Svet F1 je fascinujúci a jeho súčasťou sú príbehy rôznych stajní. Dnes sa pozrieme trocha viac na Benetton, ktorý neprišiel do kráľovskej triedy len tak náhodou. Za nablýskaným monopostom a netradičnými farbami je príbeh, v ktorom nechýbajú úspechy a zaujímavé momenty. Ako tím vznikol a na čo všetko dosiahol?
Benetton vstúpil do sveta Formuly 1 s veľkou dávkou odvahy a inovatívneho prístupu. Ešte pred oficiálnym založením tímu sa značka najprv presadila ako sponzor, čo jej pomohlo získať cenné skúsenosti a značnú viditeľnosť na tratiach.
Ambície postupom času rástli a rozhodnutie mať vlastný tím bolo krokom, ktorý mal priniesť taliansku kreativitu do najprestížnejšej automobilovej súťaže.
Prvý závod absolvoval tím na Veľkej cene Brazílie v sezóne 1986 a to s dvojicou Teo Fabi a Gerhard Berger. Hoci úvodné sezóny v F1 boli obdobím intenzívneho učenia sa a neustáleho experimentovania, Benetton čelil náročnej realite. Postupom času sa však zdokonaľoval a v sezóne 1988 už skončil celkovo na 3. mieste.
Každý pretek, každá technická úprava a každá skúsenosť z okruhu prispievali k rastu tímu. Benetton sa učil nielen to, ako zvládnuť technické nedostatky, ale aj ako sa postaviť konkurencii, ktorá už mala dlhoročné skúsenosti a tradíciu.
Atmosféra v týchto prvých rokoch však bola fantastická tímu sa podarilo upútať pozornosť fanúšikov. 3. miesto v Pohári konštruktérov zopakoval ešte aj v sezónach 1990, 1992, 1993, 1996 a 1997, vždy s inými pilotmi vo svojom portfóliu. Oficiálne ukončila stajňa svoje pôsobenie po sezóne 2001, keď sa transformovala na Renault.
Bezpochyby najväčšou ikonou, ktorá pomohla tímu Benetton napísať jednu zo svojich najúspešnejších kapitol v histórii F1, je Michael Schumacher.
Nemec sa pripojil sa k tímu v roku 1991 a už čoskoro ukázal, že má na to, aby sa stal lídrom. V roku 1994, po sérii neuveriteľne napínavých pretekov, sa mu podarilo získať svoj prvý titul šampióna, čím posunul aj Benetton na výslnie v kolotoči F1.
Úspech zopakoval aj v roku 1995, keď opäť dokázal, že je schopný vyťažiť maximum zo svojho talentu a technických možností. To ho viedlo k jeho druhému majstrovskému titulu, pričom zároveň s Johnym Herbertom ako druhým jazdcom pomohol získať Benettonu vôbec prvý titul v súťaži tímov, čiže získať Pohár konštruktérov.
Okrem Schumacherovho nepopierateľného prínosu do tímu sa do histórie tímu zapísali aj ďalšie známe mená. Spomenúť treba Nelsona Piqueta, Jeana Alesiho, Gerharda Bergera, Giancarla Fisichellu, Alexa Wurza alebo Jensona Buttona.
Väčšina jazdcov tvorila v Benettone dlhoročné dvojičky a to bol jeden z faktorov, ktoré pomohli k tímu k úspechu. Gerhard Berger a Jean Alesi spolu pretekali v rokoch 1996 a 1997, Giancarlo Fisichella a Alex Wurz v rokoch 1998 až 2000. Berger získal napríklad pre Benetton aj prvé víťazstvo a to na Veľkej cene Mexika v roku 1986.
Roky 1994 a 1995 patria medzi najúspešnejšie sezóny v histórii Benettonu, za čo mohlo spojenie talentu Michaela Schumachera a technická vyspelosť vozidiel.
V roku 1994 s modelom B194 dokázal Schumacher vyniknúť už v prvých pretekoch. Získal 8 víťazstiev z celkových 16 pretekoch a aj vďaka nim si siahol na svoj prvý svetový titul. Jeho precízna jazda na suchej ale aj mokrej trati, dravosť a k tomu výkonný monopost prispeli k tomu, že šampionát ovládol a Benetton posunul o level vyššie.
Nasledujúci rok 1995 priniesol ďalší triumf, tentoraz s modelom B195, ktorý ešte viac zdôraznil technické inovácie tímu. Schumacher vyhral až 9 z celkových 17 pretekoch, pričom ako kľúčové sa ukázali výsledky v Monaku, Silverstone a Japonsku.
V Monaku, kde každá chyba mohla znamenať stratu cenných bodov, ukázal Schumacher absolútnu precíznosť. Na trati v Silverstone a v Japonsku sa zas naplno prejavila spoľahlivosť monopostu. To všetko zabezpečilo triumf nielen pre Schumachera, ale aj pre tím Benetton, ktorý získal prvý a svoj jediný Pohár konštruktérov v histórii.
Po odchode Schumachera do Ferrari sa tím o niečo prepadol, no ešte v rokoch 1996 a 1997 dokázal konkurovať najlepším. V oboch sezónach si vyjazdil celkovo 3. priečku a 68, respektíve 67 bodov, s dvojicou pilotov Jean Alesi a Gerhard Berger.
Ak ide o zhrnutie a štatistiky na záver, najväčším triumfom tímu sú dva svetové tituly získané Michaelem Schumacherom. V sezónach 1994 a 1995 jeho zeleno-bielo-modré monoposty pravidelne bojovali o víťazstvá a celkovo zaknihovali triumf vo väčšine Veľkých cien týchto sezón. V roku 1995 dokázal Benetton získať celkovo 137 bodov.
Tento úspech jasne ukázal, že tím dokázal spojiť individuálnu brilantnosť jazdcov s precízne vypracovanou tímovou stratégiou a technickou vyspelosťou.
Celkové štatistiky Benettonu počas jeho histórie hovoria jasnou rečou. Tím si pripísal 27 víťazstiev a ďalších 80 pódiových umiestnení z celkovo 260 štartov. Získal tiež 15 pole positions a jeho jazdci zajazdili až 36 krát najrýchlejšie kolo.
Počas svojej existencie využíval tím motory od štyroch dodávateľov a to Ford, Renault, BMW a Playlife. Hoci prvé sezóny boli sprevádzané mnohými technickými problémami a vypadnutiami, od roku 1988 si už držal stabilné výkony. Pravidelne sa umiestňoval v poradí stajní na 3 až 5 mieste, poslednú sezónu zakončil na 7. mieste.
Zaujímavosťou je, že cesta tímu začínala ako sponzorská spolupráca a až neskôr sa premenil na samostatnú stajňu. Na záver potom prišlo k jeho transformácii na tím Renault, ktorý dal svetu také mená ako Fernando Alonso či Nelson Piquet junior.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.03.2025