Airbag, nazývaný aj vzduchový vankúš, je bezpečnostné zariadenie, ktoré sa používa na ochranu cestujúcich pred zraneniami pri dopravných nehodách.
Pracuje na princípe rýchleho nafúknutia špeciálneho vankúša vzduchom v momente nárazu, čo vytvára mäkkú bariéru medzi telom a tvrdými časťami, ako je palubná doska alebo volant. Tým znižuje riziko vážnych zranení, predovšetkým hlavy a hrudníka.
Prvé pokusy o vývoj airbagu siahajú do 50. rokov, no zásadný prelom nastal až v 60. rokoch. Vtedy dvaja inžinieri, John W. Hetrick a Allen K. Breed, nezávisle od seba podali patenty, ktoré sa stali základom pre moderné airbagové systémy. Prvé autá s airbagmi sa objavili v 70. rokoch a od 90. rokov sa už začali používať úplne bežne.
Význam airbagov netreba preceňovať. Veľkú úlohu hrajú bezpečnostné pásy, ktoré významne znižujú riziko vážnych zranení a úmrtí pri nehodách. Navyše, za posledných 50 rokov prišlo aj k celkovému navýšeniu bezpečnostných štandardov.
Aj keď sú airbagy primárne spájané s automobilmi, experimentuje sa už aj s ich využitím na motocykloch. Existujú prvé pokusy o integráciu airbagov priamo do motocyklov alebo do jazdeckých odevov, kde pomôžu chrániť jazdcov pri nehode. Tieto inovácie sú samozrejme ešte ďaleko od sériového rozšírenia, ale aj to raz príde.
Airbagy sú kľúčovým bezpečnostným prvkom, ktorý výrazne zvyšuje ochranu cestujúcich pri rôznych typoch nárazov. Ich mechanizmus funguje na základe senzorov, ktoré detegujú náraz a aktivujú pyrotechnický systém na okamžité nafúknutie.
Celý proces prebieha v priebehu milisekúnd, čo umožňuje rýchlu a efektívnu ochranu pre rôzne časti tela. Práve preto dnes nájdete vo vozidlách viaceré druhy airbagov, ktoré sa odlišujú umiestnením a ochranou pred konkrétnym rizikom. Historicky najstaršie a najviac rozšírené sú čelné airbagy určené pre vodiča a spolujazdca.
Tieto airbagy sú umiestnené v stredovej časti volantu a na palubnej doske. Aktivujú sa pri čelných alebo mierne bočných nárazoch a chránia hlavu a hrudník.
Ich funkciu dopĺňajú bočné airbagy, ktoré sú najčastejšie zabudované v sedadlách alebo dverách. Nafúknu sa pri bočnom náraze, čím poskytujú ochranu hrudníka a panvy, tentoraz z bočnej strany. Ako ich doplnok potom slúžia hlavové airbagy.
Tie sa objavujú vpredu aj vzadu po stranách, obvykle v stĺpikoch auta alebo nad oknami. Ako už hovorí ich názov, poskytujú ochranu hlavy pri bočnom aj pri čelnom náraze. Posledným typom sú kolenné airbagy umiestnené pod palubnou doskou vpredu pred vodičom aj spolujazdcom. Ich úlohou je ochrana dolných končatín.
Airbagy výrazne prispievajú k prevencii zranení, no môžu mať aj riziká a nevýhody. Platí to najmä pri nesprávnom použití alebo pri zlozvykoch počas jazdy.
Jedným z najdôležitejších faktorov je správna poloha pri sedení. Vodič by mal sedieť vo vzpriamenej polohe s rukami na volante v pozícii a v dostatočnej vzdialenosti. Ak je príliš blízko volantu, môže pri aktivácii airbagu dôjsť k zraneniu.
Druhou dôležitou zásadou je používanie bezpečnostných pásov, pretože airbagy sú navrhnuté ako doplnok pásov, nie ich náhrada. Ak pásy nie sú riadne zapnuté, môže byť airbag dokonca aj potenciálnym zdrojom zranenia. Tiež platí, že deti vo veku do 12 rokov by nemali sedieť na prednom sedadle spolujazdca s aktivovaným čelným airbagom.
Ak už musí dieťa sedieť vpredu, autosedačka by mala byť otočená proti smeru jazdy a predný airbag musí byť vypnutý. Dôležité je aj to, aby na volante či palubnej doske neboli žiadne voľné predmety, pri aktivácii airbagu môžu spôsobiť zranenia.
Zabúdať by ste nemali ani pravidelne kontrolovať stav airbagov a po nehode ich vždy vymeniť. Kontrola je obzvlášť dôležitá pri kúpe ojazdeného auta, kde si treba overiť jeho minulosť. Vyhnúť sa treba aj neodborným zásahom, ktoré by mohli ovplyvniť fungovanie airbagov, napríklad si treba dať pozor pri výmene volantu.
Cítiť sa v aute bezpečne nie je len o airbagoch, ale aj o komplexnom pohľade na bezpečnosť. Platí to tak pre spôsob jazdy, jeho technický stav aj výbavu.
Základom je defenzívny štýl riadenia, pri ktorom vodič počíta s možnými chybami ostatných účastníkov premávky a snaží sa im vyhnúť. To znamená udržiavanie bezpečnej vzdialenosti od ostatných áut, sledovanie dopravnej situácie a rýchle reakcie.
Dôležité je aj správne obutie vozidla podľa aktuálneho počasia a ročného obdobia. V zime sú nutné zimné pneumatiky, ktoré poskytujú lepšiu trakciu na snehu a ľade. V lete sú najlepšie zas letné pneumatiky, ktoré lepšie zvládajú vysoké teploty a mokré cesty. Správny výber a stav pneumatík majú totiž zásadný vplyv na brzdnú dráhu.
Moderné autá tiež už dnes obsahujú množstvo technológií, ktoré zlepšujú kontrolu nad vozidlom. Základom je systém ABS, čiže protiblokovací systém bŕzd, ktorý zabraňuje zablokovaniu kolies pri prudkom alebo intenzívnom brzdení.
Zásadný je aj systém ESP, čo elektronický stabilizačný program, ten pomáha udržiavať auto na ceste pri šmyku tým, že automaticky reguluje brzdenie jednotlivých kolies. V rámci prevencie nehôd sú potom dôležité aj ďalšie systémy, napríklad ako asistent pre jazdu v pruhu, adaptívny tempomat či automatické núdzové brzdenie.
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.12.2024