Crash testy áut sú špeciálne skúšky, ktoré sa vykonávajú na nových modeloch áut s cieľom zistiť ich schopnosť ochrániť pasažierov a chodcov v prípade dopravnej nehody. Tieto testy sa vykonávajú v simulovaných podmienkach rôznych nárazov.
Crash testy pomáhajú výrobcom zlepšiť bezpečnostné systémy vozidiel a sú nevyhnutné pre schvaľovanie nových modelov na trhu. Historicky prvé crash testy pochádzajú z USA, kde sa začali realizovať v 70. rokoch 20. storočia. Zaviedla ich Národná správa pre bezpečnosť cestnej premávky a to s cieľom zvýšiť bezpečnosť vozidiel.
Tieto crash testy boli motivované predovšetkým zvyšujúcim sa počtom dopravných nehôd na cestách a ich dôsledkami na celkové zdravie a životy ľudí.
V Európe sa rozvoj crash testov odohrával neskôr a so špecifikami. Najdôležitejším míľnikom bol roku 1997, kedy bola založená Európska organizácia Euro NCAP, ktorá sa stala inštitúciou v oblasti hodnotenia bezpečnosti na európskom trhu.
V priebehu rokov sa technológie crash testov značne vyvinuli a dnes sú testy áut doplnené o digitálne simulácie, ktoré umožňujú analyzovať dopady nehôd ešte pred fyzickým testovaním vozidla. Tieto kroky poskytujú lepší prehľad o tom, ako rôzne typy nárazov ovplyvnia vozidlo a cestujúcich, čo vedie k zvyšujúcej sa úrovni bezpečnosti.
Výsledok crash testov každého auta závisí od testovania následkov rôznych typov nárazov. Medzi najdôležitejšie typy nárazov, ktoré sa hodnotia, patria bočný náraz, čelný náraz a bočný náraz na stĺpik. Každý z týchto testov je navrhnutý tak, aby poskytoval dáta o tom, ako by vozidlo reagovalo v rôznych reálnych dopravných situáciách.
Základom testovania je čelný nárazový test. Patrí k jedným z najbežnejších a rovnako tak aj najdôležitejších crash testov pri hodnotení bezpečnosti nového automobilu. Test simuluje situáciu, kde auto čelne narazí do inej rovnako veľkej prekážky.
Štandardne sa test vykonáva pri rýchlosti 64 km/h a do deformovateľnej prekážky hrubej 54 cm a širokej 100 cm s 40 % presahom plochy prednej časti vozidla.
Druhým testom je bočný nárazový test, ktorý simuluje situáciu, kedy do boku vozidla narazí iné vozidlo. Test sa vykonáva pri rýchlosti 50 km/h a je kritický, pretože bočné steny vozidiel tradične ponúkajú menej ochrany než predná či zadná časť.
Tretím a posledným typom testu je bočný náraz na stĺpik. Ten simuluje situáciu, keď do vozidla narazí iné vozidlo, tomto prípade sa to simuluje cez oceľový stĺpik v priemere 254 mm a s rýchlosťou nárazu 29 km/h. Test je dôležitý pre hodnotenie štruktúrnej integrity auta pri náraze do úzkych objektov s ich prienikom do kabíny.
V systéme Euro NCAP je maximálny počet hviezdičiek, ktoré môže nové vozidlo dosiahnuť, 5. Dosiahnutie tohto počtu je podmienené splnením prísnych kritérií nielen s ohľadom na nárazy, ale aj v oblasti pasívnej a aktívnej bezpečnosti.
Pasívna bezpečnosť vozidla zahŕňa ochranu cestujúcich pri nehode, čo znamená, že auto musí mať dostatočne tuhú karosériu, efektívne deformačné zóny, airbagy a ďalšie bezpečnostné prvky, ktoré minimalizujú dôsledky zrážky pre cestujúcich. Aktívna bezpečnosť sa týka asistenčných systémov, ktoré pomáhajú predchádzať nehodám.
Tieto systémy zahŕňajú autonómne brzdenie, detekciu chodcov a monitoring jazdy v jazdnom pruhu. Celkové hodnotenie je výsledkom všetkých faktorov.
Na získanie plného počtu piatich hviezdičiek musí auto dosiahnuť minimálne 80% ochrany pre dospelých, 75% ochrany pre deti, 60% ochrany pre chodcov a 60% v oblasti asistenčných systémov, pričom vážený priemer musí byť aspoň v hodnote 0,8.
Pri 4 hviezdičkách musí auto dosiahnuť 70% ochrany pre dospelých, 60% ochrany pre deti, 50% ochrany pre chodcov a 40% v asistenčných systémoch. Výsledok test s 3 hviezdičkami znamená dosiahnuť v testoch aspoň 40 % ochranu pre dospelých, 30 % ochranu pre deti, 25 % ochranu pre chodcov a 25 % v asistenčných systémoch.
Bezpečnosť jazdy na ceste však nie je daná výhradne konštrukčnými vlastnosťami alebo bezpečnostnými prvkami vozidla. Dôležité sú aj pneumatiky, štýl jazdy a technický stav auta, ktoré majú kľúčovú úlohu v prevencii nehôd alebo rizík.
Dobrým príkladom sú pneumatiky, ktoré sú jediným kontaktným bodom medzi vozidlom a vozovkou, čo z nich robí zásadný prvok v bezpečnosti. Kvalitné, správne natlakované a najmä vhodné pneumatiky zaisťujú optimálnu trakciu, brzdnú dráhu a ovládateľnosť za každého počasia. Platí to pre zimné pneumatiky, ako aj letné pneumatiky.
Štýl jazdy má tiež dopad na bezpečnosť vodiča aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Opatrná a predvídavá jazda, dodržiavanie dopravných predpisov a včasné reakcie na zmeny, čiže tzv. defenzívna jazda, najviac znižujú riziko vzniku nehôd.
Naopak, agresívne správanie na ceste, ako je rýchla jazda, nebezpečné predbiehanie a ignorovanie dopravných značiek, zvyšuje nielen riziko pokuty, ale aj riziko kolízií. Zabúdať však netreba ani na technický stav. Pravidelná údržba a servis vozidla, vrátane kontroly brzdového systému a svetiel, by mali byť vašou prioritou.
V konečnom dôsledku platí, že bezpečnosť na cestách je komplexná záležitosť, kde závisí síce aj na výsledkoch crash testov, no predovšetkým na vás!
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024