Spánková deprivácia je nedostatok normálneho množstva spánku. Väčšinou sa prejavuje ospalosťou, nemožnosťou sústrediť sa a dokonca halucináciami. Keď si každý deň v týždni odpustíte jednu hodinu spánku, je to ako keby ste prebdeli celú noc. Veľa ľudí si myslí, že tento deficit dobehne cez víkend, no nikdy toto spánkové dobiehanie nebude ako pravidelný vitálny spánok, ktorý trvá 7 – 9 hodín.
Dlhodobá spánková deprivácia môže viesť k úplnému vyčerpaniu organizmu a končiť smrťou. Podceňovanie spánku môže mať vplyv na rozvíjanie chorôb (Alzheimerova choroba, rakovina, diabetes, obezita a pod.), spôsobuje úzkosť, strach, halucinácie, riskantné správanie a znižovanie kognitívnych funkcií. Toto je len zlomok toho, čo vám môže spôsobiť nedostatok spánku.
Šoférovanie pod vplyvom spánkovej deprivácie znižuje vaše kognitívne schopnosti, čo môže viesť k mikrospánku, a spôsobiť dopravnú nehodu. Mikrospánok je strata koncentrácie, ktorá trvá niekoľko sekúnd, počas ktorých človek zatvorí očné viečka úplne alebo len čiastočne. Tých pár sekúnd človek stráca schopnosti, ktoré sú nevyhnutné na ovládanie vozidla. Vážnu dopravnú nehodu môže spôsobiť aj dvojsekundový mikrospánok.
Austrálski vedci sa rozhodli spraviť výskum na porovnanie vodičov, ktorí majú nedostatok spánku s vodičmi, ktorí mali v krvi v Austrálii povolenú hladinu alkoholu (0,8 promile alkoholu v krvi). Obe skupiny vodičov spravili test na zhodnotenie výkonu pozornosti, najmä na počet výpadkov koncentrácie. Výsledok tohto testu bol viac ako zarážajúci. Vodiči, ktorí bdeli približne 19 hodín mali zhoršené kognitívne schopnosti rovnako ako vodiči, ktorí mali v krvi 0,8 promile alkoholu.
Veľa ľudí pije alkoholické nápoje najčastejšie v noci alebo nad ránom. Znamená to, že veľa vodičov, ktorí sú pod vplyvom alkoholu sú zároveň pod vplyvom spánkovej deprivácie. V rámci toho sa tiež vykonal výskum, kedy sa vodiči rozdelili do štyroch skupín. Prvú skupinu tvorili vodiči, ktorí spali 8 hodín a pri testoch na automobilovom simulátore sa nedopustili takmer žiadnej chyby. V druhej skupine boli vodiči, ktorí spali 4 hodiny a pri testoch sa dopustili šesťkrát viac chýb ako vodiči prvej oddýchnutej a triezvej skupiny. Súčasťou tretej skupiny boli vodiči, ktorí spali 8 hodín a mali v krvi zákonom povolenú hranicu alkoholu. Táto skupina spravila rovnaký počet chýb ako predchádzajúca skupina po štvorhodinovom spánku. Najhoršie výsledky mala posledná skupina, kde boli vodiči po 4 hodinách spánku a so zákonom povolenou hranicou alkoholu v krvi. Títo zišli z cesty o tridsaťkrát viac ako prvá oddýchnutá a triezva skupina vodičov.
Je potrebné si uvedomovať kedy by som si mal počas jazdy dať pauzu a oddýchnuť. Medzi najčastejšie znaky, ktoré vodičovi hovoria o potrebe zastaviť patria:
1. Problémy so zapamätaním si posledných prejdených kilometrov
2. Opakované zívanie alebo pretieranie očí
3. Ťažkosti so zaostrovaním
4. Myšlienkami byť neprítomný
5. Problém udržať hlavu hore
6. Prechádzanie z pruhu do pruhu
7. Pocit nepokoja a podráždenosť
Keď počas šoférovania pociťujete únavu a zaspávate, je najlepšie zastaviť a niekde prenocovať. V prípade, že musíte pokračovať v ceste je vhodné zísť z nej na bezpečné odpočívadlo a zastaviť sa na chvíľu. Určite si zdriemnite na 20 – 30 minút. Po prebudení hneď nesadajte za volant, pretože budete trpieť spánkovou zotrvačnosťou (odporúča sa počkať ďalších 20 – 30 minút, dať si kávu). Takto viete pokračovať ďalej len pokým nebudete pociťovať zase únavu. Zakaždým ju budete pociťovať častejšie, pretože krátkym zdriemnutím si úplne energiu nedobijete. Život máme len jeden a preto je dôležité si dávať pozor, spať dostatočne a nepreceňovať sa.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024