Run flat pneumatiky sú špeciálne navrhnuté pneumatiky, ktoré umožňujú pokračovať v jazde aj po defekte. Ide o technológiu, ktorá poskytuje vodičom väčšiu bezpečnosť, pretože eliminuje potrebu okamžitej výmeny na nebezpečných miestach.
Konštrukcia run flat pneumatík je výrazne odlišná od tradičných pneumatík. Kľúčovým prvkom je zosilnená bočná stena, ktorá je schopná podporovať váhu vozidla aj po strate tlaku. Tieto zosilnené bočné steny sú vyrobené z vysoko odolných materiálov, ktoré zabezpečujú stabilitu a kontrolu nad vozidlom aj pri zníženom tlaku vzduchu.
Pneumatiky môžu obsahovať aj vnútorné výstuže, ktoré dodatočne posilňujú štruktúru pneumatiky a rovnako tak zvyšujú jej schopnosť udržať tvar a stabilitu.
Tieto pneumatiky často obsahujú aj tepelne odolné gumové zmesi a spomínané vnútorné výstuže, ktoré zvyšujú ich odolnosť. Zvyčajne sú vybavené aj systémom na monitorovanie tlaku, ktorý informuje vodiča o poklese tlaku a teda o núdzovom dojazde.
Run Flat pneumatiky predstavujú významný pokrok v oblasti automobilovej bezpečnosti. Ich špeciálna konštrukcia umožňujú vodičom pokračovať v jazde aj po defekte či poškodení, pričom autá vybavené týmito pneumatikami nepotrebujú maž rezervu. Ich vyššia cena pritom zohľadňuje práve pohodlie dojazdu bez nutnosti výmeny na mieste.
Run flat pneumatiky sú navrhnuté tak, aby umožnili vodičom pokračovať v jazde aj po defekte alebo úplnej strate tlaku vzduchu. Tento inovatívny typ pneumatík je vybavený zosilnenými bočnými stenami, ktoré dokážu podporovať váhu vozidla aj bez vzduchu, čo výrazne zvyšuje bezpečnosť vodiča v prípade nečakaných situácií.
Keď dostanete defekt a máte obuté run flat pneumatiky, nemusíte okamžite zastaviť na krajnici a meniť pneumatiku. Tieto pneumatiky sú navrhnuté tak, aby umožňovali jazdu do vzdialenosti 80 až 100 kilometrov a to pri rýchlosti do 80 km/h.
Dojazdová vzdialenosť závisí od poškodenia, pneumatiky aj spôsobu jazdy, no vždy poskytne dostatok času na bezpečný dojazd do pneuservisu alebo domov.
Počas jazdy na run flat pneumatikách s defektom je dôležité udržiavať kontrolovanú rýchlosť a vyhýbať sa náhlym manévrom, ktoré by mohli zhoršiť stav pneumatiky. Zosilnené bočné steny zabezpečujú stabilitu a kontrolu nad vozidlom, avšak opatrná jazda je nevyhnutná na to, aby sa predišlo ďalšiemu poškodeniu pneumatiky alebo aj disku.
Keď dorazíte do pneuservisu alebo domov, treba nechať run flat pneumatiku skontrolovať odborníkovi. Ten posúdi jej stav a rozhodne, či je potrebné pneumatiku opraviť alebo vymeniť za novú. Všetko závisí od typu defektu či jej poškodenia.
Ak ide o štandardné pneumatiky, ktoré sa nachádzajú na väčšine osobných automobilov, ich konštrukcia pozostáva z viacerých vrstiev gumy, textilu a oceľových drôtov. To všetko spolu tvorí pevný a pružný celok, no iba vtedy, ak je pneumatika v 100 % stave. Vtedy vie zabezpečiť optimálnu trakciu, komfort a bezpečnosť pri jazde.
Problémom je, ak príde k jej poškodeniu, prerazeniu alebo zničeniu. Keď dostanete defekt s klasickou pneumatikou, prvým krokom je bezpečne zastaviť na krajnici. Zapnite výstražné svetlá, použite výstražný trojuholník a oblečte si reflexnú vestu.
Potom skontrolujte stav pneumatiky a rozhodnite, či je možné ju opraviť alebo vymeniť. Ak je defekt malý a máte k dispozícii príručnú sadu na opravu defektu, môžete sa pokúsiť pneumatiku opraviť na mieste. Sady zvyčajne obsahujú lepidlo a záplaty, ktoré môžu dočasne utesniť malý defekt a umožnia pokračovať v jazde na krátku vzdialenosť.
V prípade väčšieho poškodenia môžete skúsiť použiť špeciálnu záplatu v spreji, ktorá sa aplikuje cez štandardný ventil. Pokiaľ je poškodenie ešte vážnejšie, na poškodenej pneumatike už nikam nechoďte a vymeňte ju za rezervnú pneumatiku.
Väčšina áut je vybavená rezervnou pneumatikou, zdvihákom a kľúčom na kolesá v batožinovom priestore. Táto pneumatika však má obmedzenú rýchlosť a dojazd.
Udržiavanie optimálneho tlaku v pneumatikách je jedným z najdôležitejších aspektov prevencie defektov a či prerazenia pneumatiky o obrubník. Pravidelné kontrolovanie tlaku v pneumatikách by preto malo byť súčasťou bežnej údržby.
Správne nafúkané pneumatiky zaisťujú lepšiu trakciu, efektívnejšiu spotrebu paliva a rovnomerné opotrebovanie. Naopak, prehustené pneumatiky vedú k zvýšenému riziku defektov, zhoršenej ovládateľnosti vozidla a opotrebovaniu. Druhou vecou, ktorú môžete v rámci prevencie spraviť, je mať pri sebe potrebné náradie.
Jedným z praktických riešení pre prvú pomoc pri defekte je napríklad táto Osram sada ORSK4 Tyreseal Kit. Tá obsahuje kompresor, ktorý umožňuje rýchle nafúkanie pneumatiky, ale aj opravárenský gél, ktorý dočasne utesní defekt do 6 mm.
Kompresor je kompaktný a ľahko použiteľný, čo znamená, že ho môžete jednoducho prevážať v kufri auta a použiť kedykoľvek potrebujete. Použitie sady je otázkou pár minút. Najprv aplikujete opravárenský gél do pneumatiky cez ventil a potom pomocou kompresora nafúkate pneumatiku, čo vám umožní pokračovať v jazde.
Byť pripravený znamená ušetriť si v prípade defektu či poškodenia pneumatiky čas, energiu aj nervy. To isté platí aj pre používanie run flat pneumatík.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024