Prv, než sa budeme venovať téme výmeny , treba si povedať niečo o tom, ako sa o stierače do auta, aby vám počas životnosti slúžili čo najlepšie. Základom je vizuálna kontrola stavu a o to od ramena stierača, cez jeho kĺby až po samotnú lamelu.
V lamele sa nachádza zároveň tá najdôležitejšia časť, čiže gumička, ktorá zodpovedá za samotné stieranie a čistenie okna. Guma trpí najmä vplyvom počasia, či už ide o extrémne teploty, mráz, sneh, vietor alebo dážď. Práve preto treba v lete dbať na to, aby stierače neboli vystavované dlhodobo nadmernému slnečnému žiareniu.
V zime zas platí, že by ste mali dávať pozor na ich primrznutie, prevenciou voči tomu je vyklopenie celého ramena, takže sa vôbec nedotýka okna.
V rámci starostlivosti je dobré stierače čistiť a to jednak namokro, aby ste odstránili prach a drobné nečistoty, ale zároveň aj mazaním. Pri umývaní a oplachovaní stieračov používajte autošampón, vyvarujte sa naopak využitiu príliš agresívnych chemikálií. Dbajte aj na dostatočné vysušenie, ideálne čistou a jemnou handričkou.
Pokiaľ ide o mazanie, tu si dávajte pozor na rozpúšťadlá a alkohol, lepšie sú špeciálne prípravky na báze silikónu. Namazanie gumičky stieračov sa odporúča po dôkladnom opláchnutí namokro a ideálne v intervale aspoň raz mesačne.
Ak ide o výmenu stieračov, najčastejším dôvodom je nedostatočné čistenie čelného skla. Výrobcovia odporúčajú všeobecne interval výmeny každé 2 roky, v prípade vyššej záťaži, napríklad častejšie daždivé počasia alebo extrémne teplo či mráz, bude možno potrebné meniť ich každý rok. Dôvodom je vyššie opotrebenie gumy stieračov.
To, či už musíte stierače vymeniť, však závisí predovšetkým od ich stavu. Ten najľahšie zistíte vizuálnou kontrolou, sledujte popraskanie na povrchu gumy a predovšetkým jej tvrdosť alebo mäkkosť, čo najviac pôsobí na doliehanie gumy na sklo.
So stavom stieračov súvisí ich funkčnosť a efektívnosť čistenia a práve to je druhý signál, na ktorý sa treba zamerať. Ak po použití stieračov zostávajú na čelnom skle šmuhy, môže to byť znamenie, že guma stieračov je opotrebovaná alebo poškodená. To isté platí, ak stierače neodstraňujú vodu tak, ako by mali a nechávajú fľaky.
Posledným znamením, že sú vaše stierače zrelé na výmenu, je zvýšená hlučnosť. Vydávanie neobvyklých zvukov pri stieraní môže signalizovať, že guma stierača nie je v dobrom stave a došlo k poškodeniu jej štruktúry, povrchu či priliehavosti.
Ak spozorujete akýkoľvek z týchto signálov, je najvyšší čas stierače vymeniť. Ak budete čakať a stav ignorovať, môže to skončiť poškriabaním skla.
Pri výbere nových stieračov sa väčšina motoristov orientuje na cenu. Tak, ako aj v prípade iných komponentov a dielov, aj tu platí, že to nie je najlepšie.
Prvým a najdôležitejším kritériom je vybrať vhodnú veľkosť stierača. Každé auto má iné sklo a podľa toho musíte zohľadniť dĺžku, ktorá sa na udáva štandardne v centimetroch alebo milimetroch. Iná veľkosť pritom platí pre stierač na strane vodiča a iná pre stierač na strane spolujazdca. Špeciálnu veľkosť má tiež zadný stierač.
Druhým kritériom je typ stierača podľa použitia v konkrétnom ročnom období. Platí to najmä pre stierače určené pre zimné podmienky, ktorých gumička je prispôsobená svojou výrobnou zmesou alebo povrchovou úpravou, aby odolala snehu aj ľadu.
Tretím kritériom pri výbere je tvar. Klasické stierače majú kovovú konštrukciu, ktorá pozostáva z niekoľko pevných a častí, výsledkom čoho je kostra tvorená hlavným kĺbom, menšími kĺbmi a lamelou s gumičkou. Tieto stierače sú považované za tradičné a sú lacnejšie. Oproti nim sú ploché stierače, označované ako beam-type.
Tie majú jednoliatu konštrukciu a oblúkový tvar, takže lepšie doliehajú na čelné aj zadné sklo. Z hľadiska kvality stierania sú lepšou voľbou, no pochopiteľne aj drahšou. Tretím typom sú hybridné stierače s kovovou konštrukciou a plochým dizajnom.
Kým v prípade spomínaný plochých stieračov nemáte veľa možností a musíte vymeniť iba celý kus, klasické alebo hybridné modely sú flexibilnejšie. V ich prípade môžete vymeniť aj samostatne gumu za novú a to s lištou alebo aj bez lišty.
Dôvod, prečo sa niektorí motoristi rozhodnú pre výmenu iba gumičiek, je samozrejme finančný. Úspora predstavuje niekedy aj 3 /4 ceny nového stierača.
Výmena samotnej guličky však nie je vhodná pre každého a vo väčšine prípadov si pri nových typoch áut alebo stieračov vyžaduje nemajú manuálnu zručnosť. Pokojne sa môže stať, že strávite s výmenou aj viac ako hodinu, pričom výsledok nemusí byť 100 % uspokojivý, najmä ak ste stierače nemenili dlho a gumičky sa „zatavili“.
Omnoho jednoduchším riešením je preto kúpiť nový stierač, ideálne celú sadu stieračov pre čelné aj pre zadné sklo. Takáto sada je finančne výhodnejšia, získate stierače presne pre model svojho auta a viete ich vymeniť naraz, čo je rýchlejšie.
Výmena stierača prebieha tak, že stierač vyklopíte od okna, otočíte a zatlačením zámku ho vysuniete z klipu na ramene smerom dolu alebo od seba. Rovnako nasuniete na rameno nový. Väčšinou sa zaobídete bez skrutkovača, ale ak treba, nebojte sa ho použiť, pôjde to ľahšie. V každom prípade platí, že to zvládnete aj doma a za pár minút!
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.12.2024