To, že by zrejme nikto nechcel havarované auto, je viac, než jasné. Práve preto existuje už pri internetovej inzercii na portáloch alebo v online bazároch možnosť zaškrtnutia kolonky „nehavarované auto“. Nie vždy tomu tak ale musí naozaj byť.
Ak predajca vozidla deklaruje, že auto nebolo havarované, mal by to doložiť výpisom z poistných udalostí a to v každej krajine, kde bolo auto registrované. V opačnom prípade mu môžete, ale aj nemusíte veriť, prípadne by ste si mali nechať auto preveriť sami. Dnes na to existuje už viacero možností, vrátane online overenia histórie.
Veľmi často sa tiež stáva, že predajca nemusí vedieť, že auto bolo havarované, najmä vtedy, ak nie je prvý a jediný majiteľ. Na to by vás však mal upozorniť.
Ďalším typickým príkladom je, že vozidlo havarované aj bolo, ale išlo iba o drobnú škodu, napríklad na prednom či zadnom nárazníku, na jedných dverách, na prednej kapote, na kapote kufra alebo na streche. Áno, aj poškodenie strechy je poškodenie.
Štatistiky sú pritom v prípade jazdených vozidiel pre vás ako kupujúceho pomerne dosť nepriaznivé. Čím je auto staršie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že zažilo škodovú udalosť. U viac ako 10 ročných áut je pritom šanca, že natrafíte na auto po nejakej škode, až 50 %. Pokojne aj kvôli nesprávnemu obutiu letných pneumatík v zime!
Nielen informácia o bezškodovej prevádzke, ale aj nízky počet kilometrov je dôvodom pre vyššiu predajnú cenu a teda pre lepší zárobok autobazáru alebo súkromného predajcu. Podozrivo nízky počet kilometrov pritom vedia zdôvodniť rôzne.
Najčastejšou výhovorkou je tvrdenie, že auto bolo používané len na víkendové jazdy, čiže sa s ním nejazdilo často a práve preto má menší počet kilometrov.
Populárnym trikom je aj tvrdenie, že predošlý majiteľ mal viacero vozidiel, ktoré striedal a práve to, ktoré kupujete, patrilo k tým, ktoré používal menej. K tomu príbuzná výhovorka alebo zdôvodnenie je, že predošlý majiteľ žil blízko práce alebo používal MHD, takže auto malo krátke denné trasy, čo vedie k nižšiemu počtu kilometrov.
Pre zdôvodnenie nízkeho počtu kilometrov sa používa aj tvrdenie, že auto bolo často parkované alebo nebolo pravidelne používané z rôznych dôvodov, napríklad kvôli dlhodobej neprítomnosti majiteľa či kvôli jeho odcestovaniu do zahraničia.
Medzi zdôvodnenia patrí aj tvrdenie, že auto bolo kúpené ako druhé vozidlo do rodiny a preto sa používalo iba sporadicky. To, či sedí počet kilometrov na odometri s reálnym stavom, môžete spoznať aj podľa niektorých „kozmetických“ znakov, napríklad opotrebeniu volantu a riadiacej páky, vysedeniu sedačky či stavu pántov dverí.
Dôležitým kritériom výberu jazdeného auta je pritom aj počet jeho predošlých majiteľov. Vyššiu hodnotu majú tie autá, ktoré sa predávajú po prvom majiteľovi.
Aj tu však používajú autobazáre alebo predajcovia jednoduchý trik: ak bolo auto dovezené zo zahraničia a u nás na Slovensku malo iba jedného majiteľa, potom deklarujú, že ide o vozidlo po prvom majiteľovi. Zataja však, že v zahraničí ich mohlo byť viac, pričom vy ako kupujúci bez overenia nemáte šancu zistiť, ako to bolo naozaj.
Alternatívou k tomu sú neúplné informácie o histórii vozidla a vynechanie detailov o počte predchádzajúcich majiteľov, ak ich bolo viac. Niekedy môže predajca tvrdiť, že nemôže poskytnúť informácie kvôli zákonu o ochrane osobných údajov.
Predajcovia tiež s obľubou používajú nešpecifické odpovede, že auto malo len niekoľko majiteľov a to bez poskytnutia konkrétnych detailov. S tým súvisí snaha zdôrazniť iné prednosti vozidla, napríklad výbava, nízky počet najazdených kilometrov alebo lacné poistenie PZP, aby odvrátil pozornosť od počtu majiteľov.
Predajca môže tvrdiť, že nemá k dispozícii úplnú servisnú históriu a iné dokumenty, ktoré by mohli potvrdiť počet predchádzajúcich majiteľov. To najlepšie, čo môžete preto spraviť, je nechať si auto preveriť buď u výrobcu alebo cez špeciálnu službu.
Nízky nájazd kilometrov sa dá zdôvodniť aj niektorými „výhovorkami“ o pôvode alebo predošlom majiteľovi. Ak ide navyše o auto z dovozu, napríklad z Nemecka, potom používajú autobazári alebo súkromní predajcovia prikrášlenie pôvodného majiteľa. Príklad o nemeckom lekárovi na dôchodku je iba jeden z mnohých.
Často býva prikrášlený pôvod dôvodom aj na vyššiu predajnú cenu, ako by inak bola pre daný model s daným rokom výroby a počtom kilometrov. Ak bolo auto lakované, čo je samo o sebe podozrivé, používa sa argument o jeho garážovaní.
To však ani zďaleka nie je všetko. Autobazáre často vykonávajú rozsiahle kozmetické úpravy, ako sú detailné čistenie, voskovanie a opravy menších škrabancov alebo odrenín laku, aby auto vyzeralo zachovalejšie. Typické je aj dočasné zníženie hluku alebo vibrácií, čím sa môže predajca snažiť zakryť opotrebenie ložiska a výfuku.
Na zvýšenie predajnej ceny sa používajú aj triky s poskytnutím falošných alebo upravených dokumentov servise, aby sa vytvoril dojem lepšej údržby.
Pri kúpe ojazdeného auta je preto, pokiaľ to vaše možnosti umožňujú, vykonať dôkladnú kontrolu a využiť služby nezávislého mechanika. Po kúpe je pritom dôležité ako prvé vymeniť olej a olejový filter, pri starších autách aj rozvody.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 15.12.2024