Stačí jeden nešťastný úder kamienka a na vašom skle sa môže objaviť nepríjemná trhlina. Otázka potom znie, čo s tým? Kedy je ešte možné sklo opraviť a kedy už uvažovať o jeho výmene? Práve teraz dozviete, ako postupovať pri riešení prasknutého čelného skla od kamienka, kedy sa to najčastejšie stáva a čo s tým robiť.
Čelné sklo najčastejšie praskne v dôsledku nárazu kamienka alebo iného predmetu počas jazdy. To sa stáva najmä pri vyšších rýchlostiach a vtedy, ak idete veľmi tesne za autom pred vami. Rizikové je aj obdobie zimy alebo tesne po zime.
K praskline často dochádza na cestách, ktoré sú udržiavané proti námraze a ľadu posypovým štrkom. Ďalším rizikovým faktorom sú cesty, na ktorých sa pohybuje veľa nákladných áut, ktoré najčastejšie môžu vyhodiť kamienky spod zadných kolies. Samozrejme, môže sa tak stať aj od osobných áut, pri nich je ale riziko nižšie.
Prasknutie čelného skla od kamienka sa vyskytuje aj na jeseň. Vtedy sú cesty viac mokré a zablatené, pričom väčší dážď a nánosy blata zvyšujú riziko, že sa na cestu z okolitých polí dostanú kamienky. Ich vystrelenie tak je potom otázkou času.
Ak ide o pohľad legislatívy na udalosť spojenú s prasknutím čelného skla, ak je prasklina alebo trhlina v oblasti vodičovho výhľadu alebo je príliš veľká, vozidlo je považované za nebezpečné a nemusí byť spôsobilé. V tom prípade je potrebná oprava alebo výmena skla, inak riskujete pokutu alebo zákaz používania auta.
Zákon presne stanovuje, že za veľkú prasklinu, ktorá robí vozidlo nespôsobilým, sa považuje prasklina väčšia ako 20 mm a nachádza sa v mieste stierania.
Ak ste práve prepadli panike, upokojte sa. Menšie praskliny sa dajú riešiť opravou, ktorá však musí byť čo najrýchlejšia po vzniku. Ideálne je, ak budete mať pri sebe náplasť, ktorú nalepíte na sklo na miesto praskliny, aby sa do nej nedostala voda.
Samotná oprava praskliny potom spočíva vo vyplnení poškodeného miesta špeciálnou živicou, nazývanou niekedy aj lepidlo, ktorá sa pod tlakom vstrekne do trhliny. Táto živica vyplní priestor, zlepší pevnosť skla a zabráni ďalšiemu rozširovaniu praskliny. Po vytvrdnutí sa povrch vyhladí, aby bol čo najviac opticky neviditeľný.
Opraviť sa dajú menšie praskliny, ktoré by nemali mať viac ako 2 cm v priemere. Ideálne sú malé kruhové poškodenia od kamienkov, ktoré sa nerozširujú ďalej. Prasklina by nemala byť v blízkosti okrajov skla alebo v oblasti vodičovho výhľadu.
Ak sa poškodenie nachádza v kritickej zóne, oprava nemusí byť účinná. To isté platí vtedy, ak ide o väčšie alebo rozširujúce sa praskliny v podobe pavučiny.
Ak ste si aj na vašom čelnom skle všimli menšiu prasklinu alebo kruhové poškodenie a trúfate si ho opraviť sami, existujú na to špeciálne sady na domácu opravu čelného skla. Viete nimi prasklinu vyplniť, zakonzervovať a stabilizovať poškodenú oblasť a ušetriť si tak nemálo času aj peňazí. Kvalitné sady majú v tomto výborné výsledky.
Akékoľvek poškodenie čelného skla má vplyv na jazdu a jej bezpečnosť. Platí to najmä vtedy, ak oprava skla nestačí a pre poškodenie ho treba vymeniť.
Výmena čelného skla je spravidla potrebná pri prasklinách, ktoré sa nachádzajú v zornom poli vodiča. Aj malé praskliny v tejto oblasti môžu zhoršiť viditeľnosť a ohroziť bezpečnosť, pričom ak sú dlhšie ako 10 cm, môžu sa ďalej šíriť a oslabiť celkovo pevnosť skla. Nebezpečné sú aj praskliny, ktoré sú na okrajoch čelného skla.
Moderné čelné sklá sú vrstvené a poškodenie vnútornej vrstvy hlbokými prasklinami môže spôsobiť zníženie pevnosti skla. Praskliny v tvare pavučiny alebo hviezdy môžu byť tiež problémom preto, že majú tendenciu sa ďalej rozširovať.
Ak ide o výmenu, tú už zverte odbornému servisu. Pri nej sa pôvodné sklo vyberie, rám sa očistí, odstránia sa zvyšky starého lepidla a skontroluje sa, či nie je poškodený. Na rám sa potom nanesie špeciálne lepidlo určené pre čelné sklá, sklo sa umiestni do rámu a pevne pritlačí. Väčšinou je potom potrebné počkať 1 až 3 hodiny.
Za ten čas lepidlo s novým sklom zaschne a sklo sa stabilizuje. Na záver treba skontrolovať, či sklo správne sedí a neprepúšťa vodu alebo vzduch. Po výmene skla je dobré aspoň 24 hodín nechať auto na mieste, kde nebude vystavené vode a mrazu.
Ak vám čelné sklo poškodil iný vodič kamienkom, ktorý odletel z jeho auta, môžete náklady na opravu či výmenu pokryť aj z povinného zmluvného poistenia.
Ak máte havarijné poistenie, výmenu alebo opravu čelného skla vám poisťovňa preplatí bez ohľadu na vinníka, čo je výhoda, ak ho nezastihnete alebo neviete, kto poškodenie spôsobil. To je jeho výhoda, no treba počítať s tým, že je drahšie.
Pokiaľ nemáte havarijné poistenie, no chceli by ste aj tak pokryť prípadné náklady na opravu čelného skla, môžete si k PZP dojednať pripoistenie čelného skla. T pokrýva výmenu a opravy skla bez ohľadu na vinníka, podobne ako havarijné poistenie, avšak za nižšiu cenu. Na druhú stranu, výška pokrytia škody je obvykle nižšia.
Bez havarijného poistenia alebo pripoistenia čelného skla k PZP vám poisťovňa škodu nepreplatí. Ak vám napríklad na diaľnici odletí kameň z neznámeho vozidla a poškodí sklo, ale nepoznáte EČV vinníka, musíte opravu hradiť sami.
Poistenie sa vyplatí najmä vtedy, ak máte drahšie auto a teda aj nové čelné sklo a jeho výmena by boli finančne vysokou položkou. Rovnako tak ho zvážte aj v prípadoch, ak je čelné sklo vybavené rôznymi senzormi alebo kamerami, ktoré spolupracujú s asistenčnými systémami. Pri výmene skla totiž treba vymeniť aj tieto súčiastky.
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.04.2025