Leto je ideálnym obdobím na výlety, dovolenky aj jazdenie bez stresu. Ak však jazdíte na elektromobile, určite už viete, že každé ročné obdobie má svoje špecifiká. Pokiaľ naopak ešte len kúpu elektromobilu zvažujete, nasledujúce riadky pre vás môžu byť prípravou na leto. Čo teda od elektromobilu a čakať a na čo sa pripraviť?
(Zdroj: depositphotos.com)
V lete jazdí väčšina áut efektívnejšie so spaľovacím motorom efektívnejšie, najmä pre rýchlejšie zohriatie motora, čo ovplyvní výkon aj spotrebu.
V prípade elektromobilu je ale situácia odlišná. Batéria v ňom má totiž ideálny výkon pri teplote okolo 20 až 30 °C, takže ak sa zahreje nad 40 °C, auto obmedzuje výkon a spúšťa aktívne chladenie, čo spotrebúva energiu a znižuje dojazd.
Pri rýchlom nabíjaní, najmä systémom DC nad 100 kW, môže teplo spomaliť proces až o 30 až 50 %, pretože systém znižuje príkon, aby batériu chránil. To má samozrejme vplyv na dojazd práve v lete. Veľkým rozdielom je aj klimatizácia. Kým v spaľováku ide takmer zadarmo, v elektromobile si vezme 1 až 2 kWh za hodinu.
Iné je správanie aj v prípade ukončenia jazdy, kedy sa elektromobil ešte chladí, najmä vtedy, ak ste jazdili akčne. Podobne je to aj v situácii, ak ste ukončili rýchle nabíjanie. Niektoré modely môžu z batérie odoberať energiu aj po vypnutí.
Aby ste znížili straty, parkujte v tieni, udržujte batériu aspoň na 30 % a ak je to možné, zvoľte režim pasívneho vetrania. Teplo v lete ovplyvňuje aj pneumatiky. Vyššia teplota zvyšuje tlak, čo síce znižuje valivý odpor, ale môže dlhodobo ovplyvniť opotrebenie pneumatík a urýchliť zníženie ich dezénu. To sa vzápätí prejaví aj na spotrebe.
Veľkým otáznikom je v prípade elektromobilu používanie klimatizácie. Kým v spaľovacom aute ide klimatizácia prakticky zadarmo, najmä pri väčších objemoch motorov, v elektromobile čerpá energiu priamo z jeho batérie.
Tým výrazne ovplyvňuje dojazd a bežná spotreba klimatizácie sa pohybuje okolo 1 až 2 kWh za hodinu jazdy. Ak má elektromobil priemernú spotrebu okolo 15 kWh na 100 km, klimatizácia môže zvýšiť spotrebu až o 15 %. V extrémnych prípadoch, napríklad vo veľmi vyhriatej kabíne môže byť spotreba dokonca ešte vyššia.
Efektívnym riešením je predklimatizovanie, čiže spustenie klimatizácie ešte počas nabíjania, keď je auto pripojené k sieti. Ideálne teda ešte doma.
Zásadné je nastaviť teplotu čo najefektívnejšie, čiže tak, aby nebol príliš veľký rozdiel medzi teplotou vonku a vo vnútri vozidla. Či bude vo vnútri auta 20 °C alebo 24 °C, rozdiel pre komfort je minimálny, no pre spotrebu významný. Pomôcť vám môže aj cirkulácia vzduchu, ktorá znižuje potrebu chladenia teplého vzduchu zvonku.
Ak stojíte v aute so zapnutou klímou, počítajte so stratou 1 kWh každých 30 až 40 minút, čiže cca 5 až 7 % batérie len za státie. V lete vám môžu pomôcť s teplotou aj zatmavené sklá, rolety, parkovanie v tieni či jednoduché vetranie pred jazdou.
(Zdroj: depositphotos.com)
Horúčavy netrápia len autá ako také, ale aj batérie. Nabíjanie elektromobilu v teple má špecifiká, ktoré môžu ovplyvniť rýchlosť aj životnosť batérie.
Najväčší problém nastáva pri rýchlom DC nabíjaní v horúčave. Keď je batéria po jazde zahriata a vonku je cez 30 °C, systém si často sám zníži výkon, aby sa neprehriala. Z bežných 125 kW môže ísť nabíjanie na 60 až 80 kW, niekedy aj menej. Nabíjajte preto radšej skôr, už pri 20 až 40 %, keď je batéria chladnejšia a výkon vyšší.
Dôležité je aj správne načasovanie. Vyhnite sa hlavne priamemu slnku, ideálne je nabíjať skoro ráno, večer alebo v tieni. Po rýchlejšej jazde doprajte autu pár minút pauzy, aby sa batéria trochu ochladila pred pripojením na nabíjačku.
Pri AC nabíjaní je situácia o niečo lepšia, no aj tu platí, že vysoká vonkajšia teplota môže predĺžiť nabíjací čas, lebo chladiaci systém pracuje intenzívnejšie. Dobrou praxou je nabíjať v čase, keď je vonku chladno, teda skoré ráno či noc. Výhodou je aj to, že auto môže počas nabíjania predklimatizovať kabínu, čo ušetrí dojazd.
No a čomu sa určite vyhnúť? Vysoký stav nabitia a teplo spolu zvyšujú záťaž pre batériu a môžu zrýchliť jej degradáciu. Ideálne je v lete držať batériu medzi 20 až 80 % na bežné jazdenie a na 100 % ju nabíjať len vtedy, keď to naozaj treba.
Napriek všetkým špecifikám platí, že v lete majú elektromobily nižšiu spotrebu batérie, než v zime. Treba ale myslieť aj na pár vecí, ktoré sú v lete inak.
Prvou z nich je tepelné zaťaženie brzdového systému. Keďže elektromobil väčšinu spomaľovania zvláda rekuperáciou, klasické brzdy sa používajú menej a môžu kvôli tomu v horúčavách hrdzavieť. Pomáha občasné silnejšie brzdenie alebo prejsť pár kilometrov s vypnutou rekuperáciou, aby sa brzdový systém trocha oživil.
Kvôli teplu a váhe auta trpia aj pneumatiky. Tlak v nich prirodzene rastie približne o 0,3 baru počas jazdy. Vysoký tlak znižuje komfort, môže zhoršiť priľnavosť a urýchliť opotrebovanie. Oplatí sa preto v lete tlak kontrolovať častejšie ako zvyčajne.
Aj chladenie pohonnej jednotky a výkonovej elektroniky, napríklad meniča, hrá v letnom období väčšiu rolu. Pri športovej jazde alebo dlhom stúpaní do horských oblastí sa môže elektromobil dočasne obmedziť, aby predišiel prehriatiu. Pokiaľ zaregistrujete pokles výkonu, nie je to chyba, napríklad ak máte jazdený elektromobil.
Čistota karosérie a hlavne chladiacich otvorov má v lete väčší tiež o niečo význam. Práve chladiace okruhy a výparníky klimatizácie sa v horúcom počasí rýchlejšie zanášajú a preto odporúčame ich v lete minimálne raz poriadne prečistiť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 16.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 18.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 17.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 17.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 17.07.2025