Renault bol v Rusku najsilnejšou západnou automobilkou, ktorá mal v krajine aktíva vo výške 2,2 miliardy eur (ruský trh tvoril 8% celkového predaja Renaultu). V závode AvtoVaz (výroba modelov Lada) v ruskom Togliatti bola značka majoritným vlastníkom s podielom 67,69%, ktorý bol za symbolickú cenu prevedený na Ústredný výskumný a vývojový inštitút pre automobily a motory, známy pod skratkou NAMI. Renault ma v zmluve nárok, že v prípade znormalizovania situácie vo svete, môže v priebehu šiestich rokov svoj podiel odkúpiť späť za rovnakú sumu. V prípade ďalších investícii z ruskej strany sa cena navýši v úmernej výške za toto obdobie ak dôjde k spätnému odkúpeniu.
Automobilka vlastnila v Rusku aj moskovskú fabriku ako spoločnosť Renault Russia, kde jej patrilo 100%. Vyrábali sa v nej modely Renault Duster, Kaptur, Arkana, Nissan Terrano (upravená Dacia Duster pre niektoré trhy). Tú postihol oveľa horší osud ako AvtoVaz. Od 23. marca boli linky pozastavené a od 16. mája fabrika pripadla do vlastníctva mestu Moskva. Podrobnosti o prevedení nie sú známe, no ruská agentúra Autostat informovala, že predaj bol dokončený za symbolické náklady a zmluva neobsahuje spätný odkup. Môžeme povedať, že tento závod bol „znárodnený“. K celej situácii sa vyjadril generálny riaditeľ skupiny Renault Luca de Meo: „ Prijali sme ťažké, ale nevyhnutné rozhodnutie a je to aj zodpovedné rozhodnutie voči našim 45 000 zamestnancom v Rusku.“
Ruská strana sľubovala, že v závode AvtoVaz bude aj naďalej pokračovať výroba áut značky Lada. Pribudne tiež model Renault Duster 2. generácie, ktorý bude preznačkovaný na zmienenú Ladu (umožňuje to vraj dohoda s Renaultom). Ďalšie modely budú obnovou starších modelov, ktoré budú mať slabšie technologické vybavenie a nižšie emisné normy (pravdepodobne norma Euro 0, ktorá prestala v Európe platiť už v roku 1992). Chýbajúce komponenty na výrobu Lád sa budú dovážať z Číny. Podľa gubernátora Samarskej oblasti Dmitrija Azarova, by sa mali linky rozbehnúť už 23. mája. Kvôli pandemický opatreniam v Číne by to mohlo byť neskôr.
Zaujímavejší osud postihne fabriku v Moskve. K fabrike sa na svojom blogu vyjadril primátor mesta Moskva Sergej Sobjanin takto: „Prijal som rozhodnutie evidovať závod ako majetok mesta a obnoviť výrobu osobných automobilov pod historickou značkou Moskvič. V roku 2022 začíname novú stránku histórie Moskviča.“ Presne tak v tomto závode sa pokúsia znovu zrodiť legendárnu sovietsku automobilovú značku Moskvič. Zároveň zamestnanci získali prísľub, že neprídu o svoju prácu a budú dostávať pravidelnú mzdu.
Pôvodne sa očakávalo, že dôjde k výrobe starších modelov ako Aleka 2141, 214100 Svjatogor či 214Y2 Jurij Dlougorukij. Dnes už vieme, že pôjde o novšie modely, ktoré so staršími nebudú mať nič spoločné. Avizuje sa, že nové automobily budú na štandardný benzínový pohon, neskôr by mali pribudnúť aj elektromobily. Ruská strana podľa Autostatu začala rokovať s čínskymi automobilkami YAC, FAB a BID, preto je zjavne cieľom vyrábať preznačkované čínske autá na značku Moskvič. Zatiaľ sa nevie koľko áut bude schopný pri aktuálnej situácii závod vyrobiť, no je dimenzovaný na 180 000 kusov ročne.
Ruský automobilový priemysel sa po uvalených sankciách zmieta vo veľmi ťažkom období. Začína pociťovať nedostatok komponentov, odchod značiek, ekonomický pokles a zastavenie výroby. S týmito problémami ide ruka v ruke aj nedostatok automobilov pre obyvateľstvo. Východiskom je zrušenie moderných bezpečnostných a emisných limitov (k tomu došlo 12. mája dekrétom č. 855) a výroba vlastných preznačkovaných áut v spolupráci s Čínou, ktorá vie riešiť akútny nedostatok áut najrýchlejšie. Sme zvedaví ako dopadne znovuzrodenie Moskviča a určite to budeme sledovať ďalej.
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 18.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024