To, či dostanete defekt, sa zdá byť vecou náhody, no tak tomu nie j. Existujú totiž faktory, ktoré jeho pravdepodobnosť zvyšujú aj také, ktoré znižujú.
Prvým je nesprávny tlak v pneumatikách. Platí pritom, že problémom nie je len vysoký, ale aj nízky tlak, oboje môže viesť k nerovnomernému opotrebeniu, čo zvyšuje riziko defektu. Nízky tlak zvyšuje trenie a teplotu, vysoký zas tvrdosť pneumatiky.
Druhý a nemenej významný faktor je opotrebenie alebo predošlé poškodenie pneumatiky, aj keď by bolo menej závažné. V oboch prípadoch je pneumatika náchylnejšia na prasknutie. Práve preto je dobré pravidelne kontrolovať jej dezén a povrch. Významný vplyv má aj vek, staršie pneumatiky sú krehkejšie a viac náchylnejšie na defekt.
Problémom môžu byť aj nesprávne vyváženie alebo zarovnanie diskov s pneumatikami. Aj v tomto prípade zvyšuje riziko vzniku defektu nerovnomerné opotrebenie plášťa. V spojení s vyšším vekom pneumatiky je pravdepodobnosť ešte vyššia!
Poslednými dvoma faktormi sú vysoké teploty okolia v lete alebo príliš nízke teploty v zime a samozrejme poškodenie pneumatiky priamo na ceste. Môže ísť o dôsledok nejakých jám, výtlkov, hrbov alebo typického „nabehnutia“ na obrubník. Práve príliš agresívna jazda, nepozornosť v meste aj prejazd zákrutami sú najviac rizikové.
Menší defekt spôsobený nejakým ostrým predmetom alebo vznikom drobnej trhliny sa dá opraviť bez väčších problémov na mieste cez špeciálnu sadu.
V tomto mieste máte na výber dva druhy sád s rôznym mechanizmom opravy. Prvou je klasický opravný sprej na defekty, ktorý funguje ako špeciálna pumpa a utesňuje pneumatiku po celom jej vnútornom povrchu. Sprej sa aplikuje cez ventil určený na dotlakovanie vzduchu a utesní otvor po defekte zvnútra špeciálnu latexovou textúrou.
Plusom tohto riešenia je, že nepotrebujete mať so sebou žiadne náradie, nemusíte koleso vymieňať za rezervné, nepotrebujete koleso nanovo vyvažovať a nemusíte ani nijako manipulovať s autom. Nemanipulujete ani so samotným kolesom.
Nevýhodou riešenia je, že pri niektorých veľkostiach pneumatík už nie je bežný sprej použiteľný a musíte kúpiť špeciálny prípravok. Druhým druhom je príručná sada na opravu defektu s mechanickým náradím. V tomto prípade musíte nájsť miesto defektu, následne ho prevŕtaním zväčšiť, vyplniť špeciálnou tyčinkou a zalepiť.
V jednom aj druhom prípade by ste po takejto oprave na mieste mali navštíviť profesionálny pneuservis. Vďaka nej to bude možné bez odťahu. Tam vám defekt riadne opravia a to bez ohľadu na to, aký bol spôsob opravy alebo aký bol rozsah poškodenia.
Kým v predošlom prípade budete musieť opravené koleso dofúkať, takže by ste so sebou mali mať aj príručný kompresor, druhou možnosťou je jeho výmena.
Tú budete musieť realizovať v prípade, ak je defekt neopraviteľný sprejom alebo ak prišlo k prerazeniu pneumatiky či poškodeniu disku. K výmene potrebujete mať nielen rezervné koleso, ale aj hever, čiže zdvihák na auto, a kľúč na skrutky.
Pri výmene treba v prvom rade dbať na bezpečnosť a preto zaparkujte na pevnom a rovnom povrchu ďaleko od premávky. Zapnite výstražné svetlá, použite ručnú brzdu a ak máte manuálnu prevodovku, zaraďte prvú rýchlosť, ak automatickú, nastavte parkovaciu pozíciu. Potom si pripravte rezervné koleso a vyššie spomínané náradie.
Skôr, ako zdvihnete auto, uvoľnite skrutky kolesa použitím kľúča. Neodskrutkujte ich však celé. Následne umiestnite hever pod vozidlo v blízkosti kolesa s defektom a to na miesto na to určené. Pomaly zdvíhajte auto a dbajte pritom na jeho stabilitu.
Následne úplne odstráňte skrutky a odmontujte celé koleso. Odložte ho bokom a namontujte na os kolesa rezervu, ktorý ručne upevníte skrutkami tak, ako sa bude dať. Spustite vozidlo a skrutky na kolese dotiahnite pomocou kľúča, ideálne momentového. Zbaľte do auta poškodené koleso, hever, kľúč a odstráňte výstražný trojuholník.
To, že sa aj vám môže stať na aute defekt, je niečo, na čo treba myslieť vopred. Po ruke je dobré mať spomínané nástroje a náradie, rezervené koleso v aute natlakované na správne hodnoty a celú povinnú výbavu, vrátane reflexnej vesty a trojuholníka.
Môžete však spraviť aj niekoľko preventívnych opatrení, vďaka ktorým minimalizujete to, že defekt vôbec dostanete. Tým najjednoduchším je pravidelná kontrola tlaku vzduchu vo všetkých pneumatikách a to aspoň raz mesačne alebo pred dlhšou cestou. Riaďte sa vždy tým, čo je uvedené v manuáli od auta a podľa odporúčaní výrobcu.
Dôležitá je aj vizuálna kontrola pneumatík. Detailne si prezrite ich vonkajší plášť, všímajte si prítomnosť prasklín, priehlbín, výstupkov a iných poškodení.
Rovnako tak sledujte dezén, či už jeho opotrebenie alebo prítomnosť nejakých predmetov, najmä kamienkov. Nevyhovujúci alebo málo hlboký dezén nielenže zvyšuje riziko defektu, ale aj znižuje priľnavosť pneumatiky a predlžuje brzdnú dráhu.
Nezabúdajte tiež na výmenu pneumatík a to nielen, ak sú nejako poškodené. Spravidla by ste tak mali robiť každých 5 rokov kvôli starnutiu materiálu. Pravidelne kontrolujte aj ich vyváženie a snažte sa dodržiavať aj ich maximálne hmotnostné zaťaženie. Pochopiteľne, najlepšou prevenciou sú technicky opatrná jazda a predvídanie.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024