Pri výbere skútra je kľúčovým faktorom jeho výkon, ktorý sa môže porovnávať buď podľa objemu motora v centimetroch kubických alebo podľa kW. Začiatočníci a tí, ktorí hľadajú nenáročnú jazdu po meste, uprednostňujú skútre s motorom do 50 cm3.
Tieto modely sú ideálne pre ľahké manévrovanie a parkovanie a v niektorých krajinách ich možno viesť už s najnižšou kategóriou vodičského oprávnenia, čo z nich robí voľbu aj pre mladých vodičov. Ak potrebujete výkonu viac, na dlhšie trasy či rýchlejšiu jazdu, vynikajúcou voľbou sú skútre s objemom motora do 125 cm3.
Tieto skútre môžete vo väčšine prípadov viesť s bežným automobilovým vodičským oprávnením skupiny B, takže sú pomerne dosť dobre dostupné.
Pre ešte vyšší výkon sú skútre s objemom motora nad 125 cm3. Tie sú vhodné na dlhé cesty a rýchlu jazdu, na druhú stranu, tieto modely si už vyžadujú špeciálne vodičské oprávnenie kategórie A, ktoré umožňuje viesť výkonnejšie motocykle.
Bez ohľadu na objem motora a výkon skútra, netreba zabúdať ani na výbavu. Kvalitná prilba, odolné oblečenie, rukavice a obuv sú nevyhnutné pre bezpečnú jazdu v každom prostredí. Tieto prvky zvyšujú ochranu v prípade nehody a zlepšujú celkový komfort pri jazde. Áno, v lete je v nich teplo, ale na druhú stranu, zachránia vám život.
Ak si chcete zadovážiť skúter, mali by ste zvážiť aj to, na aké účely ho plánujete používať, pretože každý typ má svoje špecifiká. Vo všeobecnosti sú menšie skútre s motorom do 50 cm3 sú ideálne pre mestskú jazdu. Ľahko sa s nimi manipuluje, sú ekonomické a perfektne sa hodia na krátke trasy, napríklad na cestu do práce či za nákupmi.
Ich hlavnou výhodou je nízka spotreba paliva a schopnosť ľahko nájsť parkovacie miesto. Na druhej strane, tieto skútre nemusia byť vhodné pre rýchlejšiu jazdu a dlhšie trasy, pretože majú obmedzenú rýchlosť a menej komfortné sedadlo pre dlhé cestovanie.
Skútre s objemom motora do 125 cm3 sú univerzálnou voľbou predovšetkým pre tých, ktorí hľadajú kompromis medzi ľahkou manipuláciou a výkonom.
Tieto skútre sú dostatočne výkonné na to, aby zvládli jazdu na hlavných cestách a sú stále dostatočne kompaktné na to, aby sa s nimi dalo manévrovať aj v mestskom prostredí. Rovnako tak sú vhodné na denné výlety alebo na občasné použitie na diaľnici, hoci ich komfort pri dlhšom sedení môže byť stále trochu obmedzený.
Pre dlhšie výlety a pravidelné cestovanie po diaľnici je najlepší skúter s objemom motora nad 250 cm3. Poskytuje vysoký výkon, väčší komfort, má pohodlnejšie sedadlá a lepšie odpruženie, no pozor, s výkonom prichádza aj zodpovednosť.
Ďalším kritériom, ktoré treba pri kúpe zvážiť, sú úložné priestory. Platí to najmä vtedy, ak chcete skúter používať na dlhšie výlety. Väčšina ponúka pod sedadlom základný úložný priestor, ktorý slúži na uskladnenie prilby či malého nákupu. Pre zvýšenie kapacity je však treba myslieť na prídavné kufríky či boxy dozadu a po bokoch.
Druhým dôležitým faktorom je brzdný systém skútra. Moderné skútre už disponujú kotúčovými brzdami na obidvoch kolesách, čo by mal byť základ a to najmä v prípade vyššej kubatúry, kde je potrebná sila na zastavenie aj z vyššej rýchlosti.
Ak chcete mať ešte väčšiu istotu, niektoré modely sú vybavené aj systémom ABS. Ten zabraňuje zablokovaniu kolies pri prudkom brzdení, tak ako u áut. Táto technológia významne zlepšujú kontrolu a bezpečnosť vášho skútra, najmä v zimnom období na mokrých a klzkých povrchoch, prípadne počas leta v období búrky.
Ďalším dôležitým kritériom výberu by mala byť značka. Nejde ani tak o to, aby ste hľadali luxusný skúter, na mysli máme v tomto prípade skôr spoľahlivosť.
Pri hodnotení spoľahlivosti sa dá spoliehať na históriu výrobcu aj skúsenosti iných užívateľov. Značky ako Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Aprilia či európske Vespa a Piaggio sú považované za spoľahlivé a bezproblémové na údržbu.
Práve údržba skútra a náklady na jeho prevádzku sú ďalšie zásadné aspekty, ktoré by ste mali zvážiť. V porovnaní s obstarávacou cenou sú omnoho dôležitejším faktorom, ako je tomu v prípade bežného auta, kde je nepomer medzi nimi o niečo väčší.
Pravidelná údržba je zároveň kľúčová pre zachovanie jeho výkonnosti a bezpečnosti. Základné kontroly by mali zahŕňať výmenu oleja, kontrolu a prípadnú výmenu brzdových doštičiek, kontrolu tlaku v pneumatikách a stavu akumulátora. Výmena oleja obvykle stojí približne 15 až 25 Eur, v závislosti od typu oleja a značky.
Brzdové doštičky sa môžu pohybovať okolo 20 až 40 Eur za pár, znova v závislosti od modelu a kvality. Oboje treba kontrolovať aspoň raz ročne.
Ak ide o spotrebu paliva, pri väčšine skútrov platí, že je zvyčajne veľmi nízka, čo z nich robí ekonomicky výhodné vozidlo. Priemerná spotreba sa pohybuje od 2 do 3,5 litra na 100 km, v závislosti od motora a štýlu jazdy. Skútre sú obzvlášť úsporné v meste, kde nízke rýchlosti a časté zastavovanie zvyšujú ich palivovú efektivitu.
Nezabudnite, že okrem nákladov na údržbu a palivo je nutné zohľadniť aj náklady na povinné zmluvné poistenie, ktoré môže byť právne vyžadované v mnohých krajinách. Na druhú stranu, oproti autu v prípade skútra ušetríte na diaľničnej známke.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024