Rozhodnutie Európskeho parlamentu
Poslanci Európskeho parlamentu 7. júna odhlasovali návrh Európskej komisie o zákaze predaja nových automobilov so spaľovacím motorom od roku 2035. Zákaz by sa mal týkať osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel. Ak toto nariadenie schvália aj členské štáty pôjde podľa CNN o najsilnejší zelený zákon na svete v tejto oblasti.
Návrh je súčasťou balíka zmien s názvom Fit for 55, ktorého cieľom je postupné znižovanie emisií CO2 do roku 2050. V tomto prípade však nejde o direktívny a priamy zákaz ukončenia predaja áut so spaľovacím motorom. Schválený návrh hovorí o znížení produkcie emisií CO2 predávaných áut o 100%, čiže na hodnotu 0g emisií na km. Takému nariadeniu vedia teda vyhovieť len elektromobily s batériovým pohonom alebo autá s vodíkovými palivovými článkami. Medzi nevyhovujúce tak budú patriť nie len autá so spaľovacím motorom ale aj full hybridy či plug-in hybridy.
Ojazdené vozidlá so spaľovacími motormi sa budú môcť predávať aj po roku 2035. Experti v tomto prípade varujú, že obmedzenia môžu mať vplyv na trh s ojazdenými autami. Ceny by sa mohli zvýšiť a po prechode na elektromobilitu by sa trh mohol destabilizovať. S automobilov sa týmto spôsobom môže stať tovar, ktorý si nebude môcť dovoliť každý.
Rok 2030
V rámci balíčka Fit for 55 sa počíta v tomto opatrení aj s takzvanou prechodovou fázou. Práve rok 2030 by mal byť rozdielovým rokom kedy nastúpia prvé obmedzenia. V ňom Európska únia očakáva prvé zníženie emisií CO2 približne na polovicu. V prípade osobných áut by malo dôjsť k zníženiu CO2 o 55%, pri ľahkých úžitkových vozidlách o 50%. Cieľom je tak postupné znižovanie počtu áut so spaľovacím motorom na cestách v Európe.
„Ambiciózna revízia noriem CO2 je kľúčovým prvkom na dosiahnutie našich cieľov v oblasti klímy. Týmito normami vytvárame prehľadnosť pre automobilový priemysel a stimulujeme inovácie a investície pre výrobcov automobilov. Okrem toho sa nákup a jazdenie na vozidlách s nulovými emisiami stáva pre spotrebiteľov lacnejším. Som rád, že Európsky parlament podporil ambicióznu revíziu cieľov na rok 2030 a podporil 100 % cieľ do roku 2035, ktorý má zásadný význam pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050,“ uviedol poslanec Európskeho parlamentu Jan Huitema, ktorý je oficiálnym spravodajcom ohľadom tejto témy.
Niektorí poslanci nesúhlasili
Pri hlasovaní v Európskom parlamente nesúhlasili s novým uznesením všetci poslanci. Niektorí z nich navrhovali namiesto 100% menej prísnu hranicu 90% (jedna desatina áut by sa predávala so spaľovacím motorom). Jedným z nich je aj nemecký politik Peter Liese, ktorého skupina EPP návrh nepodporila. Podľa neho by mohli byť spaľovacie motory stále užitočné, ak by sa časom zlepšila technológia pre výrobu nízkouhlíkových syntetických palív. Zároveň je potrebné spomenúť, že tento typ palív ľudstvo už dokáže vyrobiť. Jeho najväčším problémom je vysoká zelená prirážka, kedy je cena oproti štandardnému benzínovému či naftovému palivu o 106% (biopalivo) alebo dokonca až o 237% (elektropalivo) vyššia. Nahradenie pohonných hmôt a aktívne využívanie biopalív alebo elektropalív by dokázalo stlačiť zelenú prirážku nadol a cena by tak bola akceptovateľnejšia pre široké masy obyvateľstva.
Čo na toto nariadenie automobilky
Európske automobilky berú na vedomie nové nariadenie schválené Európskym parlamentom. Európske združenie výrobcov automobilov (skratka ACEA) varuje pred náročným dosiahnutím stanovených cieľov. Podľa spoločnosti je potrebné zároveň masívne podporiť infraštruktúru nabíjania, ktorá je momentálne veľmi chabá.
„Automobilový priemysel plne prispeje k cieľu uhlíkovo neutrálnej Európy. Ale vzhľadom na nestálosť a neistotu, s ktorou sa každodenne stretávame na celom svete, je akákoľvek dlhodobá regulácia presahujúca toto desaťročie v tomto ranom štádiu predčasná. Namiesto toho je v polovici cesty potrebná transparentná revízia, aby sa definovali ciele po roku 2030,“ uviedol prezident ACEA a generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.
Myslíme si, že problematika klimatických zmien je komplexnejší problém, ktorý musí ľudstvo začať riešiť teraz, v tejto chvíli. Ťažko povedať, či ho úplný zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi dokáže vyriešiť. Na to aby elektromobilita mala zmysel je potrebné získavať elektrickú energiu na dobíjanie batérií z čistých zdrojov. Nehovoriac o tom, že samotné batérie tiež vytvárajú neekologický odpad. Najschodnejšiu cestu vidíme vo výskume a vývoji nových typov biopalív, ktoré sú síce momentálne drahé, ale na druhej strane konkurencieschopné. A čo si myslíte o novom nariadení vy? Budeme radi keď nám zanecháte svoj názor v komentároch na našich sociálnych sieťach.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024