Medzi technické kvapaliny, ktoré majú v aute nenahraditeľný význam, patrí aj olej do prevodovky. Oproti tomu motorovému ho však väčšina bežných motoristov príliš nepozná a nerieši a to aj preto, že výrobca naň príliš často neupozorňuje.
Olej v prevodovke však plní niekoľko kľúčových funkcií, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie prevodovky a to tak manuálnej, ako aj automatickej.
V prvom rade ide, ako to už pri olejoch býva, o mazanie. Prevodovka je mechanicky veľmi zložitý komponent a olej je nevyhnutný na mazanie jej súčiastok, najmä ako sú prevodové zuby, ložiská a guferá. Toto mazanie minimalizuje trenie a opotrebovanie, čo podporuje funkciu prevodovky a v neposlednom rade predĺži jej životnosť.
Olej pomáha aj s chladením prevodovky a odvádza teplo vzniknuté trením a prevádzkou. To je dôležité, aby sa zabránilo prehriatiu prevodovky. Rovnako tak chráni kovové súčiastky prevodovky pred koróziou a vytvára film odolný voči vlhkosti.
V neposlednom rade je olej dôležitý aj pre prevod a prenášanie krútiaceho momentu. Umožňuje tak plynulý a efektívny prenos krútiaceho momentu od motora k pohonnej sústave a celkovo podporuje fungovanie prevodového systému. Všetky tieto funkcie platia bez ohľadu na to, či máte v aute manuálnu alebo automatickú prevodovku.
Pri výbere oleja do prevodovky je dôležité zvážiť viacero kľúčových vlastností a parametrov. Spoľahnúť sa môžete na odporúčania od výrobcu vozidla, ktoré nájdete v príručnej knižke, ale dôležité je vziať do úvahy aj iné kritéria a technické parametre.
Tým najdôležitejším je viskozita oleja. Ide o vyjadrenie miery, ako rýchlo sa olej rozteká. V prevodovke je potrebné vybrať olej s správnou viskozitou pre dané prevodové systémy a podmienky prevádzky vozidla, pričom na rozdiel od motorového oleja má ten prevodový viac tried. Niektoré typy olejov sú potom určené špeciálne na zimu.
Druhým kritériom je typ oleja podľa zloženia. Tu je situácia podobná, ako pri motorových olejoch, na výber je minerálny, synteticky a polosyntetický olej.
Medzi ďalšie kritéria patria odolnosť voči tepelnému rozkladu, čo je obzvlášť dôležité pre prevodovky s vyššou záťažou, dostatočná ochrana proti korózii a tvorby usadenín v prevodovke a kompatibilita s tesneniami a inými materiálmi. Väčšina kvalitnejších olejov do prevodovky, vrátane tých do tej manuálnej, toto spĺňa.
Pri výbere oleja je vždy najlepšie kúpiť taký typ, ktorý je vhodný pre konkrétnu značku alebo konkrétny model. Niektoré značky, ako napríklad BMW či Volkswagen, majú vlastnú produktovú líniu, iné sa spoliehajú priamo na výrobcov olejov.
Olej v manuálnej prevodovke má podobný význam ako v automatickej prevodovke, aj keď niektoré funkcie môžu byť mierne odlišné. V prvom rade je určený na premazanie pohyblivých častí a minimalizáciu ich trenia a opotrebenia.
Čím viac prevodov a zložitejší mechanizmus manuálna prevodovka má, tým kvalitnejší olej bude potrebovať. Všeobecne však platí, že sa odporúča meniť olej v manuálnej prevodovke po prejdení 100.000 km. Pre letné oleje vyberajte viskozity tried 90, 140 a 250, pre zimné 75W, 80W alebo 85 W. Niektoré oleje sú určené aj pre ťažšie podmienky.
Ak ide o automatické prevodovky, tu by mala byť frekvencia výmeny o niečo častejšia, obvykle každých 40.000 až 60.000 km alebo každé 3 roky.
V automatickej prevodovke má olej ešte dôležitejšie funkcie a to najmä pre mazanie všetkých častí, zníženie opotrebenia tých pohyblivých a dostatočné ochladenie prevodovky. Práve tá automatická totiž vytvára v dôsledku trenia veľké množstvo tepla a olej vie toto teplo absorbovať. V neposlednom rade má aj protikorózne funkcie.
Pri automatickej prevodovke sa riaďte výlučne odporúčaniami výrobcu ohľadom typu, viskozity aj ďalších parametrov. Obzvlášť pozor si treba dať na DSG prevodovky, ktoré majú elektronický aj hydraulickú jednotku a sú veľmi citlivé na typ oleja.
Okrem štandardnej prevodovky si údržbu v podobe pravidelnej výmeny oleja vyžadujú aj Haldex spojka a diferenciál využívaný pre pohon vozidla 4 x 4.
Haldex je hydraulická spojka využívaná v pohone všetkých kolies, jej úlohou je správne sprevodovanie krútiaceho momentu motora do výkonu všetkých kolies. Výmena oleja v nej je dôležitá pre správne mazanie, ochranu pred prehriatím a pre plynulý a efektívny prenos krútiaceho momentu medzi prednými a zadnými kolesami vozidla.
Frekvencia výmeny oleja v Haldex spojke sa môže líšiť v závislosti od niekoľkých faktorov, ako sú typ vozidla, jazdné podmienky a odporúčania výrobcu. Vo všeobecnosti sa odporúča meniť olej približne 50.000 až 100.000 kilometrov alebo každých 5 rokov.
Ak máte auto s pohonom všetkých štyroch kolies, starostlivosť a výmenu oleja si bude vyžadovať aj diferenciál. Ten, podobne ako motor, potrebuje olej na mazanie a správnu funkciu rozloženia výkonu na všetky kolesá. Olej nielen, že minimalizuje trenie a zabraňuje prehriatiu, ale aj chráni súčasti diferenciálu pred koróziou a opotrebením.
Pravidelná výmena tohto oleja by mala byť každých 30.000 až 50.000 kilometrov alebo každé 2 až 3. Nedodržanie tejto údržby môže viesť k zvýšenému opotrebeniu súčastí a zníženiu efektivity jazdy a pri jednorazovom zaťažení až k fatálnym dôsledkom.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024