenie, detstvo, juniorské formule aj Formula 3000

Mark Webber sa narodil 27. augusta 1976 v austrálskom Queanbeyane, neďaleko Canberry. Už od malička ho lákal šport, napríklad ako dieťa podával lopty pri zápasoch rugbyového tímu Canberra Raiders. Jeho detské vzory ale boli Alain Prost či motocyklista Kewina Schwantza a práve to rozhodlo, kam sa bude jeho život uberať.

Na rozdiel od väčšiny jazdcov sa k motokáram dostal neskôr, ako pätnásťročný, no aj napriek neskorému štartu sa rýchlo presadil. V roku 1993 vyhral štátny šampionát a o rok neskôr už jazdil vo Formule Ford s autom požičaným od Craiga Lowndes.

Popri pretekoch si privyrábal ako inštruktor na okruhu v Sydney. Zlomom však bolo získanie sponzoringu od Zlatých stránok, ktorý mu otvoril dvere do Európy.

Vo Veľkej Británii zažiaril vo Formule Ford v roku 1996, kde vyhral 4 preteky a stal sa vicemajstrom. Na Ford Festivale skončil tretí, rovnako tak aj v sérii Formula Ford Euro Cup. V sezóne 1997 sa dostal do Formuly 3, kde aj napriek technickým problémom dokázal zaujať. V rokoch 1998 a 1999 vstúpil aj do sveta športových áut.

Všimol si ho Mercedes-AMG a Mark patril s Berndom Schneiderom k najrýchlejším dvojiciam v šampionáte FIA GT. Po vážnej havárii v Le Mans 1999 sa však opäť zameral na formulové série, konkrétne Formulu 3000, kde sa stal vicemajstrom.

Vstup do F1 v Minardi a pôsobenie v Jaguari a Wiliamse

Webber vstúpil do F1 v roku 2002 ako jazdec tímu Minardi. Hoci už predtým mal možnosť si vyskúšať monopost Arrows, táto premiéra bola úplne odlišná.

Hoci išlo o jeden z najslabších tímov, hneď vo svojej prvej veľkej cene získal 5. miesto. V chaotických pretekoch predviedol perfektný výkon a postaral sa o obrovskú senzáciu. To malo za následok, že si ho vyhliadol lepší tím a to Jaguar.

V sezóne 2003 tak už mal k dispozícii lepšie auto a dokázal to pretaviť do výsledkov. Celkovo bodoval až 7 krát, mal silné kvalifikácie a sezónu zakončil s 17 bodmi. V roku 2004 však Jaguar stagnoval, auto bolo nespoľahlivé a výsledky slabšie. Napriek tomu Webber stále podával konzistentné výkony a v ročníku si vyjazdil 7 bodov.

Rok 2005 znamenal zlom, Mark totiž prestúpil do tímu Williams BMW. Spočiatku to vyzeralo sľubne, v Malajzii štartoval z 2. miesta a v Monaku získal svoje prvé pódium, keď finišoval tretí. Sezóna však bola plná technických problémov a Williams sa postupne prepadával v poradí. Webber skončil s 36 bodmi na 10. mieste.

Očakávania od sezóny 2006 boli vysoké, no podobne ako v Jaguari, aj tu rýchlo narazili na realitu. Williams po strate BMW ako partnera výrazne oslabil a hoci Webber jazdil dobre, auto ho často zradilo. Sezónu ukončil len so 7 bodmi.

Najlepšie obdobie? Prestup do Red Bullu a tri 3. miesta

Po odchode z Williamsu sa Mark Webber v roku 2007 pripojil k Red Bullu, ktorý síce ešte nepatril medzi špičku, ale tím mal naozaj vysoké ambície.

Prvý rok bol plný smoly a hoci Mark ukazoval rýchlosť, často vypadával pre technické problémy či kvôli okolnostiam. Vyvrcholením bola Grand Prix Japonska, kde jazdil na 2. mieste, kým ho zozadu nezostrelil mladý Sebastian Vettel.

Ani sezóna 2008 ešte nepriniesla ovocie, hoci oproti konečne prišlo pravidelnejšie bodovanie. Skutočný zlom však prišiel v roku 2009 s novým autom RB5 od Adriana Neweyho. Red Bull vystrelil medzi elitu a Webber konečne získal prvé víťazstvo kariéry, v Nemecku. Ďalšie pridal v Brazílii a celkovo skončil na 4. mieste s 69,5 bodmi.

Rok 2010 bol už oveľa lepší a Red Bull začal v F1 dominovať. Webber vyhral štyri veľké ceny, viedol šampionát a bojoval o titul až do posledných pretekov. Rivalita s tímovým kolegom Vettelom bola typickou pre celý ročník a hoci nakoniec Mark titul nevyhral, zaknihoval si 242 bodov a celkovo tretie miesto v šampionáte.

O rok neskôr, v sezóne 2011, bol Webber znova silný, no Vettel dominoval. S jediným víťazstvom v sezóne však dokázal získať znova 3. miesto a tentokrát až 258 bodov. Hoci o rok neskôr pridal víťazstvá dve, stačilo to až na 6. miesto.

Záver kariéry, posledná sezóna, čo robí dnes a zhrnutie

Sezóna 2013 bola pre Webbera rozlúčkou s Formulou 1. Už v úvode sa špekulovalo, že ide o jeho posledný rok a aj keď to oficiálne potvrdil až neskôr, cítiť to bolo počas celého ročníka. Auto Red Bull bolo opäť silné, no Sebastian Vettel bol skrátka neprekonateľný. Webber si ale držal formu a zbieral pódiá aj druhé miesta, hoci bez víťazstva.

V Malajzii došlo ku konfliktu, keď sa Vettel neriadil tímovou dohodou a predbehol ho. Celkovo skončil na 3. mieste so 199 bodmi, pričom bodoval v 16 z 19 pretekov. Kariéru zakončil presne tým, čím bol typický a to konzistentnou jazdou.

Mark Webber odjazdil vo Formule 1 dokopy 217 veľkých cien, z ktorých 9 vyhral. Spolu stál na pódiu až 42-krát, získal 13 pole positions a 19 krát mal najrýchlejšie okolo v pretekoch. Spoločne nazbieral 1047,5 bodu. Trikrát skončil v celkovom poradí tretí a to v rokoch 2010, 2011 a 2013. Najbližšie k titulu bol práve v sezóne 2010.

Počas zlatého obdobia Red Bullu bol jeho kľúčovým pilierom, no ani po konci v F1 pretekať neprestal, prestúpil do vytrvalostného šampionátu FIA WEC.

Tu jazdil za Porsche a v roku 2015 získal titul majstra sveta v kategórii LMP1. Po ukončení pretekania v roku 2016 zostal súčasťou motoristického diania ako komentátor, poradca a ambasádor a zároveň vytrvalo pomáha mladým jazdcom s kariérou.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku