Renault je vo Formule 1 legenda, ktorej história siaha až do 70. rokov. Už vtedy bol tento tím známy pre odvážne inžinierske riešenia a prelomové technológie, ktoré pretvárali zabehnuté pravidlá hry. Francúzska stajňa sa už od svojich prvých krokov v F1 nebála výziev a postupne sa vypracoval medzi tých najlepších. Poďte ju spoznať bližšie!
Renault sa do F1 prihlásil v polovici 70. rokov, keď vedenie automobilky Renault rozhodlo, že vstúpi do sveta najrýchlejších a najvýkonnejších motorov.
V roku tak 1976 vznikol tím Renault Sport, ktorý spojila inžinierov z Viry-Châtillonu a závodný tím sídliaci v Enstone. Už o rok neskôr si prvý monopost Renaultu s označením RS 01 odkrútil premiéru F1 na Veľkej cene Británie v Silverstone.
Monopost bol revolučný tým, že v ňom automobilka použila turbomotor a práve na jej podnet sa k takémuto riešeniu pridali postupne aj ostatné tímy. Na druhú stranu, turbom poháňaný RS 01 síce priniesol vysoký výkon, no spoľahlivosť zaostávala. V rokoch 1977 a 1978 sa preto tím sústredil na stabilizáciu a vychytanie všetkých problémov.
Prelom prišiel v roku 1979 s vylepšeným modelom RS 10, keď Jean-Pierre Jabouille zvíťazil na domácej Veľkej cene Francúzska. Tento okamih potvrdil, že smerovanie k motorom s turbodúchadlom má potenciál a v podstate aj budúcnosť.
Začiatok 80. rokov bol v znamení Alaina Prosta, ktorý od 1981 postupne ťažil z evolúcie šasi RS 17 a neskôr RS 20. V rokoch 1981 až 1983 sa Renault pravidelne objavoval na pódiách, čo znamenalo v sezónach 1981 a 1982 dve tretie miesta v pohári konštruktérov a v sezóne 1983 druhé miesto. V roku 1983 získal Prost titul vicemajstra.
Ak ide o najúspešnejších jazdcov tímu Renault, ikonou prvého obdobia bol práve spomínaný Alain Prost. Už v debutovej sezóne 1981 vyhral tri veľké ceny a skončil 3. v šampionáte jazdcov. O rok neskôr umiestnenia zopakoval. Vrchol jeho krátkeho pôsobenia prišiel v 1983, keď s modelom RE30C zaknihoval celkovo až 4 víťazstvá.
Novodobú kapitolu po prestávke začal Renault písať v sezóne 2002 a o rok neskôr do jeho farieb nastúpil talentovaný španiel, Fernando Alonso.
Ten v sezónach 2005 a 2006 dosiahol 7 víťazstiev, získal dva majstrovské tituly a spoločne s tímom aj Pohár konštruktérov. Alonso svojou schopnosťou udržať výkon aj pri vysokom zaťažení upevnil pozíciu Renault na špici v tomto období v F1.
Silnú dvojicu s Alonsom vytvoril taliansky pilot Giancarlo Fisichella a to práve počas sezón 2005 a 2006. Hneď pri svojej premiére v Austrálii 2005 slávil víťazstvo a tento úspech zopakoval aj o rok neskôr v Bahrajne. Okrem toho počas týchto dvoch sezón pridal aj ďalších 7 pódiových umiestnení a tak tímu významne pomohol.
Posledným ikonickým jazdcom Renaultu bol Nico Hülkenberg. Ten pôsobil v tíme v rokoch 2017 až 2019 a v sezóne 2018, keď tím skončil 4. v Pohári konštruktérov, dosiahol 5 umiestnení v prvej šestke a výrazne pomohol k bodom pre Renault.
Ak ide o najúspešnejšie sezóny, tu dosiahol Renault zaujímavé výsledky vo všetkých obdobiach F1. Hoci začiatky boli ťažké, 80. roky priniesli ovocie.
V ročníku 1981 tím s 54 bodmi obsadil v Pohári konštruktérov tretie miesto, o rok neskôr toto umiestnenie zopakoval a bodové konto zvýšil až na 62 bodov. V tomto období zaknihoval najlepší výsledok v roku 1983, keď so 79 bodmi vystúpil na druhú priečku za Ferrari. To dosiahol najmä zásluhou legendárnych výkonov Alaina Prosta.
O viac než dve dekády neskôr prišlo vrcholné obdobie pod vedením Fernanda Alonsa. V sezóne 2005 Renault so 191 bodmi získal Pohár konštruktérov, Alonso vyhral 7 pretekov a zosadil tak z trónu neporaziteľné Ferrari a Michaela Schumachera.
O rok neskôr, v sezóne 2006, Renault s 206 bodmi znovu vyhral Pohár konštruktérov a znova aj v tejto sezóne dokázal Renault poraziť Ferrari a Alonso Schumachera. V ďalšom ročníku síce už Renault klesol v poradí tímov na tretie miesto za Ferrari a BMW Sauber, no dvojica Kovalainen a Fisichella vyjazdila pre tím celkovo 51 bodov.
V novodobej histórii posledných ročníkov zaznamenal tím najlepšie umiestnenie v roku 2018 a to 4. miesto v Pohári konštruktérov. Spolu až 122 bodov pre Renault v tomto ročníku vyjazdila dvojica pilotov Nico Hülkenberg a Carlos Sainz junior.
Renault je tím, ktorý je vo Formule 1 doslova už legendou. Hoci nemá toľko úspechov ako Ferari, Williams, Red Bull či McLaren, nemožno ho prehliadnuť.
V momente, keď na okruh v Silverstone v roku 1977 vyštartoval monopost RS 01 s prvým turbomotorom v histórii, nezmazateľne prepísal dejiny najslávnejších formulových pretekov sveta. Ako továrenský tím sa Renault do F1 zapojil v rokoch 1977 až 1985, 2002 až 2011 a 2016 až 2020. Celkovo nastúpil až v 403 pretekoch.
V nich zaznamenal 35 víťazstiev, 103 pódiových umiestnení, 51 pole positions a jeho jazdci zajazdili spolu až 33 najrýchlejších kôl. Medzi najväčšie úspechy patria určite dva po sebe idúce tituly konštruktérov v ikonických rokoch 2005 a 2006.
Práve v tomto období pridal svoje 2 jazdecké majstrovské tituly Fernanda Alonsa. Motory Renault pritom z F1 v podstate ani neodišli, agregáty tejto značky totiž žiarili v 90. rokoch aj na začiatku milénia a pre tímy Williams, Benetton aj Red Bull. V roku 2011 dodával motory aj pre tím Lotus, ktorý mal označenie Lotus Renault GP.
Renault je pritom niečo ako encyklopédia vývoja motorov. Tradícia, ktorá začala pri turbomotorovom RS 01, prešla érou V10 aj V8 a rovnako tak hybridnou érou vo Formule 1. Cesta tejto značky je tak trocha aj cestou histórie F1.
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.04.2025