Keď sa povie meno Emerson Fittipaldi, každému fanúšikovi by sa mala v hlave vybaviť zlatá éra F1 v 70. rokoch. Brazílčan s nezameniteľným štýlom jazdy a veľkým talentom patril medzi tých, ktorí ukázali svetu, že skvelí piloti neprichádzajú len z Európy. Ako vstúpil do Formuly 1, čo dosiahol a prečo je legendou? Čítajte!
(Zdroj: depositphotos.com)
Emerson Fittipaldi sa narodil 12. decembra 1946 v brazílskom veľkomeste Sao Paulo a už od narodenia mal k rýchlosti veľmi blízko, doslova ju mal v krvi. Vyrastal totiž v rodine, kde sa motoristický šport nielen sledoval, ale aj aktívne žil.
Jeho otec, Wilson Fittipaldi, bol známy motoristický novinár, promotér pretekov a tiež pretekár. Emersonov starší brat, Wilson Jr. sa vydal na profesionálnu pretekársku dráhu. Emerson tak vyrastal v prostredí, kde sa namiesto rozprávok pred spaním hovorilo o pretekoch alebo o technických úpravách motorov.
Už ako tínedžer mal teda jasno a nechce byť len divákom. Začínal na motorkách, kde nielen pretekal, ale dokonca staval vlastné stroje z dostupných dielov.
S bratom mali malú dielňu, kde motokáry testovali a ladili, aby boli na trati ešte rýchlejšie. To sa ukázalo v roku 1965, kedy sa s takouto motokárou stal dokonca majstrom Sao Paula. Pri motokárach ale neostali a prešli do sveta formúl. V roku 1967 si postavili vlastnú a postupne tak Emerson prešiel do Formuly Vee, kde okamžite zaujal.
V roku 1969 sa Fittipaldi rozhodol odísť do Európy. Zúčastnil sa na pretekoch v triede Ford, kde získal 3 víťazstvá. Ešte v ten istý rok usadol aj Lotusu vo Formule 3, kde v britskej sérii dominoval. Presunul sa tak do Formuly 2, ale tam dlho nezostal.
S výbornými výsledkami vo Formule Ford, Formule 3 aj Formule 2 si ho všimol šéf Lotusu Colin Chapman. Všetko sa zrýchlilo po tragickej smrti Jochena Rindta, tím Lotus potreboval jazdca a Emerson dostal príležitosť. Výsledok? Nesklamal!
Už vo svojom druhom štarte získal 4. miesto a neskôr zvíťazil na Veľkej Cene USA. Celkovo v prvej sezóne získal 12 bodov a obsadil konečné 10. miesto.
Druhá sezóna bola ako na hojdačke. Lotus v nej viac experimentoval a Emerson Fittipaldi naďalej zbieral skúsenosti a jazdil stabilne. Získal 16 bodov a 6. miesto. Už o rok sa všetko malo zmeniť, pretože v sezóne 1972 konečne trafil Lotus víťazné nastavenie. Model 72D bol rýchly, spoľahlivý a Emerson za jeho volantom dominoval.
Vyhral 5 veľkých cien a s prehľadom získal svoj prvý titul majstra sveta so 61 bodmi. Stalo sa tak už vo veku 25 rokov, čím sa stal najmladším šampiónom v histórii Formule 1. O rok neskôr síce nastúpil s cieľom titul obájiť, no nepodarilo sa to.
Fittipaldi bojoval o titul, no tím čelil konkurencii a pribudlo aj interné napätia po príchode Ronnieho Petersona. Emerson napokon skončil na 2. mieste v šampionáte a získal 55 bodov. Atmosféra v Lotuse sa zmenila a tak Emerson cítil, že potrebuje nový impulz. Ukázalo sa, že by ním mohol byť odchod do McLarenu.
(Zdroj: depositphotos.com)
Po napätej sezóne 1973 v Lotuse sa teda Emerson rozhodol prestúpiť do a hoci tým mnohých prekvapil, ukázalo sa, že bolo to správne rozhodnutie.
Už v roku 1974 viedol tím k titulu s 3 víťazstvami a stabilnými výkonmi porazil Ferrari a získal v poradí svoj 2. majstrovský titul a stačilo mu na to iba 55 bodov. K 3 víťazstvám pridal 4 pódiové umiestnenia a to sa ukázalo ako kľúčové.
O rok neskôr, znova vo farbách McLarenu, bojoval Fittipaldi znova o titul. V tomto ročníku však bolo silnejšie Ferrari a vtedy už legendárny Niki Lauda. Napriek 2 víťazstvám a až 4. druhým miestam Emerson tentokrát už neuspel a so ziskom 45 bodov skončil v celkovom poradí na 2. Mieste. Pridal tak svoj druhý titul vicemajstra.
Po sezóne prišlo rozhodnutie, ktoré šokovalo celý svet F1. Fittipaldi opustil McLaren a pripojil sa k rodinnému projektu s bratom Wilsonom. Výsledkom bol nový tím Fittipaldi Automotive, známy aj pod označením Copersucar-Fittipaldi.
Sezóna 1976 však ukázala, aké ťažké je vybudovať vlastný tím. Auto nebolo dostatočne konkurencieschopné, výsledky boli omnoho slabšie, ako Fittipaldi čakal a tak sezónu ukončil iba s 3 bodmi na celkovo 17. mieste. Ani v nasledujúcich sezónach 1977 až 1980 sa to nezlepšilo a tak v roku 1980 Emerson ukončil kariéru v F1.
Po siedmich sezónach, ktoré ho preslávili, ale aj ďalších, kde bojoval s vlastným tímom, zostal Fittipaldi zapísaný medzi najvýraznejšie postavy kráľovského motoršportu. Jeho kariéra bola príbehom o odvahe, talente aj vízii. Po rokoch medzi elitou a nevydarenom pôsobení vo vlastnom tíme však už potreboval pauzu.
S pretekaním ale úplne Emerson ešte neskončil. V 80. rokoch sa objavil americkej sérii IndyCar a dvakrát vyhral legendárne preteky Indianapolis 500, konkrétne v rokoch 1989 a 1993. Stal sa tak rešpektovanou postavou aj za oceánom.
Jazdeckú kariéru ukončil Emerson po vážnej nehode v Michigane v roku 1996. O rok neskôr prežil aj pád lietadla v brazílskych močiaroch a to už bolo znamenie.
To, že sa Fittipaldi stal legendou, sa potvrdilo v roku 2001. Práve vtedy bol uvedený do americkej motoristickej Siene slávy. V rámci Formuly 1 absolvoval 149 Veľkých cien, získal 14 víťazstiev, 35 pódií, 6 pole positions a nazbieral dokopy 281 bodov. Je dvojnásobným majstrom sveta a rovnako tak dvojnásobným vicemajstrom.
Dnes už žije pokojným životom, no úplne mimo diania nie je. Občas sa objaví na pretekárskych podujatiach, venuje sa rodine, mladším jazdcom a rôznym motoristickým projektom. Jeho synovia a vnuci však naďalej pokračujú v rodinnej tradícii.
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025