Dnes už veterán, no kedysi mimoriadne talentovaný mladý pilot, ktorého kariéra nebola iba o Formule 1. Jean Alesi má za sebou nezabudnuteľný profesionálny aj osobný životopis, pričom sa dokázal presadiť tak vo formulových, ako aj neformulových súťažiach. Poďte sa spolu s nami pozrieť na to, čo všetko dokázal a dosiahol.
Jean Alesi sa narodil 11. júna 1964 vo francúzskom Avignone a už od detstva bolo zrejmé, že má talent pre rýchlosť a pretekanie. Hoci spočiatku sa zdalo, že mu pôjde lepšie rallye, rozhodol sa nakoniec pre formulový šampionát Renault 5.
Toto rozhodnutie sa ukázalo ako zásadné, pretože sa naplno prejavili jeho schopnosti, ktoré neskôr mohol rozvinúť v juniorskom veku bez obmedzení.
V roku 1987 už získal titul vo francúzskej Formule 3, čím potvrdil svoje ambície a ukázal, že má pred sebou veľkú kariéru. V tejto kategórii, kde bolo talentovaných súperov naozaj dosť, si vybudoval reputáciu agresívneho pretekára, ktorý vedel využiť každú príležitosť na zlepšenie pozície na trati. Preto sa posunul do Formuly 3000.
Tam sa v prvom ročníku zoznamoval s novým prostredím, no iba preto, aby v roku 1989, vo svojej druhej sezóne vo Formule 3000, vybojoval titul. Ten si cenil o to viac, že jeho najväčším rivalom bol ďalší domáci pilot, Erik Comas.
V tomto období Alesi preukázal nielen talent pre rýchlosť, ale aj výnimočnú bojovnosť. Práve jeho rivalita s Érikom Comasom, s ktorým súťažil o každý bod a víťazstvo, ho dokázala posúvať ďalej. Každý pretek bol pre neho skúškou a zároveň príležitosťou dokázať, že má na to, aby sa stal najlepším pilotom F 3000 v celom Francúzsku.
Jeho výsledky sa už čoskoro ukázali aj v najvyššej formulovej kategórii, F1. Jean Alesi vstúpil do sveta Formuly 1 v roku 1989 v tíme Tyrrell, pričom debutoval práve na okruhu Paula Ricarda vo Francúzsku. Výsledok? Senzačné 4. miesto.
Na svojej prvej Grand Prix nahradil Michela Alboreta a ihneď ukázal, že môže súťažiť s najlepšími. V ďalšej sezóne sa preto stal riadnym pilotom tímu.
V ďalšom roku absolvoval celú sezónu s na Veľkej cene USA dokázal dokonca istú dobu viesť závod pred Ayrtonom Sennom. Bolo teda iba otázkou času, kedy si talentovaného Francúza všimne lepší tím a to sa aj stalo. V roku 1991 sa presunul do Ferrari, pričom už vo svojej prvej sezóne dokázal získať 21 bodov a celkovo 7. miesto.
Rok 1992 priniesol stabilnejšie a najmä lepšie výkony. Alesi pravidelne dosahoval pódiové umiestnenia a v konečnom hodnotení sa opäť umiestnil na 7. mieste. V sezóne 1993, keď do tímu vstúpil aj Gerhard Berger, sa posunul už na 6. Miesto.
V zlepšovaní pokračoval aj v sezóne 1994, keď 4-krát skončil na pódiu a s 24 bodmi získal 5. miesto. Vrcholom jeho dovtedajšej kariéry vo Ferrari bol rok 1995. Nielen, že vyhral Grand Prix Kanady, jediný pretek vo svojej kariére, ale podarilo sa mu prekonať svoje bodové maximum a získať až 42 bodov. Celkovo skončil piaty.
Výkonov Alessiho si počas pôsobenia vo Ferrari všimol tím Benetton. Tam sa v roku 1996 presunul a to spolu so svojim kolegom Gerhardom Bergerom.
V Benettone mal do istej miery nahradiť čerstvého majstra sveta, Michaela Schumachera, ktorý sa naopak upísal Ferrari. Hneď prvá sezóna sa začala pre Alesiho nadmieru dobre, pretože dosiahol najvyšší počet bodov v kariére, až 47. V konečnom poradí to znamenalo 4. miesto, no treba povedať, že jeho výkony boli nevyrovnané.
Po nešťastných incidentoch, ako bol napríklad výpadok v Austrálii, keď ignoroval niekoľko rádiových pokynov, či po technických problémoch, dokázal aj v nasledujúcom roku 4. priečku obhájiť. Získal však už oveľa menej bodov v sezóne, iba 36.
V roku 1998 tak prešiel do tímu Sauber. To už predstavovalo ústup z boja o predné priečky a Alesi sa čoraz viac umiestňoval až v strednej časti štartového poľa. Podarilo sa mu získať iba 9 bodov, najlepší výkon predviedol počas Grand Prix Belgicka, kde skončil na 3. mieste. To bolo jeho posledné pódiové umiestnenie v kariére F1.
V sezóne 1998 už bola konkurencia skrátka príliš silná a technické nedostatky v tíme mu neumožnili vyťažiť potenciál na úplné maximum. Rok 1999 bol ešte náročnejší, jeho výkony klesli a celkovo získal v sezóne iba 2 body za dve šieste miesta.
V posledných dvoch sezónach v F1, v rokoch 2000 a 2001, už bol Alesi iba tieňom svojej zašlej slávy. V roku 2000 pretekal za tím Prost, no technické problémy vozidla viedli k tomu, že sezóna skončila s nulovým počtom bodov. Rok 2001 priniesol ešte posledný menší úspech, najprv v tíme Prost, po odchode z neho ešte v tíme Jordan.
Ročník 2001 zakončil na 15. mieste v konečnom poradí jazdcov a pripísal si 5 bodov. Poslednou veľkou cenou pre neho, ale napríklad aj pre Miku Hakkinena, bola Grand Prix Japonska. S pretekaním však po F1 Jean Alesi ešte neskončil.
Po odchode sa venoval aj iným sériám, napríklad DTM, kde jazdil s vozmi Mercedes. Tu sa mu podarilo dosiahnuť v prvom roku 5. miesto a odniesol si aj víťazstvo, no postupne sa jeho výsledky zhoršili. Prešiel tak v roku 2008 do Speedcar Series.
Tu už v prvej sezóne skončil na 4. mieste s dvoma víťazstvami a v druhej sezóne na 5. Mieste. Jeho vášeň pre pretekanie však znova pokračovala, tentoraz v slávnych pretekoch Le Mans. pre pretekárske výzvy pokračovala aj v sérii Le Mans. S tímom AF Corse dosiahol niekoľko pódiových umiestnení a skončil na 2. mieste v šampionáte.
Celkovo počas kariéry v F1 odjazdil 202 pretekov, počas ktorých bol 32-krát na pódiu, 2-krát získal pole position a spolu dosiahol v kariére až 241 bodov.
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.03.2025