Automatická prevodovka sa používa v autách čoraz viac a od tej manuálnej líši tým, že za vás vykonáva prácu spojenú so zmenou prevodových stupňov.
Princíp fungovania je jednoduchý, ale efektívny. Automat využíva hydrodynamický menič, ktorý prenáša silu z motora na kolesá cez tekutinu, pričom plynulo prispôsobuje prevodové stupne podľa aktuálnej rýchlosti auta a okolitých podmienok.
Automatické prevodovky sa prvýkrát objavili už v 30. rokoch minulého storočia a odvtedy sa ich technológia vylepšuje. Podľa mechanizmu účinku poznáme niekoľko druhov automatických prevodoviek. Základným je klasická automatická prevodovka je využíva tekutinu na prenos sily, no má mierne vyššiu spotrebu paliva.
Dvojspojková prevodovka, známa napríklad pod názvom DSG, pracuje už s dvoma spojkami. Tie sa striedajú pri radení stupňov, čo zabezpečuje rýchlejšie a plynulejšie radenie bez trhania. Je ideálna pre tých, ktorí hľadajú športovejší pocit aj komfort.
Robotická prevodovka kombinuje prvky manuálnej a automatickej. Je efektívna a cenovo dostupná, no preradenie prevodu cítiť. Veľmi plynulá je CVT bezstupňová prevodovka, ktorá funguje na princípe plynule meniteľného prevodu, takže nemá klasické stupne. Niekomu však môže vadiť práve absencia pocitu preradenia stupňa.
Jazda s automatom je jednoduchšia, ale má svoje pravidlá. Keď štartujete, vždy sa uistite, že máte zaradenú polohu P, čiže Park, alebo N, čiže Neutral. Keď sa chystáte ísť, zatlačte brzdu, zaraďte polohu D, čiže Drive, a pomaly pustite brzdu. Automat zaradí prvý stupeň a vy sta pohnete a takto bude za vás radiť stupne aj pri ďalšej jazde.
Pri parkovaní, najmä v kopci, treba tiež dodržiavať pravidlá. Keď zastavíte, najskôr zatlačte na brzdový pedál a potom zapnite parkovaciu brzdu. Až keď máte ručnú brzdu aktívnu, môžete zaradiť P. Takto znížite tlak na parkovací mechanizmus.
Pri parkovaní si dajte pozor na časté prehadzovanie medzi polohami D a R bez úplného zastavenia, čo vedie k opotrebovaniu prevodových mechanizmov.
Okrem toho, ak stojíte dlhšie na mieste, je lepšie prepnúť na Neutral, aby ste znížili zaťaženie prevodovky, najmä ak máte automat bez funkcie štart-stop. Pozor si treba dať aj na držanie nohy na brzdovom pedáli pri státí autá v zaradenom stupni Drive.
Dôvod? Tento zvyk spôsobuje zbytočné zahrievanie prevodovky, čo môže viesť k problémom pri dlhodobom používaní. Ak ide o kopce, tu radšej využívajte ručnú brzdu, ktorá prevodovku odľahčí. Pri nesprávnom zastavení v kopci, ak zastavíte auto a vypnete ho na polohe D, môže prevodovka pri opätovnom naštartovaní hlásiť chybu.
Chcete, aby vám váš automat bez problémov slúžil aj 300 tisíc kilometrov či viac? Tak potom mu doprajte správnu starostlivosť a pravidelnú údržbu.
Základom je pravidelný výmena oleja. v automatickej prevodovke slúži na mazanie, chladenie a znižovanie trenia medzi pohyblivými dielmi. Postupom času sa olej znečistí či opotrebuje a stráca svoje vlastnosti. Výmena oleja sa preto odporúča vykonávať každých 60.000 až 100.000 kilometrov, presný interval získate od výrobcu vozidla.
V prípade, že často jazdíte v náročných podmienkach, ako je mestská premávka s častým zastavovaním, prudké kopce alebo s ťažším nákladom, je lepšie meniť olej aj častejšie, napríklad každých 40.000, maximálne 50.000 kilometrov.
K dlhšej životnosti a lepšej prevádzke prevodovky prispievajú aj kvalitné prísady do jej oleja. Tie zvyšujú ochranu pred opotrebovaním a pomáhajú pri chladení, na druhú stranu, používajte ich len po konzultácii s odborníkom, aby ste predišli nekompatibilite s pôvodným olejom. No a zabúdať netreba ani na pravidelné čistenie prevodovky.
Čistenie by malo prebiehať ideálne pri výmene oleja, kedy by sa okrem nej mal vykonať aj preplach prevodovky. Takto sa odstránia nečistoty a usadeniny, ktoré by mohli znečistiť nový olej a skrátiť jeho životnosť. Nie každý servis to však robí.
Automatická prevodovka prináša síce mnoho výhod, ale ako každý zložitý mechanizmus, aj ona má svoje slabiny a možné problematické miesta.
Najčastejšími problémami sú prehrievanie, únik oleja, elektronické chyby a opotrebovanie spojky či dvojspojky. Tieto problémy bývajú spôsobené nedostatočnou údržbou, ale aj dlhodobým používaním bez kontroly oleja a mechaniky.
Prehrievanie je najčastejšie dôsledkom nedostatku alebo opotrebovania oleja. Keď sa olej stráca mazacie vlastnosti, dochádza k zvýšenému treniu a poškodeniu komponentov. Pravidelná výmena oleja v prevodovke je preto najlepšia prevencia, no ak ju budete ignorovať, oprava komponentov môže stáť aj viac ako 1.000 €.
Ak ide o únik oleja, ten býva spôsobený opotrebovanými tesneniami alebo uvoľnenými skrutkami. Riešenie je relatívne jednoduché a to výmena tesnení, ktorá stojí niekoľko stoviek €. Ak to zanedbáte, problém sa zhorší a náklady stúpnu viac.
Pri moderných automatoch sú naopak najčastejšie elektronické problémy. Oprava elektroniky, napríklad resetovanie riadiacej jednotky, stojí približne 100 až 400 €, no ak treba jej výmenu, tam sú náklady až do 1.000 €. Pokiaľ ide o opotrebovanie spojky, najmä dvojspojkových prevodovkách, tu stojí výmena celého dielu až do 1.500 €.
zakúpené na filtreaoleje.sk 18.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 18.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 18.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 18.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 18.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024