expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Ako zvládnuť šmyk v zime a ako správne jazdiť do a z kopca


23.01.2025
 | 
6 min. čítania.

Zimná jazda má svoje čaro, ale dokáže aj pekne potrápiť. Niekedy stačí jeden nevinný pohyb volantom a auto tancuje na šmykľavej ceste a neviete ho nijako skrotiť. Ak nechcete pri každej vločke strácať nervy alebo sa báť každého stúpania, treba sa vopred pripraviť na všetky alternatívy. Teraz sa na ne pozrieme viac.

Nedotáčavý šmyk: čo to je, kedy vzniká a ako ho zvládnuť

Najväčším rizikom v zime je šmyk. Prvým typom takéhoto šmyku je nedotáčavý šmyk, kedy predná náprava nereaguje na otáčanie a vozidlo ide ďalej rovno.

Tento typ šmyku je obzvlášť nebezpečný, pretože vodič stráca kontrolu nad autom väčšinou rýchlo a nepredvídateľne. V zimných podmienkach, keď sú cesty pokryté ľadom a snehom, sa riziko nedotáčavého šmyku výrazne zvyšuje, nakoľko klzký povrch znižuje priľnavosť pneumatík, najmä predných, čo znemožní ich ovládanie.

Následky spojené s nedotáčavým šmykom sú rôzne, najvážnejšou je nehoda s inými vozidlami, najmenej vážnym, no nemenej rizikovým, výjazd z cesty. Aby ste minimalizovali akékoľvek poškodenie či riziko havárie, treba vedieť, čo robiť.

Prvým krokom je zachovať pokoj a nerobiť náhle pohyby volantom, náhle nebrzdiť alebo náhle nepridávať. Namiesto toho jemne uvoľnite plyn a nechajte vozidlo prirodzene vyrovnať. Pokúste sa otočiť volant v smere, ktorým sa auto šmýka, čím pomôžete obnoviť kontrolu. Otočenie ale musí byť mierne a maximálne citlivé, nie trhané.

Aby ste vôbec minimalizovali to, že príde k pošmyknutiu sa, treba spraviť čo najviac pre prevenciu celej situácie. Základom sú kvalitné zimné pneumatiky, správny tlak v nich a prispôsobenie rýchlosti aj spôsobu jazdy aktuálnej situácii.

Pretáčavý šmyk: čo to je, ako ho zvládnuť v zime a kedy vzniká

Pretáčavý šmyk nastáva, keď vaše auto pri zatáčaní stratí kontrolu a začne sa otáčať okolo vlastnej osi. Ide teda o stratu kontroly nad zadnou nápravou.

Predstavte si, že idete do zatáčky na zasneženej ceste a namiesto plynulého obratu sa vozidlo začne nečakane točiť. Najčastejšie je tomu tak, že zadná časť vozidla začne predbiehať prednú. Kým pretáčavý šmyk je na vznik viac rizikový pre vozidlá so zadným náhonom, ten nedotáčavý sa týka skôr vozidiel s predným náhonom.

Tento šmyk sa vyskytuje na klzkých povrchoch, kde znížená priľnavosť pneumatík spôsobuje, že auto nereaguje správne. V zimných podmienkach je riziko pretáčavého šmyku vyššie kvôli ľadu, snehu a mokrým cestám, ktoré znižujú trakciu pneumatík.

Okrem toho môžu nepriaznivé počasie, ako silné vetry alebo náhly pokles teploty, ešte viac zvýšiť pravdepodobnosť straty kontroly nad vozidlom. Aj tu platí, že treba zachovať pokoj a pre zvládnutie šmyku je najlepšie vytočiť volant do opačnej strany, ako je priebeh zákruty. Do toho pridajte plyn, aby ste eliminovali zmenu osi auta.

Vyhnite sa prudkému brzdeniu a náhlym úpravám volantu, pretože to môže spôsobiť ešte väčšiu stratu kontroly. Naopak, mieru šmýkania viete najlepšie upraviť citlivou prácou s plynom po jeho úvodnom zatlačení a citlivou prácou volantom.

Jazda do kopca v zime: predokolka, zadokolka a 4x4

Zima prináša okrem zákrut aj jazdu do kopca alebo z kopca, najmä ak idete v horách. V tom prvom prípade sa treba zariadiť podľa spôsobu náhonu auta.

Najčastejším typom pohonu je u nás predný náhon, čo je v zime asi najviac praktické. Predné kolesá, ktoré sú poháňané, tlačia auto hore do kopca a súčasne aj určujú jeho smerovanie na klzkej ceste. Zároveň je tu vyvíjaný tlak motorom, čo zlepšuje priľnavosť pneumatík k vozovke a zamedzuje preklzávaniu, takže stúpanie je plynulé.

Zadný náhon je už v zime náročnejší. Predné kolesá sú síce tlačené motorom do cesty, ale pohon je na zadných. Tie tlačia auto hore a ak nie sú dostatočne zaťažené, môžu stratiť trakciu. Treba sa preto vyhýbať prudkému brzdeniu alebo zastaveniu.

Najlepšou voľbou pri stúpaní do kopca je pohon 4 x4, čiže všetkých štyroch kolies. Ten  zaisťuje najlepšiu trakciu, čo je obrovská výhoda pri stúpaní, najmä ak ide aj o zatáčanie. Vo väčšine podmienok je jazda do kopca plynulá, bez kĺzania a bez straty kontroly nad smerom jazdy. Ak treba, novším autám pomôže aj elektronický asistent.

V každom prípade platí, že pri zimnej jazde do kopca treba pozerať na plynulosť. Nezastavujte v prudkom svahu, prudko nebrzdite a prudko nemeňte smer jazdy. Ak ani to nepomôže, treba ešte pred kopcom obuť zimné reťaze.

Jazda z kopca v zime: na čo dať pozor, ako brzdiť a ako zatáčať

Jazda z kopca nie je tiež v zime žiadna prechádza, práve naopak. Platí to obzvlášť vtedy, keď sú cesty pokryté ľadom, námrazou alebo snehom, no aj inokedy.

Tu platí, že najviac si treba dávať pozor na miestach, ako sú mosty, zatáčky alebo tmavšie úseky cesty. Práve tam sa ľad a poľadovica môžu objaviť najviac, dokonca aj na vrstve snehu. V týchto prípadoch treba ísť pomalšie a najmä plynulejšie.

Druhou zásadou je, že ak už potrebujete brzdiť, nerobte to prudko. Náhle brzdenie môže spôsobiť, že kolesá sa zablokujú a auto sa začne šmýkať. Používajte brzdenie motorom, čiže znížte prevodovú rýchlosť, aby auto prirodzene spomalilo. Ak nemáte systém ABS, brzdite plynule a rovnomerne, s ním môžete aj o niečo intenzívnejšie.

Ak pôjdete do zátačky, už pred ňou znížte rýchlosť a na riadenie smeru používajte iba jemné pohyby volantom. Vyhýbajte sa náhlym otočkám. Ak sa už auto začne šmýkať, jemne otočte volant späť do smeru, kam chcete ísť a pevne ho držte.

Pokiaľ sa ocitnete na ľade a v prudkom klesaní, môže sa stať, že ani jemné či intenzívne brzdenie a už vôbec nie otáčanie volantom vás nemusia nijako zastaviť. Treba preto myslieť na prevenciu, najmä na kvalitné zimné pneumatiky s dostatočný dezénom a na obutie zimných reťazí. Pamätajte, je lepšie ich mať obuté, ako nemať vôbec.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku