Alain Prost sa narodil 24. februára 1955 vo francúzskej obci Lorette. Jeho záujem o motoršport sa začal už v detstve, keď sa nadchol pre motokáry. Rýchlo sa ukázal ako talentovaný jazdec a vyhrával miestne ako aj národné preteky.
Postupne si takto budoval reputáciu a bolo iba otázkou času, kedy sa jeho talent posunie do vyšších motoristických súťaží. Tak sa aj stalo a začal pretekať v európskych formulových šampionátoch. Skúsenosti tak postupne začal naberať v nižších kategóriách, ako boli Formula Renault a Formula 3, ktoré ho potom katapultovali do F1.
V roku 1980 sa Prost premiérovo objavil práve v kráľovskej Formule 1 a to podpisom zmluvy s tímom McLaren. Jeho prvá sezóna v najvyššej súťaži bola plná výziev, keďže sa musel prispôsobiť novému prostrediu, no aj tak získal 5 bodov.
Premiéra v F1 bola o tom, aby dokázal prispôsobiť svoj talent a jazdu technicky náročnejším autám a silnej konkurencií. Napriek tomu, že to bola jeho prvá sezóna, Prost ukázal výnimočnú rýchlosť a schopnosť adaptácie, čo mu umožnilo získavať body a to aj vtedy, keď sa stretol s technickými problémami počas pretekov.
Celkovo dokázal dokončiť svoj prvý rok s niekoľkými umiestneniami a konečným 15. miestom, čo mu dalo základ pre jeho budúce úspechy vo F1.
Alain Prost zahájil svoju púť vo Formule 1 s tímom McLaren v roku 1980, ale kľúčové obdobie jeho kariéry sa začalo, keď v roku 1981 prešiel do francúzskeho tímu Renault. Tento prechod bol nielen výrazom patriotizmu, ale tiež príležitosťou pre Prosta pracovať s vozidlom, ktoré bolo na čele technologického pokroku.
Jeho výkony v Renaulte boli pozoruhodné, pretože Alain Prost vyhral svoje prvé Grand Prix práve v domácom Francúzsku. Často sa umiestňoval na popredných pozíciách, v roku 1982 skončil celkovo na 4. mieste a o rok neskôr sa stal vicemajstrom.
Napriek úspechom v Renaulte sa Prost rozhodol pre isté nezhody s tímom vrátiť do McLarenu v roku 1984. Tu začal najslávnejšie obdobie svojej kariéry.
V McLarene sa stal súčasťou jedného z najdominantnejších tímov v histórii F1. Počas svojho druhého obdobia v McLarene vyhral tri majstrovské tituly a to v rokoch 1985, 1986 a 1989. Tým sa stal jedným z najúspešnejších pretekárov všetkých čias.
Jeho pôsobenie v McLarene bolo poznačené nielen úspechmi, ale aj legendárnou rivalitou s Ayrtonom Sennom, ktorá definovala celé jedno obdobie Formuly 1. Práve táto dvojica vytvorila jednu z najsilnejších dvojíc kolegov F1 v jednom tíme a bolo to vidieť aj v tabuľke. Rivalita však zároveň spôsobila odchod Prosta v roku 1990.
Po svojom úspešnom období v McLarene sa Prost pripojil k legendárnemu tímu Ferrari. Tento krok bol pre Prosta veľkou výzvou, keďže v tom období sa Ferrari snažilo vrátiť na čelo pretekárskeho trónu. Prvá sezóna bola pre Prosta sľubná, vyhral aj niekoľko pretekov a bojoval o majstrovský titul, no zradili ho technické problémy.
V roku 1991, čo bol Prostov druhý rok s Ferrari, sa však situácia zhoršila. Tím zápasil s technickými problémami a nedostatočným výkonom, čo viedlo k rozporom medzi ním a manažmentom tímu, nakoniec aj k jeho prepusteniu na konci sezóny.
Po skončení kontraktu s Ferrari si Prost v roku 1992 vzal ročnú pauzu. Toto obdobie odpočinku mu umožnilo naberať sily a premýšľať, čo ďalej. Nakoniec sa rozhodol pre návrat a už v o rok neskôr sa spojil s tímom Williams, ktorý bol v tom čase technologicky najpokročilejší. Úspech a 4. titul v poradí tak boli otázkou času.
Návrat sa Prostovi podaril naozaj vo veľkom štýle, získal svoj štvrtý a posledný majstrovský titul a to s predstihom už 3 pretekov pred koncom sezóny 199.
Jeho posledná sezóna vo Formule 1 tak bola jednou z jeho najdominantnejších, pričom vyhrával preteky s výrazným náskokom a ukázal svoje majstrovské zručnosti v pilotovaní jedného z najlepších vozidiel v histórii vtedajšej Formuly 1.
Po mimoriadne úspešnej sezóne 1993 sa Alain Prost rozhodol ukončiť svoju aktívnu pretekársku kariéru. Z Formuly 1 odchádzal ako jeden z najuznávanejších pretekárov histórií., pričom sa preslávil svojím analytickým prístupom k pretekaniu.
Jeho štýl jazdy bol premyslený a založený na precíznosti a efektívnosti, namiesto agresivity alebo riskovania. Prost uprednostňoval udržiavať vozidlo v optimálnom stave a často používal taktiku šetriaceho jazdenia, aby si zaistil lepšie pozície na konci pretekov. Jeho schopnosť predvídať vývoj a adaptovať stratégiu ho odlišovala od súperov.
Ani po ukončení svojej aktívnej pretekárskej kariéry v F1 sa Prost nevzdal svojej vášne pre motoršport. Do kolotoča kráľovnej motoršportu sa vrátil ako televízny komentátor, kde svoje skúsenosti z pretekárskeho prostredia využíval pri analýze.
Okrem toho sa angažoval aj v manažmente, keď sa stal členom vedenia v tíme Prost. Ten však nakoniec skončil v roku 2002 kvôli finančným ťažkostiam.
Zaujímavosťou je, že neskôr ukázal svoje schopnosti a analytické myslenie na budúcnosť aj prostredníctvom svojej účasti v elektrickom šampionáte Formula E. Nie však ako pretekár, ale ako jeden z majiteľov a šéfov tímu e.dams-Renault. Svoju prezývku „Profesor“, ktorá naznačovala múdrosť a um, tak potvrdil na trati aj mimo nej.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024