Formula 1 je plná tímov s rôznou tradíciou a príbehmi. Okrem tých najznámejších, ktoré sa stali počas svojho pôsobenia priam legendou, je však mnoho aj takých, ktoré zažiarili ani nie tak titulmi, ako celou svojou históriou. Jedným z takých je aj Sauber, ktorému sa neprávom nedostáva toľko pozornosti. Poďte spoznať jeho históriu!
Za tímom Sauber je Peter Sauber, ktorý pri jeho založení nebol vo svete motoristického športu žiadnym nováčikom. Ešte pred vstupom do sveta Formuly 1 sa venoval vytrvalostným pretekom v skupine C a tak sa v motoršporte naozaj dobre vyznal.
V roku 1992 sa Sauber rozhodol splniť si väčší sen a založiť si vlastný tím pre Formulu 1 pod názvom Team Sauber Formula 1. Ten debutoval v sezóne 1993 na okruhu v Juhoafrickej republike a to s dvojicou pilotov Karl Wendlinger a J.J. Lehto. Svoj domov našiel v malom mestečku Hinwile, ktoré je neďaleko Zürichu vo Švajčiarsku.
Práve tu mal Sauber k dispozícii vývojové centrum aj dielne, takže všetko bolo na jednom mieste. V prvej sezóne tím získal 12. bodov a skončil na 7. mieste.
O rok neskôr, v roku 1994, prešiel tím k motorom Mercedes a vyskúšal tiež ďalších dvoch jazdcov, v tej dobe talentovaného taliana Andrea de Cesarisa a nemeckú vychádzajúcu hviezdu, Heinza Haralda Frentzena. Práve časté obmeny pilotov a schopnosť dať príležitosť aj nováčikom spravili Sauber v štartovom rošte F1 výnimočným.
Počas 90. rokov bol Sauber spojený aj so známou značkou Red Bull, ktorá patrila medzi jeho sponzorov. Najčastejšie sa v Pohári konštruktérov umiestňoval okolo 6. až 8. miesta a body získaval sporadicky, skoro každú sezónu s inou dvojicou jazdcov
Sauber sa už od prvých sezón opieral o kombináciu mladých talentov a overených mien, čo dokázalo prekvapiť. Jedným z prvých veľkých objavov bol fínsky pilot Kimi Räikkönen, ktorý v roku 2001 začal kariéru v Sauberi po boku Nicka Heidfelda.
Iceman, ako sa tomuto mladíkovi hovorilo, zaujal rýchlosťou a vyrovnanosťou, ktoré mu neskôr otvorili dvere do McLarenu či Ferrari, kde získal titul.
Nick Heidfeld bol naopak dlhodobou oporou Sauberu a počas éry BMW Sauber patril k hlavným ťahúňom tímu. V roku 2007 potiahol tím k historickému 2. miesto v Pohári konštruktérov, no podiel na tom mal aj Robert Kubica, ktorý priniesol tímu prvé víťazstvo v histórii. Stalo sa tak v Kanade a s Heidfeldom získali double.
Výraznú stopu v histórii tímu zanechal aj Felipe Massa, ktorý si v roku 2002 vyslúžil záujem Ferrari. V roku 2012 zaujali naopak Sergio Pérez a Kamui Kobayashi, ktorí priniesli Sauberu niekoľko pódiových umiestnení a celkovo zisk 126 bodov.
Ak ide o novodobejšiu históriu, za Sauber pretekali napríklad v sezóne 2018 Charles Leclerc a v rokoch 2019 až 2021 znova Kimi Räikkönen. Tu však treba pripomenúť, že od práve od roku 2018 vstúpilo do tímu Alfa Romeo a prakticky až do sezóny 2024 sa tak v oficiálnom názve tímu priezvisko Petra Saubera ani vôbec neobjavovalo.
Počas pôsobenia v F1 získal Sauber viac úspechov a hoci ani raz nedokázal jeho jazdec získať titul, tím sa dokázal presadiť v konkurencii v Pohári konštruktérov.
Najpamätnejšie momenty prišli počas spolupráce s BMW a to v rokoch 2006 až 2010. Sezóna 2007 je pritom považovaná za jednu z najlepších, keďže Robert Kubica a Nick Heidfeld pravidelne bodovali a po diskvalifikácii McLarenu v Pohári konštruktérov poskočil BMW Sauber na konečné 2. miesto s celkovým ziskom 101 bodov.
Táto dvojica pilotov pritom dokázala výrazne uspieť aj v Pohári jazdcov, keď ich predbehli iba piloti tímov Ferrari a McLaren. Heidfeld získal celkovo 61 bodov a 2 pódiové umiestnenia, Kubica skončil hneď za ním so ziskom 39 bodov.
Bodový vrchol v Pohári konštruktérov potom prišiel v roku 2008. V tejto sezóne Kubica na Veľkej cene Kanady vybojoval pre tím prvé víťazstvo a Heidfeld ho doplnil na 2. mieste. Bol to obrovský úspech, keďže to bol nielen prvý triumf pre Sauber, ale aj prvé double s motorom BMW. Celkovo získal Sauber v sezóne 135 bodov a 3. miesto.
Po odchode BMW nasledovalo obdobie s menšími úspechmi, aj keď Sauber si dokázal pripísať viacero cenných výsledkov. Výsledkovo zaujala najmä sezóna 2012, kedy dvojica Kamui Kobayashi a Sergio Pérez vybojovala pre tím 126 bodov.
Korene tímu Sauber siahajú do vytrvalostných pretekov, kde Peter Sauber položil základy pre neskoršie účinkovanie v F1. V roku 1993 sa tento tím z Hinwilu pridal k elitnému šampionátu, hoci vo Švajčiarsku boli preteky F1 oficiálne zakázané.
Počas svojej histórie Sauber spolupracoval s viacerými dodávateľmi motorov, najmä Mercedes, Ford, Petronas a vo vrcholovom období so značkou BMW.
V sezóne v roku 2007 si vďaka stabilným výsledkom a následnej diskvalifikácii McLarenu vybojoval tím 2. miesto v Pohári konštruktérov, pričom o rok neskôr Robert Kubica zvíťazil na Veľkej cene Kanady v roku 2008 a spolu s Nickom Heidfeldom získali pre tím prvé víťazstvo na Veľkej cene aj prvé double v celej histórii.
Zároveň sa v tejto sezóne Sauber umiestnil na 3. miesto a získal historicky najviac bodov v jednom ročníku. Po odchode BMW v roku 2009 sa Sauber vrátil do rúk svojho zakladateľa. Od roku 2018 funguje Sauber v partnerstve s Alfa Romeo.
Do dnešných dní ma Sauber povesť švajčiarskeho tímu, ktorý aj s menšími prostriedkami dokáže priniesť zaujímavé výsledky. Do dejín F1 sa zapísal ako jeden z najdlhšie pôsobiacich tímov bez prerušenia alebo extrémnych zmien. Navyše, ako jeden z mála dokázal dať pravidelne šancu nováčikom a talentom, ktoré potom v F1 vynikli.
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 15.04.2025