Pred zmenou, ktorá prišla v polovici roka, sa pri poplatku za prihlásenie držiteľa motorového vozidla prihliadalo na jeho vek, ktorý bol jedným z dôležitých faktorov vo vzorci. To vyhovovalo viac majiteľom starších motorových vozidiel, ktorí vďaka tomuto vzorcu platili nižšie poplatky pri rovnakom výkone, ako majitelia novších.
Od 1. júla sa vek vozidlo do úvahy vôbec neberie, naopak, zavádza sa tzv. ekologický koeficient, ktorý môže znížiť základný poplatok podľa výkonu motora.
Pre autá s výkonom motora do 80 kW je základná sadzba poplatku 33 Eur. Ak máte vozidlo s motorom o výkone od 80 do 90 kW, tak je suma 60 Eur. Pri výkone od 90 do 100 kW je základná suma 90 Eur, od 100 kW do 110 kW je to 120 Eur.
Oveľa viac však už zaplatia majitelia motorových vozidiel s výkonom od 110 do 125 kW, kde je základný poplatok 200 Eur. Pri výkone od 125 do 140 kW je sadzba ešte vyššia a to až 300 Eur. Omnoho viac si musia pripraviť motoristi s výkonnejším vozidlom, ak má motor výkon od 140 do 155 kW, potom je základná sadzba poplatku 500 Eur.
Ak ste sa zatiaľ stále nenašli v správnej kategórii, čítajte ďalej. Pre motor s výkonom od 155 do 170 kW je základná sadzba až 700 Eur. Pre motor s výkonom 170 až 210 kW je to 900 Eur a pre výkon nad túto hranicu je to rovných 1000 Eur.
Spomínaná základná sadzba, ktorá vychádza z výkonu motora v kW, je následne ovplyvnená špecifickým faktorom a to je ekologický koeficient vozidla.
Tento koeficient má niekoľko tried, pričom najnižší koeficient majú vozidlá staršie ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie a to bez ohľadu na to, aké majú palivo. Pre tieto vozidlá platí koeficient 0,1, ktorý násobí spomínanú základnú sadzbu.
Naopak, najvyšší koeficient majú vozidlá, ktoré majú ako dátum prvej evidencie starší ako 31.12.1996. V ich prípade je koeficient 1,0, čiže takéto vozidlo platí plný poplatok podľa svojej výkonnostnej triedy. Ide o vozidlá, ktoré sú zaradené do prvej emisnej normy Euro 1/I. Práve emisné normy odstupňujú spomínaný koeficient.
Vozidlá v norme Euro 2 / II, čiže s dátumom prvej evidencie od 1.1.1997 do 31.12.2001, majú koeficient už nižší a to 0,8. Ešte nižší koeficient platí pre vozidlá s dátumom prvej evidencie od 1.1.2002 do 31.12.2006, kde je ich koeficient len 0,7.
Ešte nižší koeficient a to 0,6 majú vozidlá spadajú pod emisnú normu Euro 4 / IV, čiže s dátumom prvej evidencie od 1.1.2007 do 31.12.2011. Tie s dátumom prvej evidencie od 1.1.2012 do 31.8.2016 majú koeficient 0,5 a vozidlá s dátumom od 1.9.2016 do 31.8.2020 koeficient 0,45. Všetky novšie vozidlá majú koeficient 0,4.
V prípade elektromobilov nedochádza našťastie k žiadnej zmene a štát sa výhodnejším poplatok snaží aj naďalej motivovať motoristov k ich zakúpeniu.
Zápis držiteľa takého motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina, čiže ide o čistý elektromobil, je naďalej v sume 33 Eur. Tento poplatok zahŕňa zápis do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch a to vrátane vydania týchto dokladov. Zmeny ale prišli pre vozidlá označené ako hybridy.
Ak máte vozidlo s pohonom na vodík alebo kombináciou iného paliva v spojení s technológiou Plug-In Hybrid, je po novom poplatok za zápis držiteľa vypočítaný ako 20 % zo základnej sumy, ktorá sa vypočíta podľa výkonu motora v kW.
Na rozdiel od minulosti sa tak zrušili pôvodné zľavy z poplatku, ktoré bolo možné získať aj pre autá s pohonom na LPG, CNG alebo ak išlo o tzv. mild-hybridy. Na druhú stranu, niektoré poplatky sa znížili, aj keď ide o veľmi špecifické situácie. Jedným z nich je poplatok za zápis držiteľa motorového vozidla z kategórie ZŤP.
Až o 50 % sa tak znížil poplatok pre motoristov, ktorí boli držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom. Táto zmena tak motoristov potešila.
Zmenám v poplatkoch súvisiacich s úkonmi na dopravnom inšpektoráte ale nemusí byť koniec. Štát totiž pripravuje ďalšie zvýšenie, ktoré sa dotkne tabuliek s evidenčným číslom, konkrétne ich vydávania. V niektorých prípadoch bude zvýšenie na prvý pohľad kozmetické, no aj tak citeľné a to obzvlášť vtedy, ak potrebujete tabuliek viac.
Chystaná zmena zvyšuje v prvom rade poplatok za vydanie štandardnej tabuľky s evidenčným číslom a to zo súčasného poplatku 16,5 Eur na poplatok 25 Eur.
Jednu tabuľku s evidenčným číslom však má iba motocykel alebo prípojné vozidlo, všetky ostatné vozidlá musia mať takéto tabuľky dve, čiže zvýšenie poplatku bežného motoristu určite zabolí. Tu sa však zvyšovanie poplatkov nekončí.
Zvyšuje sa aj suma za vydanie zvláštnej tabuľky s evidenčným číslom a to z pôvodného poplatku 33 Eur na rovných 50 Eur. Aj v tomto prípade si treba vynásobiť sumu dvakrát za dve tabuľky. Ešte výraznejšie zvýšenie pocítia motoristi, ktorí tabuľky stratia, pretože kým doteraz stál duplikát 66 Eur, po novom stúpne až na 100 Eur.
Tí z vás, ktorí by chceli mať „ešpézetku“ podľa vlastných predstáv, si musia pripraviť ešte vyššiu sumu. Cena voliteľnej tabuľky s evidenčným číslom sa totiž zvýši zo 165,50 Eur až na 250 Eur. Pre bežné vozidlo tak treba počítať so sumou až 500 Eur.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024