Elektromobily sa často stretávajú s kritikou kvôli dlhej dobe nabíjania. Je pravda, že nabíjanie elektromobilu môže trvať dlhšie v porovnaní s tankovaním benzínového či naftového vozidla. Rýchlosť však zároveň nabíjania závisí najmä od typu nabíjačky, ktorú používate. Domáce nabíjačky sú zvyčajne menej výkonné a môžu nabíjanie predĺžiť na niekoľko hodín či celú noc, čo je naozaj nepraktické. Verejné rýchlonabíjačky ale dokážu dobiť batériu na 80% kapacity za menej ako hodinu.
Reálny dojazd elektromobilov sa naozaj často líši od údajov uvádzaných výrobcami. Tieto údaje sú získavané za ideálnych podmienok, ktoré nezohľadňujú rôznorodé faktory ovplyvňujúce bežnú jazdu. Výrobcovia testujú dojazd na rovných cestách pri stabilnej rýchlosti a priaznivom počasí, čo zriedka zodpovedá reálnym podmienkam. V praxi je tak dojazd ovplyvnený štýlom jazdy, terénom, teplotami aj zaťažením, obvykle tak v realite dosiahne okolo 80 % deklarovanej hodnoty.
V minulosti bolo používanie klimatizácie v elektromobiloch spojené s výrazným poklesom dojazdu, čo v lete viedlo mnohých k obavám z jej zapnutia. Staršie modely mali menej efektívne systémy, ktoré mohli spotrebovať značnú časť energie z batérie. Dnes je situácia však iná. Moderné elektromobily sú vybavené energeticky účinnými klimatizáciami, ktoré spotrebujú len približne 5% množstva energie uloženej v batérii, čo naozaj minimalizuje vplyv klimatizácie na dojazd v lete.
Okolo elektromobilov koluje tiež mýtus, že sú náchylnejšie k vznieteniu a v prípade požiaru horia dlhšie než tradičné vozidlá. Elektromobily sa v skutočnosti nevznietia ľahšie než benzínové či naftové autá a štúdie ukazujú, že ich požiare sú menej časté. Rozdiel nastáva pri spôsobe hasenia. Ak dôjde k požiaru batérie, proces je náročnejší a trvá dlhšie. To je dôsledkom štruktúry batérií v elektromobiloch, ktoré obsahujú množstvo lítiovo-iónových článkov, ktoré spôsobujú silnú tepelnú reakciu.
Mýtus o tom, že výroba elektromobilov vyžaduje veľké množstvá vzácnych kovov, ktoré sa rýchlo míňajú, je potrebné objasniť. Hoci elektromobily skutočne využívajú materiály ako lítium a kobalt, najmä v ich batériách, situácia nie je tak kritická. Pravdou je, že obsah kobaltu v batériách sa postupne znižuje vďaka pokrokom vo vývoji technológií, ktoré umožňujú využívať menej tohto kovu. Lítia je zas na Zemi veľa a vývoj recyklácie umožňuje jeho opätovné využitie z použitých batérií.
Obavy, že existuje málo nabíjacích staníc pre elektromobily a že ich nebude dostatočne, sú často zveličené. Je pravda, že v niektorých regiónoch, vrátane Slovenska, môže byť súčasný počet nabíjacích staníc vnímaný ako nedostatočný. Avšak, situácia sa neustále zlepšuje a viac investícií smeruje do rozvoja infraštruktúry nabíjacích staníc, čo znamená, že ich počet rýchlo rastie. Navyše, v mnohých krajinách zahraničia už existuje hustá sieť nabíjacích staníc, ktorá sa naďalej rozširuje.
Často sa tvrdí, že elektromobily sú cenovo menej výhodné než tradičné vozidlá, najmä kvôli vyššej počiatočnej nákupnej cene. Áno, no keď sa pozrieme na celkové náklady, tento názor neobstojí. Ceny elektromobilov klesajú vďaka technologickému pokroku a zvyšujúcej sa produkcii. Elektromobily majú aj nižšie prevádzkové náklady, vyžadujú si menej údržby a nepotrebujú pravidelnú výmenu oleja, ako je to u spaľovacích motoroch. Tieto faktory výrazne znižujú celkové náklady.
Tvrdiť, že na elektromobiloch nemôžete jazdiť rýchlo, je mýtus. Elektromobily môžu dosahovať rýchlosti porovnateľné so spaľovacími vozidlami a vďaka okamžitému krútiacemu momentu elektromotorov ponúkajú výrazné zrýchlenie, ktoré sa môže merať s výkonom superšportových áut. Je pravda, že na diaľnici pri vyšších rýchlostiach sa batéria vybíja rýchlejšie, ale sú plne schopné dosiahnuť tieto rýchlosti. Jediné, na čo sa treba pripraviť, je lepšie naplánovať dobíjanie batérie.
Obavy z rýchleho opotrebovania batérií neodrážajú skutočnosť. Moderné batérie v elektromobiloch sú konštruované tak, aby vydržali aj 300 tisíc kilometrov s minimálnym poklesom kapacity. Moderné nabíjacie technológie rýchlo nabíjajú batériu do 80 % kapacity a zvyšných 20 % pomalšie, čím dokážu predĺžiť životnosť batérie. Po prejdení 200 tisíc km môže kapacita klesnúť len o 20 %, po 300 tisíc km by mala stále udržiavať približne 70 % svojej pôvodnej kapacity.
Je pravda, že elektromobily majú v zime vyššiu spotrebu energie, no ide o jav spoločný aj pre spaľovacie motory. Nízke teploty zvyšujú spotrebu energie elektromobilov o 15 až 25 %, pretože batérie sú pri chladnom počasí menej efektívne. Tento fenomén nie je ale špecifický len pre elektromobily, aj spaľovacie motory zažívajú v chladných podmienkach zvýšenú spotrebu paliva. Pokles účinnosti je prirodzeným dôsledkom toho, ako teplota ovplyvňuje výkon a treba si na to zvyknúť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024